Koeajossa uudistunut Opel Astra portaattomalla vaihteistolla – huomaamatta hiottu

Päivittynyt Opel Astra tarjoaa mielenkiintoisen vaihtoehdon turboahdetun bensiinimoottorin ja portaattoman CVT-vaihteiston yhdistelmällä.

Tykkäsimme

Eheä paketti

Hyvä perusajettavuus

Emme tykänneet

Sieluttomuus

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Sivusimme Opel Astran uudistumista jo ensituntuman yhteydessä. Kerrataan kuitenkin alkuun ulkonäkömuutokset, tai oikeammin niiden vähäisyys. Käytännössä ajovalojen sisällä kulkevaa linjaa keulamaskiin jatkava siipimäinen kromielementti ja etupuskurin muotoilu ovat ainoat helposti havaittavissa olevat päivitykset.

Tavallinen tallaaja tuskin erottaa uudistunutta mallia edeltävästä. Opel Astra ei näyttänyt kaipaavan piristystä, joten väkinäisen kasvojenkohotuksen puute lienee vain hyvä asia. Näin mallin muotoilu säilyy puhtaana ja mahdollisimman lähellä automuotoilijan alkuperäistä visiota.

Eivätkä sisätilatkaan tee suurta poikkeusta, sillä pikavilkaisulla kaikki näyttää tutulta. Astran sisustus on vähintäänkin konservatiivinen. Toisaalta loogisuus on läsnä yksinkertaisissa ratkaisuissa ja siten käyttö on helppoa.

Ensivaikutelma saattaa kuitenkin hämätä. Mittaristoon on nyt tarjolla 8 tuumaa näyttöpinta-alaa, joka muodostaa osin digitaalisen mittariston. Eikä tämä ole ainoa uudistus.

Lisäksi on mahdollista hankkia Insigniasta tuttu 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö parantamaan käyttökokemusta. Samalla palvelutarjontaan liittyy Android Auto ja Apple CarPlay. Tietoviihdejärjestelmä on selkeä ja helppo omaksua, vaikka paineltavia pikanäppäimiä voisi olla koti-painikkeen lisäksi muitakin.

Useat pienet asiat parantavat päivittyneen Opel Astran käyttökokemusta. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt jatkaa matkaa pysähdyksistäkin, aikaisempaa pienempi etukamera tunnistaa jalankulkijat ja sekä tuulilasi että ratti on saatavilla lämmityksellä.

Opel on myös keventänyt Astraa, joka yhdessä aerodynamiikkamuutosten ansiosta alentuneen ilmanvastuskertoimen kanssa auttaa uusia voimalinjoja polttoainepihistelyssä. Eritoten auton pohjan silottelu on auttanut saavuttamaan ilmanvastuskertoimen 0,26. Malliston mittausten mukaiset kulutuslukemat ovatkin ilahduttavan alhaiset.

Päästöt pois

Tarkastelimme ensituntumissa automaattivaihteistolla varustettua dieselmallia, joten artikkeli kannattaa lukea myös kyseisen tekniikkapaketin kiinnostaessa. Tällä kertaa on syytä syventyä bensiiniversioon. Varsinaiseen koeajoon valikoitui bensiiniautomaatti, sillä Astran myynnistä lähes 50% on kohdistunut automaattivaihteisiin vaihtoehtoihin.

Autonvalmistajia ahdistaa tuleva 95 gramman kilometrikohtainen hiilidioksidipäästöraja ja keinot ovat monet. Opel tahtoo ratkaista tulevan päästörajan alittamisen omilla toimillaan tarjoamalla vain vähäpäästöisiä moottoreita ja samalla luopumalla kaikkein tehokkaimmista moottorivaihtoehdoista.

Ainoa tarjolla oleva bensiiniautomaatti tarkoittaa 1,4-litraista turboahdettua kolmisylinteristä moottoria ja portaatonta CVT-vaihteistoa. Moottorin 107 kilowatin (145 hevosvoimaa) teho sijoittaa sen jaetulle ykkössijalle yhtä tehokkaan 1,2-litraisen käsivaihteisen version kanssa. Viimeksi mainittu on saatavilla myös 81 ja 96 kilowatin teholukemalla.

