Koeajossa Mini “Electric” Cooper SE – söpö sähköauto

Mini sai sisäänsä emoyhtiö BMW:ltä lainattua sähkötekniikkaa. Hetken ajon jälkeen ei voi välttyä kysymykseltä, miksi vasta nyt.

Tykkäsimme

Voimalinjan toiminnasta

Vaivattomasta suorituskyvystä

Emme tykänneet

Tahmeasta ohjauksen keskialueesta

Kaasupolkimen reagoinnin viiveistä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 38 507 €

Ilmeisesti Mini itsekään ei ole aivan varma, millä nimellä uutta sähköautoa haluaisi nimittää. Virallisissa listauksissa ja hinnastossa käytetään muun malliston logiikan mukaisesti nimeä Mini Cooper SE. Tämä on varsin selkeä; kirjain S viittaa teholuokkaan malliston sisällä ja E sähkökäyttöön. Valmistaja on kuitenkin halunnut antaa autolle myös lempinimen, jota viljellään kaikissa markkinointimateriaaleissa – Mini Electric. No, rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Kummalla nimellä autosta sitten puhutaankaan, niin aina tarkoitetaan samaa BMW i3:sta lainatulla sähkötekniikalla varustettua sähkö-Miniä. Keulalta löytyy siis 135 kW (184 hv) tarjoava sähkömoottori ja pohjan alta kapasiteetiltaan 32,6 kWh kokoinen akusto. Polttomoottoriauton perustella tehdyksi sähköautoksi huomionarvoista on se, että akusto ja muu tehoelektroniikka on onnistuttu sijoittamaan auton ilman tiloissa nähtäviä uhrauksia. Tavaratilaa on siis tarjolla sama kuin muissakin kolmiovisissa Mineissä. Pienehkön akun etuihin voi laskea myös kohtuullisen massan; Mini Cooper SE painaa vain noin 145 kiloa enemmän kuin automaattivaihteinen Cooper S.

Sähköisyys tarjoaa oman mausteensa ulkonäköön, jos auton haluaa varustella koeajoyksilön tavoin. Keltaiset yksityiskohdat ja E-logot eri puolilla autoa, retrohenkiset ja aerodynaamisesti muotoillut vanteet sekä logolla varustettu ”tankkausluukku” takalokasuojassa pajastavat kyseessä olevan sähköllä kulkeva versio.

Myös sisällä muutokset ovat lähinnä kosmeettisia. Mini Electric on saanut uuden täysin digitaalisen mittariston, joka on toteutettu 5,5-tuumaisella karmittomalla näytöllä. Tämän lisäksi keskikonsolista käynnistyspainikkeen vierestä löytyy vain sähköversion yksinoikeutena oleva rekuperaation, eli energian talteenoton, voimakkuutta säätävä painike.

Sulava voimalinja ja tuttu näppäryys

Yksi isoimmista sähköautojen eroista tulee helposti esille heti liikkeellelähdössä, ja kyseessä on tietysti kaasupolkimen vaste. Heti oletuksena olevassa mukavuuspainotteisessa Mid-ajotilassa polkimen vaste on korostuneen rauhallinen. Reagointi polkimen liikkeisiin on kuitenkin hyvin lineaarista, mikä tekee nopeuden säätelystä periaatteessa helppoa. Polkimen nostoa seuraa kuitenkin epämiellyttävä viive, vaikka käytössä olisi tehokkaampi asetus energian talteenotossa. Tämän johdosta kaasupoljinta tulee helposti nostaneeksi hidastusten alkupuolella turhan paljon, minkä jälkeen hidastuvuuden voimakkuus yllättää. Tehokkaammalla rekuperaation asetuksella auto hidastaa pysähdyksiin saakka, eli autolla pystyy ajamaan vain yhtä poljinta käyttäen.

