Tunnetko erilaiset autoluokat? Tässä pikaopas segmenttien syövereihin

Autoluokkien rajat elävät ajan hengessä. Tarjolle on tullut tasaiseen tahtiin täysin uusia vaihtoehtoja, joissa yhdistyy erilaisia tyylisuuntauksia. Autoa hankkiessa kannattaa vertailla erilaisia vaihtoehtoja ja etsiä omaan käyttöön parhaiten sopiva kokonaisuus.

Pienehkö auto, keskikokoinen katumaasturi, crossover ja niin edelleen. Autoja löytyy nykyään niin moneen lähtöön, että vähemmästäkin menisi pää pyörälle. Erityisesti pakkaa ovat olleet sekoittamassa viime vuosina erilaiset katumaasturit ja crossoverit. Etenkin jälkimmäinen on haastava termi, sillä kyseessä on valmistajien käyttämä nimitys lähes mistä tahansa perinteisiä luokkarajoja rikkovasta autosta. Vakiintuneimmin crossover-termiä kuitenkin käytetään pienimpien katumaasturien kohdalla.

Katumaasturit ovat vallanneet viime vuosina alaa käytännössä kaikissa kokoluokissa.

Autonvalinnassa kannattaa ensimmäisenä miettiä, minkä kokoista autoa tarvitsee. Tässä on myös hyvä huomioida, että autot ovat kasvaneet vuosien saatossa vauhdilla ja esimerkiksi vuosituhannen vaihteen samalla mallinimellä kulkeva auto oli huomattavasti pienempi kuin nykyinen. Autojen tiloista parhaan käsityksen saa tutustumalla niihin käytännössä, sillä pelkkä mittatietojen vertaileminen ei aina paljasta totuutta tilankäytöstä. Omiin tarpeisiin turhan ison auton hankkiminen nostaa paitsi hankinta- myös käyttökustannuksia; isompi auto kuluttaa lähtökohtaisesti enemmän polttoainetta, tai sähköä, minkä lisäksi esimerkiksi huollot ja renkaat ovat kalliimpia. Toki isomman auton mukana yleensä myös mukavuustaso nousee, mikä voi olla merkittävä kriteeri paljon ajavalle.

Mikä korimalli sitten olisi sopiva? Perinteiset hatchbackit ja farmarit ovat edelleen moneen käyttöön hyvin sopivia vaihtoehtoja. Katumaasturien suosion taustalta puolestaan löytyy korkeuden myötä helpompi kulku autoon ja parempi näkyvyys ulos liikenteeseen. Korkeuden ja usein korkeamman omamassan myötä katumaasturimallit eivät yllä matalampien korimallien taloudellisuuteen, tai ajettavuuteen. Ulkonäkö ja makuasiat toki usein menevät rationaalisuuden edelle.

Seuraavassa katsaus erilaisiin autoluokkiin Autoalan Tiedotuskeskuksen segmenttijaon mukaan vuoden 2018 markkinaosuuksineen.

Pienet autot – 1,38 %

Pienimmät perinteiset henkilöautot kuuluvat A-segmenttiin. Puhekielessä voidaan käyttää myös termiä miniauto. Yleisesti kokonaispituus näiden autojen keskuudessa on 3,5 metrin luokkaa, mutta pituudessa on nähty kasvua lähemmäs 3,7 metrin lukemia. Tilaa on yleensä neljälle, mutta takatilat soveltuvat lähinnä lyhyille siirtymille ainakin aikuismatkustajien kohdalla. Yleisin voimanlähde on bensiini ja sähkön rooli tässäkin luokassa kasvaa.

Esimerkkejä autoluokasta: Citroen C1, Toyota Aygo, Hyundai i10, Kia Picanto, Opel Adam, Skoda Citigo, Volkswagen up! ja smart fortwo.

Skoda Citigo edustaa pieniä kaupunkiautoja, joka tulee vielä tämän vuoden aikana myyntiin myös sähköversiona.