Uusi portaaton CVT-automaattivaihteisto on tietenkin mielenkiintoinen – etenkin kun se nimestään huolimatta sisältää 7 esiasetettua pykälää simuloimaan perinteisen vaihteiston tuntua täyskiihdytyksessä. Ratkaisu toimii vääntävän turbomoottorin kanssa erityisen hyvin.

Kevyemmissä kiihdytyksissä vaihteisto säilyttää matalahkot kierrokset tasaisena, vaikka vauhti kasvaa. Tätä ei kuitenkaan juuri huomaa, mikäli siihen ei erikseen kiinnitä huomiota. Vaihteisto toimii myös hienosti pysähdyksiin hidastettaessa moottorin sammuessa huomaamattomasti sammutus- ja käynnistysautomatiikan saattelemana.

Voimansiirrossa on kuitenkin hyvin lievä viive kaasuvasteessa. Siihen tottuu nopeasti, mutta ensimmäistä kertaa autoon hypätessä se on havaittavissa. Bensiinimoottori ei tärise pienilläkään kierroksilla ja teho riittää helposti automaattivaihteiseen Astraan.

Samassa tilaisuudessa kokeilemamme 130-hevosvoimaisen 1,2-litraisen bensiinimoottorin ja manuaalivaihteiston pari oli kuitenkin allekirjoittaneen ehdoton suosikki. Mainittu voimalinja saa Astran tuntumaan kepeältä, innokkaalta ja ripeältä. Tämä siitäkin huolimatta, että käsivaihteiston vaihteensiirto on nykytapaan lähinnä keskinkertainen.

Molemmissa yksilöissä oli lisävarusteinen urheilullisempi alustavaihtoehto ja ainakin ajettavuus on kunnossa. Auto taittuu nöyrästi ja neutraalisti mutkaan vielä pitkälle arkiajon tarpeiden toiselle puolelle.

Varjopuolena alusta on paikoitellen varsin napakka, jonka huomaa etenkin terävissä töyssyissä. Mukavuutta arvostavalle urheilullisempi alusta on väärä valinta. Melutasosta ei Saksan sileillä teillä pysty sanomaan juuri mitään, joten se jää odottamaan kotimaan koeajoa.

Tilaa tarjolla

Kaikki koeajetut autot oli varustettu lisähintaisilla AGR-istuimilla. Ne tarjoavat kieltämättä erinomaista mukavuutta ja hyvä ajoasennon, joten panostamista istuimiin voi suositella.

Perinteinen 5-ovinen Astra ei tietenkään tarjoa aivan farmarimallin tiloja. Eron huomaa aina takana istuvien pääntilaa myöden, jota riittää keskimittaiselle aikuiselle miehelle silti myös 5-ovisessa. Tavaratila on perusmuodossaan 370 litraa, joten suurempi Sports Tourer on suositeltavampi vaihtoehto tilaa tarvitsevalle.

Opel Astra on unohdettu aivan turhaan, sillä se tarjoaa uudistusten myötä entistäkin kilpailukykyisemmän kokonaisuuden kilpaillussa kokoluokassa. Autosta on hankala löytää yksittäistä kohokohtaa, mutta vielä hankalampaa hirveästi haukuttavaa.

Muotokieli sekä auton ulko- että sisäpuolella on varsin konservatiivista pelaten varman päälle ja jotenkin Astra tuntuu hieman sieluttomalta. Tämä lienee osin selkeiden heikkouksien puutetta. Opel on valmistanut jo yli 14 miljoonaa Astraa sitten vuoden 1991 ensiesittelyn eikä näkyvissä ole mitään syytä tahdin hidastumiselle.

Opel Astra 5-ovinen 1,4 Direct Injection Turbo Automaatti
Polttomoottori
1 342 cm3, R4 turbo
Teho 107 kW (145 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 236 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto Portaaton CVT-vaihteisto
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,8 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 6,2 l/100 km
CO2-päästöt 142 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 345 kg
Perävaunumassa jarruin ei tiedossa
Tavaratila 370-1 210 l

Kuvat: Henri Posa

Lue lisää Opelista:
Ensituntuma: Päivittynyt Opel Astra dieselautomaattina farmarikorilla
Opel Grandland X PHEV on nelivetoinen ja 300-hevosvoimainen lataushybridi – ja hintakin on selvillä
Koeajossa Opel Insignia Sports Tourer – perinteisillä vahvuuksilla

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.