Kun auton toimintaa oppii ennakoimaan, on ajaminen vaivatonta. Muiden sähköautojen tapaan Mini Electric irtoaa viivalta määrätietoisesti ja katkoton veto tekee ajamisesta erittäin miellyttävää. Valmistaja ilmoittaakin sataseen kiihtyvyyden lisäksi, että 0-60 km/h taittuu sähköllä 3,9 sekunnissa. Voimavarat riittävät liikuttamaan autoa riittävään tahtiin myös moottoritienopeuksissa, joskaan kiihtyvyys ymmärrettävästi laimenee sähkömoottorin lähestyessä toiminta-alueensa yläpäätä.

Ajoasetuksia kuljettaja voi valita Sport-, Green- ja Green+-tilojen väliltä. Sport-tilassa auto reagoin perusasetusta terävämmin kaasupolkimen painalluksiin ja ohjaus muuttuu jäykemmäksi. Ainakaan kaupunkipyörittelyssä jälkimmäinen muutos ei ollut kovin miellyttävä. Ohjaus tuntuu etenkin keskialueella luonnottoman jäykältä ja tahmealta, eikä se tarjoa juurikaan tuntoa. Vaste on luonnollisempi käännön aikana, mutta ohjaus jää kokonaisuutena kovin suodatetun ja teennäisen oloiseksi. Vihertävät asetukset vastavuoroisesti tekevät voimalinjan vasteesta energiaa säästäväisemmän eli rauhallisemman. Green+ rajoittaa myös mukavuustoimintoja maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi. Näillä asetuksilla ohjaus toimii Mid-asetuksen tapaan kevyemmin kuin urheilullisessa ajotilassa.

Sähkö-Mini on 18 milliä Cooper S:ää matalampi ja akuston ansiosta painopiste on noin 30 milliä matalammalla. Lisämassa tuntuu kenties hieman pintakovempana alustana, mutta muutoin ajettavuuden puolesta sähkö-Mini ei käytännössä erotu muista malleista. Ihan edellisten sukupolvien suorastaan mikroautomaista tarkkuutta ja hauskuutta nykyinen sukupolvi ei tarjoa, mutta nykypäivänä erittäin kompaktit ulkomitat tekevät kaupunkipyörittelystä helppoa. Helppouden lisäksi Minissä viehättää sen persoonallisuus ja tietty sympaattisuus, mikä saa myös kuljettajan suupielet kääntymään ylöspäin.

Floridassa tapahtuneen ensikoeajon aikana kulutus asettui noin 14-15 kWh/100 km tuntumaan, mikä on hyvin linjassa valmistajan ilmoittaman kanssa. Käytännön ajossa toimintasäde asettuu siis noin 200 kilometrin paikkeille. Tämä saattaa lukuna kuulostaa pieneltä, mutta yleisesti sähköautokeskustelussa pelkän toimintasäteen tuijottaminen on useimmille käyttäjille väärä lähestyminen. Esimerkiksi Euroopassa keskimääräinen ajosuorite päivässä jää selvästi alle sataan kilometriin, joten siitä näkökulmasta tällaisellakin toimintasäteellä pärjäisi mainiosti. Oletuksena toki, että auto on mahdollista ladata esimerkiksi kotona tai työpaikalla.

Lataamisen suhteen Mini tarjoaa mukavat eväät. Autosta löytyy vakiona 11 kW tehoinen latauslaite, jonka turvin akuston lataaminen tyhjästä täyteen onnistuu noin 3,5 tunnissa ja 80 prosentin varaus saavutetaan noin 2,5 tunnissa. Tämän lisäksi Mini Electric tukee CCS-pikalatausta, mikä mahdollistaa lataamisen 50 kW teholla, ja 80 prosentin varaus saavutetaan noin 35 minuutissa.

Sähköisen voimalinjan parhaat puolet loistavat kompaktin kokoisessa kaupunkiautossa ja Mini Electric on hyvin eheä kokonaisuus pienistä totuttelua vaativista ominaisuuksista huolimatta. Käytännöllisyyden lisäksi sähköisyys sopii sympaattisen Minin brändiin suorastaan loistavasti, ja ensikoeajon aikana ei voi olla kysymättä, miksi sähköinen voimalinja tuodaan vasta nyt Miniin. Sähköversio tuo Minin myös hinnaltaan uuteen kilpailuryhmään, sillä hintaero esimerkiksi Opelin ja Peugeotin B-segmentin sähköautoihin jää huomattavasti pienemmäksi kuin polttomoottoriversioilla.