Pienehköt autot – 18,42 %

Perinteiset B-segmentin autot ovat kasvaneet ja kokonaispituutta on useimmissa tapauksissa jo hieman yli neljä metriä. Kasvun myötä sekä matkustamon tilat että tavaratila ovat riittävät monenlaisiin arkitarpeisiin. Fyysisen kasvun lisäksi tämän kokoluokan edustajat ovat kasvaneet muutamassa vuodessa hurjasti myös ominaisuuksiltaan. Turvavarustelu on kattavaa ja tarjolla on jatkuvasti enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä kuten kaistavahti ja aktiivinen vakionopeudensäädin.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi A1, Citroen C3, Dacia Sandero, Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio, Mazda2, Nissan Micra, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Seat Ibiza, Suzuki Swift, Volkswagen Polo ja Toyota Yaris.

Ford Fiesta Active on maastohenkisesti varusteltu B-segmentin vaihtoehto.

Keskikokoiset autot – 26,69 %

Suomessa myydään eniten keskikokoisia eli C-segmentin autoja. Pienempien luokkien tavoin myös tässä autojen fyysinen koko on kasvanut ja pisimmät farmariversiot ovatkin jo hyvän matkaa yli 4,5 metriä pitkiä. Tilojen puolesta nämä ovat useimpiin tapauksiin riittävä valinta. C-segmentin autoissa on perinteisesti jo pykälän verran enemmän varustelumahdollisuuksia ja toki myös mukavuus kasvaa auton fyysisen koon mukana.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi A3, BMW 1-sarja, Citroen C4 Cactus, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Lexus CT200h, Mazda3, Mercedes-Benz A-sarja, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Skoda Octavia, Skoda Scala, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf.

Toyota Corolla lukeutuu suomalaisten suosikkimallien joukkoon myynnillisesti suurimmassa segmentissä.

Suuret autot – 13,18 %

Tässä niin sanotussa D-segmentissä skaala autojen välillä on varsin suurta. Autojen koot vaihtelevat premium-merkkien noin 4,7 metrin pituisista autoista aina noin viisimetrisiin tiloiltaan todella isoihin autoihin. Premium-merkeille kyseessä on myynnillisesti yksi tärkeimmistä luokista, kun taas monilla merkeillä tämän luokan autot ovat malliston lippulaivoja ja edustavat siten merkkiensä teknologista huippua.

Esimerkkejä autoluokasta: Alfa Romeo Giulia, Audi A4, Audi A5 Sportback, BMW 3-sarja, BMW 4-sarja, Ford Mondeo, Hyundai i40, Jaguar XE, Kia Optima, Kia Stinger, Lexus IS, Mazda6, Mercedes-Benz C-sarja, Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb, Toyota Camry, Volkswagen Passat, Volvo S/V60.

Volkswagen Passat on yksi luokkansa kestosuosikeista.

Edustusautot – 4,81 %

Perinteisesti segmenttitilastoissa edustusautojen kategoriaan lasketaan premium-valmistajien isot sedanit. Tilat ovat samaa luokkaa monien D-segmentin autojen kanssa, mutta yleisesti tämän luokan autoissa on kiinnitetty huomiota etenkin varustelumahdollisuuksiin ja mukavuuteen.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi A6, Audi A7 Sportback, BMW 5-sarja, BMW 6-sarja, Jaguar XF, Lexus ES, Mercedes-Benz E-sarja, Mercedes-Benz CLS, Volvo S/V90.

Perinteisissä edustusluokan autoissa perinteinen sedan on edelleen suosittu korimalli. Lexus ES:n tapauksessa se on myös ainoa vaihtoehto.

Luksusautot – 0,29 %

Kansankielisesti edustusautot ovat premium-valmistajien lippulaivamalleja, joihon on pakattu valmistajan kaikki osaaminen. Teknologian lisäksi mallit kilpailevat myös personoitavuuden ja mukavuuden suhteen. Pienesti markkinoista huolimatta kyseessä on tärkeä tuoteryhmä valmistajilla oman tekniikan esittelyn muodossa.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi A8, BMW 7-sarja, Jaguar XJ, Lexus LS, Mercedes-Benz S-sarja, Porsche Panamera.

