Ensituntuma: Päivittynyt Opel Astra dieselautomaattina farmarikorilla

Uudet moottorit päivittävät Opel Astran tuntuvasti, vaikka ulkoisesti ero on lähes huomaamaton. Ajoimme uuden 1,5-litraisen dieselmoottorin ja uuden 9-portaisen automaattivaihteiston farmarikorissa.

Tykkäsimme

Eheä kokonaisuus

Pääntila takana

Emme tykänneet

Voimansiirron välittämät värinät

Hinta alkaen: ei tiedossa

Opel Astran koko moottoripaletti on laitettu uusiksi ja se lienee suuri osasyy mallipäivitykselle. Muut muutokset ovat pienempiä ja koskevat lähinnä sisätilojen varustelua. Ulkoisia uudistuksia tuskin huomaa ja tämä on osin myös hyvä asia.

Bensiinimoottorin ja manuaalivaihteiston yhdistelmä tarkoittaa jatkossa Astrassa aina 1,2-litraista kolmisylinteristä turbomoottoria. Kuuden vaihteen pariksi voi tosin valita tehoa 110, 130 tai 145 hevosvoimaa. Bensiinimoottoria ja automaattivaihteistoa halajava ohjataan 1,4-litraisen turboahdetun 145-hevosvoimaisen moottorin tykö, jonka pariksi ojennetaan portaaton CVT-vaihteisto.

Valitsimme ensituntuman ottamiseen ainoan 1,5-litraisen dieselmoottorin, joka on tarjolla tehovaihtoehdoilla 77 kW (105 hv) ja 90 kW (122 hv). Tämä siitäkin huolimatta, että Astran myynnistä vain noin 5% on ollut dieselmalleja. Näistä tehokkaampi on saatavilla käsivaihteiston lisäksi myös yhdeksänvaihteisella automaattivaihteistolla, ja valitsimme juuri sellaisen.

Automaattivaihteisto vaikuttaa väännön määrään. Yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa moottorin huippuvääntö on 285 Nm kierroslukualueella 1 500- 2 750 kierrosta minuutissa. Sen sijaan kuusipykäläiseen käsivalinteiseen tyytyvä saa käyttöönsä 300 Nm alueella 1 750-2 500 kierrosta minuutissa.

Emme tosin jääneet kaipaamaan lisävääntöä edes Saksan mäkisissä maastoissa vaan suorituskyky riittää hienosti. Uusi yhdeksänvaihteinen automaattilaatikko vaihtaa pehmeästi ja toimii siten hyvin suurimmassa osassa tilanteita.

Sen sijaan vaihteisto pitää toisinaan hieman turhan suuren vaihteen valittuna polttoaineen säästämiseksi, mikä johtaa dieselmoottorin värinöiden välittymiseen äänenä ja ratin kautta kuljettajalle. Tämä tapahtuu kuljettajan kasvattaessa moottorin kuormaa sen käydessä noin 1 500 kierrosta minuutissa.

Astran hyvä perusajettavuus ja luonnollisen tuntuinen ohjaus ovat yhä tallella. Iskunvaimennusta on uudistettu ja ainakin alustavaihtoehdoista urheilullisempi on varsin napakka terävissä töyssyissä – ehkä perheautoon jopa hieman tarpeettoman tiukka. Sekin selviytyy töistään pääosin kuitenkin kiitettävästi.

Näkyviä uudistuksia ulkona ja sisällä

Opel vaikuttaa varsin tyytyväiseltä neljä vuotta sitten julkaistun Astran muotoiluun, sillä siinä määrin hankalaa mallipäivityksen muutoksia on erottaa pikavilkaisulla. Tämä lienee vain hyvä asia, sillä harvassa on kasvojenkohotuksen yhteydessä parantunut ulkonäkö – ainakin jos asiaa tarkastelee yli kymmenen vuotta tapahtuman jälkeen.

Keulamaski on saanut uudenlaisen kromikoristeen, jonka linja jatkuu ajovalojen läpi. Myös etupuskurissa on muutoksia. Takana muutokset ovat tätäkin hienovaraisempia.

Itse asiassa jopa uudistuneissa sisätiloissa on pitkälti edeltäjän tunnelma. Uutena varusteluvaihtoehtona kuitenkin tarjoillaan Insigniasta tuttu 8-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö sekä osittain digitaalinen mittaristo myöskin 8-tuumaisella näytöllä.

Kuluttaja hyötyy juuri useista pienistä muutoksista, kuten kehittyneestä etukamerasta. Edessä sijaitseva kamera on pienemmästä koostaan huolimatta tehokkaampi ja tunnistaa nyt myös jalankulkijat. Mainittakoon myös että Opel Astraan saa nyt lämmitettävän tuulilasin.

Kuljettajan paikalla on erinomaiset oltavat lisähintaisissa, tai varustepakettien mukana saatavissa, AGR-istuimissa nauttiessa. Ajoasennon saa säädettyä sopivaksi jatkettavalla reisituella ja esimerkiksi istuinosan kallistuksen laajojen säätöjen ansiosta.

Ensituntuman ottamiseen valittu farmarikori, eli Sports Tourer, leveilee takamatkustajien runsaalla pääntilalla. Muutenkin tilat ovat varsin hyvät neljälle aikuisellekin eikä mallipäivitys ole muuttanut asiaa. Tavaratila on perusmuodossaan 540 litraa.

Hinnat eivät ole vielä selvillä Suomen osalta, mutta Saksassa auto alkaa alle 20 000 euron hinnasta. Kotimaan hinnastot saadaan syyskuun tai lokakuun aikana. Ensimmäisien autojen odotetaan olevan Suomessa marraskuun puolella.

Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel Automaatti
Polttomoottori
1 496 cm3, R4 turbo
Teho 90 kW (122 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 285 Nm / 1 500-2 750 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen momentinmuunninautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,8 s
Huippunopeus 205 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 112 g/km
Mitat Pituus 4 702 mm, leveys 1 871 mm, korkeus 1 510 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 465 kg
Perävaunumassa jarruin 1 250 kg
Tavaratila 540-1 630 l

Kuvat: Henri Posa

Lue lisää Opelista:
Opel Grandland X PHEV on nelivetoinen ja 300-hevosvoimainen lataushybridi – ja hintakin on selvillä
Koeajossa Opel Insignia Sports Tourer – perinteisillä vahvuuksilla
 

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

 

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.