Porschen 911-mallisto täydentyy – lippulaivan paikan ottaa haltuun raju Turbo S

Porsche esittelee tunnettuun tapaan mallistoonsa uusia versioita tasaiseen tahtiin. Nyt oli aika tuoda tarjolle uuden 911-malliston tuore lippulaiva.

Kahdeksannen sukupolven 911 tuli markkinoille vuosi sitten keväällä. Porsche jatkaa nyt perinteistä tyyliään ja tuo markkinoille uusia versioita tasaiseen tahtiin pitääkseen kiinnostuksen yllä mallistoa kohtaan. Nyt on vuorossa perinteisen lippulaivan eli Turbo S:n esittely.

Uusi 911 Turbo S noudattaa ulkoisesti aikaisempien sukupolvien tyyliä. Keulassa on hieman vakiomallia aggressiivisempi ilme, mutta helpoiten tehoversion tunnistaa kylkien isoista ilmanottoaukoista sekä isosta ja nopeuden mukaan nousevasta takaspoilerista. Malli ei siis sekoitu vahingossa Carrera-malliston kanssa.

Turbo S on kehittynyt muun malliston tavoin. Valmistaja lupaa auton olevan entistä suorituskykyisempi, mutta myös mukavampi. Lupaukset on helppo uskoa uuden 911 Carreran koeajokokemuksiin sekä nyt paljastettuihin teknisiin tietoihin nojaten. Turbo S:n uusi moottori perustuu samaan konstruktioon perusmalliston ahdetun moottorin kanssa, mutta se on käynyt läpi massiivisia muutoksia. Iskutilavuutta on edeltäjän tapaan 3,8 litraa ja autosta löytyy kaksi aiempaa isompaa muuttuvalla siipigeometrialla varustettua VTG-ahdinta. Tehoa uutuus tarjoaa 478 kW (650 hv) ja vääntöä hurjat 800 newtonmetriä. Voima välitetään kaikille pyörille 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta, spurtti sataseen sujuu 2,7 sekunnissa (Cabriolet 2,8 s), 0-200 km/h taittuu 8,9 sekunnissa (Cabriolet 9,3 s) ja huippunopeutta löytyy edeltäjän tapaan 330 km/h.

Turbo ei ole koskaan ollut 911-malliston kaarretaituri, mutta uutuuden luvataan selviytyvän mutkapätkiltäkin edeltäjää sulavammin. Raideleveys on kasvanut edeltäjään verrattuna, ja etenkin uuden sukupolven alustan kerrotaan nostavan ajettavuuden uudelle tasolla tarkemman ja nopeamman iskunvaimennuksen ansiosta. Odotamme innolla mahdollisuutta päästä todistamaan auton käytöstä käytännössä.

Suomessa uuden 911 Turbo S Coupén hinnat alkavat 380 052 eurosta, kun Cabrioletin hintalappuun kirjoitetaan 406 832 euroa.

Kuvat: Porsche

Lue myös:
Koeajossa kahdeksannen sukupolven Porsche 911 – lisää mukavuutta, suorituskykyä ja retroilua

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin 22.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.