Luksusautoissa tiivistyy valmistajien viimeisin osaaminen käytännössä kaikilla osa-alueilla. Yksi maailman myydyimmistä tämän luokan autoista on Mercedes-Benz S-sarja.

Pienet katumaasturit – 11,29 %

Tämä niin sanottu B SUV -autojen segmentti on tällä hetkellä globaaleilla markkinoilla nopeimmin kasvava autoluokka. Näistä useat mallit jakavat tekniikan pitkälti saman merkin B-segmentin mallien kanssa. Jotkin ovat käytännössä vain korotettuja ja muovipuskureilla varustettuja versioita edellämainituista, mutta jotkin voivat hyvinkin kattavasti muista malleista eroavia. Näiden autojen kohdalla puhutaan usein myös crossover-luokasta. Tarjonta tämän kategorian alla kasvaa jatkuvasti, ja entistä useampi kulkee myös sähkön voimalla. B-segmentin perinteisiin automalleihin verrattuna valmistajat ovat lähteneet näillä katumaasturihenkisillä versioilla tavoittelemaan nuorempaa asiakaskuntaa rohkeiden muotoiluratkaisujen sekä monipuolisen personoitavuuden avulla.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi Q2, Citroen C3 Aircross, DS 3 Crossback, Dacia Duster, Ford Ecosport, Hyundai Kona, Kia Niro, Kia e-Soul, Jeep Renegade, Mazda CX-30, Opel Crossland X, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Volkswagen T-Cross.

Pienet katumaasturit kasvattavat tasaiseen tahtiin suosiotaan isompien perässä. Myös yleistyvät sähköversiot herättävät kiinnostusta kuten Kia e-Niron kohdalla.

Keskikokoiset katumaasturit – 17,82 %

Tämä kokoluokka on ollut suurin tekijä katumaasturien suosion kasvuun, ja useimmilta volyymivalmistajilta löytyy tähän luokkaan useampiakin tuotteita. Suomessa tämä luokka on kasvanut muutaman viime vuoden aikana erittäin voimakkaasti. Monet mallit jakavat perusrakenteen suosittujen C-segmentin mallien kanssa, mutta tarjoavat hieman enemmän tilaa. Muutamat valmistajat keskittyvät niin vahvasti tähän segmenttiin, ettei valikoimasta välttämättä enää löydy perinteistä hatchback-mallia. Luokasta löytyy myös automerkkien sisältä päällekkäisyyksiä hieman eri tyyliä tarjovista malleista, mikä johtuu mallistojen aggressiivisesta laajentumisesta. Tämän myötä erot luokan ääripäistä löytyvien mallien sisällä voivat olla hyvinkin isoja.

Esimerkkejä autoluokasta: Alfa Romeo Stelvio, Audi Q3, Audi Q5, BMW X1, BMW X3, Citroen C5 Aircross, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Jaguar E-Pace, Jaguar I-Pace, Jeep Compass, Jeep Cherokee, Kia Sportage, Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque, Lexus UX, Lexus NX, Mazda CX-3, Mazda CX-5, Mercedes-Benz GLA, Mercedes-Benz GLC, Mercedes-Benz EQC, Mini Countryman, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Opel Grandland X, Peugeot 3008, Peugeot 5008, Porsche Macan, Renault Kadjar, Seat Ateca, Skoda Kamiq, Skoda Karoq, Subaru Forester, Toyota RAV4, Volkswagen T-Roc, Volvo XC40, Volvo XC60.

Keskikokoiset katumaasturit, joita myös Mazda CX-5 edustaa, ovat nousseet hurjalla tahdilla toiseksi suosituimmaksi autoluokaksi.