MIKÄ Pelkällä sähköllä kulkeva Mini.

KENELLE Persoonallista ja pientä sähköautoa etsivälle.

AJETTAVUUS Kompaktit ulkomitat tekevät Ministä erittäin näppärän kaupunkiauton. Alustassa on aavistus pintakovuutta ja ohjaus on keskialueelle hieman tahmea. Pieni auto ei säikähdä kovempaakaan nopeutta, vaan Mini on myös moottoritienopeuksissa jämäkkä ajettava. Tahmea ja tunnoton ohjaus aiheuttaa kovemmissa nopeuksissa helposti pientä vaeltelua omalla kaistalla, mikä on pidemmällä matkalla epämiellyttävä piirre. Jos autolta ei odota edeltäjien mikroautomaista käytöstä, hoitaa Mini hommansa arkikäytössä hienosti.

SUORITUSKYKY Sähköinen voimalinja on ylivoimainen ratkaisu kaupunkiliikenteeseen. Välitön ja katkoton veto ihastuttaa kerta toisensa jälkeen ja voimavarat 135 kW (184 hv) tehoinen sähkömoottori liikuttaa Miniä tarvittaessa varsin rivakasti. Autolla pärjää myös moottoritienopeuksissa, mutta siellä kiihtyvyys ei enää päätä huimaa.

TILAT Kolmiovinen Mini tarjoaa etumatkustajille varsin mukavat oltavat. Säätövarat riittävät hyvän ajoasennon löytämiseksi ja istuin tarjoaa sopivasti tukea sekä selkänojan että istuinosan osalta. Tietyissä kohdissa ergonomia on saanut väistyä tyylin ja tilantunnun tieltä. Esimerkiksi suhteellisen alhaalla kojelaudassa sijaitsevia keinukytkimiä joutuu hieman kurkottelemaan ja keskikonsolista löytyvien multimediajärjestelmän käyttöpainikkeiden käyttäminen vaatii käden viemisen luonnottoman taakse. Takatilat ovat lähinnä lapsille sopivat. Akusto on onnistuttu sijoittamaan rakenteisiin ja tavaratilaa on tarjolla saman verran kuin muissa 3-ovisissa Mini-malleissa.

MALLISTO Cooper SE on yksi vaihtoehto muiden joukossa 3-ovisen Minin mallistossa. Hinnaltaan sähköversio asettuu noin 6 500 euroa automaattivaihteisen Cooper S:n yläpuolelle. SE:n vakiovarustelu kulkee nimellä Essential ja se pitää sisällään nykypäivän perusoletukset kuten muassa automaatti-ilmastoinnin, auton avaimettoman käytön, 6,5-tuumaisella näytöllä varustetun multimedia- ja navigointijärjestelmän, vakionopeudensäätimen, pysäköintitutkan ja peruutuskameran. Tämän yläpuolelta löytyvät Experience sekä Maximise, jotka tuovat etenkin tyylillisiä yksityiskohtia, mutta myös jonkin verran toiminnallisuuksia kuten pysäköintitutkan eteen, isomman näytön keskikonsoliin ja kattoluukun.

Mini Cooper SE
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Yhteisteho
135 kW (184 hv)
Yhteisvääntö 270 Nm
Akkukapasiteetti 32,6 kWh (netto 28,9 kWh)
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,3 s
Huippunopeus 150 km/h
EU-kulutus 14,8-16,8 kWh/100 km
Toimintamatka 235-270 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 3 845 mm, leveys 1 727 mm, korkeus 1 432 mm, akseliväli 2 495 mm
Omamassa 1 440 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 211-731 l

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Koeajossa Mini John Cooper Works – lisäpotkua vailla

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.