BMW:ltä etuvetoinen tila-auto markkinoille

Teknavi pääsi tutustumaan ensimmäisten joukossa BMW:n 2-sarjan Active toureriin Itävallassa. Kyseessä on merkittävä virstanpylväs sillä Active Tourer aloittaa saksalaismerkin etuvetoisten autojen mallisarjan ja se on myös ensimmäinen tila-auto BMW:n historiassa.

Tekniikkansa auto jakaa pitkälti uuden Minin kanssa, joten kehitystyössä on käytetty hyväksi sisamerkin etuvetotuntemusta. Panostukset ajo-ominaisuuksiin tuntuvat myös ratin takana. Korkeasta painopisteestä huolimatta auto istuu tukevasti tiessä, jousitus tasoittaa tehokkaasti tien epätasaisuudet ja ohjaus on hyvin painotettu.

Sisätiloiltaan auto on luokkansa standardimitoissa. Tavaratila imaisee normaaliasennossa 468 litraa ja istuimet alastaitettuna 1510 litraa. Vertailun vuoksi Mercedeksen B-sarjassa vastaavast luvut ovat 488 ja 1547 litraa. Tilan muunneltavuutta parantaa syvyyssuunnassa liikkuva takapenkki, sekä 40:20:40 suhteessa taittuvat takaselkänojat.

Moottoripuolella kiinnostusta herättää uusi 3-sylinterinen bensiinimoottori (218i/136 hv), joka esiteltiin jo aiemmin tänä vuonna Mini Cooperin nokalla. Muita moottorivaihtoehtoja ovat nelisylinterinen bensiinimoottori (220i/231 hv) ja koeajettu nelisylinterinen diesel (150 hv). Moottorien CO2-päästöt vaihtelevat välillä 109-135 g/km. Myöhemmin mallisto laajenee ainakin nelivetomalleilla sekä pienempitehoisella 3-sylinterisellä moottorilla.

2-sarjan Active Tourerin hinnat alkavat 33 466 eurosta ja dieselmoottorilla Kakkonen keventää lompakkoa halvimmillaan 37 962 euroa. Lisäksi tarjolla on isommista malleista tuttuja varusteversioita joiden myötä hinta nousee jo lähemmäs 40 000 euroa. Edullisempempien malliversioiden aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta hinnat jäänevät alle 30 000 euron. Lisää koeajosta voit lukea Teknavin seuraavasta 20.8. ilmestyvästä numerosta.

comments powered by Disqus