Isot katumaasturit – 2,50 %

Tämä luokka edustaa valmistajien huippua katumaasturien saralla. Mukaan mahtuu sekä tilaan ja käyttöominaisuuksiin keskittyviä vaihtoehtoja kuin myös perinteisten luksusvalmistajien renkailla kulkevia ylellisyyskokonaisuuksia. Muiden katumaasturien tapaan myös tässä luokassa tarjonta kasvaa jatkuvasti.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi Q7, Audi Q8, Audi e-tron, Bentley Bentayga, BMW X5, BMW X7, Ford Edge, Hyundai Santa Fe, Jaguar F-Pace, Jeep Grand Cherokee, Kia Sorento, Lamborghini Urus, Land Rover Discovery, Range Roverit, Lexus RX, Maserati Levante, Mercedes-Benz GLE, Mercedes-Benz GLS, Mitsubishi Outlander, Porsche Cayenne, Renault Koleos, Rolls-Royce Cullinan, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, Volkswagen Touareg, Volvo XC90.

Isot katumaasturit tarjoavat usein mukavuutensa puolesta vaihtoehdon luksusautoille, tai BMW X7:n tyyliin 7-paikkaisena kilpailijan tila-autoille.

Tila-autot – 3,52 %

Muutamien valmistajien mallistossa perinteiset tila-autot ovat saaneet tehdä tilaa katumaastureille, mutta oikeasti tehokasta tilankäyttöä arvostalle perinteinen tila-auto on edelleen järkevin vaihtoehto. Tämä segmentti on laajentunut osaltaan linjakkaampaan ja henkilöautomaisempaan suuntaan, kun taas toista päätä edustavat lisääntyneet pakettiautoihin perustuvat isot tilat-autot.

Esimerkkejä autoluokasta: BMW 2-sarja Tourerit, Citroen Berlingo, Citroen C4 Picasso, Citroen Spacetourer, Dacia Lodgy, Ford S-Max, Ford Galaxy, Ford Tourneo Connect, Ford Transit Custom, Mercedes-Benz B-sarja, Mercedes-Benz Vito Tourer, Mercedes-Benz V-sarja, Nissan NV200 Kombi, Nissan NV300 Kombi, Opel Zafira, Opel Vivaro Combi, Peugeot Rifter, Peugeot Traveller, Renault Scenic, Renault Trafic Passenger, Seat Alhambra, Toyota Proace Verso, Volkswagen Caddy, Volkswagen Caravelle, Volkswagen Sharan, Volkswagen Touran.

Tila-autojen markkinoilla painopiste on siirtynyt tasaiseen tahtiin pakettiautojen pohjalle tehtyihin versioihin. Peugeotin mallistosta on löytynyt jo pitkään pikkupaku Partnerin pohjalle tehty tila-autoversio, joka nykyään tunnetaan nimellä Rifter.

Urheiluautot – 0,10 %

Pieni, mutta sitäkin tunteikkaampi kategoria on luonnollisesti urheiluautot. Lähtökohtaisesti kyseessä on auto, jonka ominaisuudet keskittyvät ajettavuuden ja suorituskyvyn optimointiin, eikä niinkään arkipäivän käytettävyyteen. Yleisimmät korimallit ovat kovakatotinen coupé tai avokattoinen cabriolet tai roadster. Urheiluautot ovat usein kaksipaikkaisia, tai 2+2-paikkaisia. Pelkkä perusauton coupé-versio, tai tehokas moottori ei tee normaalista autosta urheiluautoa.

Esimerkkejä autoluokasta: Audi TT, Audi R8, Aston Martin V8 Vantage, BMW Z4, BMW i8, Ferrari 488 F8 Tributo, Ford Mustang, Jaguar F-Type, Lamborghini Huracan, Lexus LC, McLaren 720S, Mazda MX-5, Mercedes-AMG GT, Mercedes-Benz SL, Porsche 718, Porsche 911, Subaru BRZ, Toyota GT-86, Toyota Supra.

Porsche 911 on urheiluautojen elävä legenda, joka vannoo edelleen takamoottorisuuden nimiin.

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Osto, osamaksu, vai leasing? Tämän verran auto maksaa eri vaihtoehdoilla
Mietityttääkö auton huolto? Huoltolaskuri helpottaa kustannusten arviointia
Hybridi- ja sähköautojen kysyntä jatkaa kasvuaan – Toyota Corolla nousi toukokuun ykköseksi

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.