Tunnistatko kaikki Opel Astra/Kadett farmarin sukupolvet?

Uuden Astra Sports Tourerin voidaan katsoa edustavansa sukuaan jo 10. polvessa. Auton historia kantaa 53 vuoden päähän, eli siis aikakaudelle, jolloin farmaria ei oikeastaan edes vielä tunnettu.

Ensimmäinen Kadett-farmari esiteltiin vuonna 1963. Kolmelle riville oli taiottu istumapaikat kuudelle matkustajalle.
Kadett B:n vuoro oli vuonna 1965. Auton pituus venähti yli neljään metriin, se oli siis lähes tila-auto.
Farmarikorinen Kadett C esiteltiin vuonna 1973, joskin takaovet siihen lisättiin vasta vuonna 1976.
D Kadett esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 1979 ja sen myötä Opelilla alkoi uusi etuvetoisten perheautojen aikakausi. Pituutta autolla oli tasan 4,2 metriä.
Viimeinen Kadett-farmarisukupolvi näki ensimmäistä kertaa päivänvalon vuonna 1984; ja nykymallin tavoin, myös se valittiin vuoden autoksi. Auton muotoja oli hiottu tuulitunnelissa peräti 1200 tuntia, joten ilmanvastuskerroin oli ennätysalhainen 0,35.
Ensimmäinen Opel Astra -farmari esiteltiin sitten vuonna 1991, kun myös Opelit ottivat käyttöön Vauxhallin jo vuodesta 1980 käyttämän Astra-mallinimen.
Toisen sukupolven Astra-farmarin vuoro oli vuonna 1998. Autossa oli uusi pohjalevy, ja samalla akseliväli oli venähtänyt 11 sentillä edeltäjästä.
Astra H farmarin vuoro oli vuonna 2004. Astra-perhe laajeni samalla ennätyslaajaksi, myynnissä oli peräti seitsemän koriversiota. Parannettuun IDSPlus-alustaan sai mukautuvan iskunvaimennuksen.
Astra J farmarin valmistus alkoi vuonna 2010, ja mallimerkinnäksi muotoutui Sports Tourer. Auton veistoksellinen muotokieli oli radikaalisti erilainen kuin sen edeltäjässä.
Ja nyt viimeisimmässä sukupolvessa farmarin muodot viedään vieläkin lennokkaammille linjoille. Korin alla majailee uusi alustasukupolvi, jonka ansiosta auto on keventynyt malliversiosta riippuen 110-190 kiloa.