Ensituntuma: Peugeot e-208 GT – sähköllä malliston lippulaivaksi

Peugeot tuo uuden 208:an tarjolla heti avauksesta lähtien kolmella voimalinjavaihtoehdolla. Suurimman huomion varastaa odotetusti sähköversio.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Tilankäytöstä

Emme tykänneet

Alustan pintakovuudesta

Jarrutuntumasta

Ajoasento varauksin

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 34 000 € (arvio)

Pääsimme ensimmäisten joukossa tutustumaan uuden Peugeot 208:n mallistoon Portugalissa. Polttomoottorivaihtoehtojen lisäksi pääsimme ajamaan lyhyen lenkin sähköisellä voimalinjalla varustetulla e-208:lla.

Uusi 208 perustuu jo konsernin muissa tuotteissa nähtyyn CMP-pohjalevyyn (Common Modular Platform). Kyseessä on tuore konstruktio, jonka suunnittelussa on huomioitu myös sähköistämisen tarpeet. Tämän ansiosta sähköisen voimalinjan ja akuston istuttaminen 208:aan ei vie polttomoottoriversioita enemmän tilaa, vaan sekä sisä- että tavaratila säilyvät ennallaan.

Kerralla malliston kärkeen

e-208 saa samantien ei enempää eikä vähempää kuin lippulaivan tittelin kantaakseen. Se on malliston tehokkain, nopein ja kallein versio, minkä lisäksi urheilullisuutta korosta GT-varustelu on sähköversion yksinoikeus.

Sähköinen voimalinja sopii kompaktin luokan autoon juuri niin hyvin kuin sen vain voi kuvitella siihen istuvan. Välitön kaasunvaste ja katkoton veto tekevät etenemisestä erittäin miellyttävää ja vaivatonta. Suorituskyky on vaivaton ja matalissa nopeuksissa terävä reagointi kaasupolkimen painallukseen tarjoaa urheilullista tunnetta. Perinteisten ajoasetusten lisäksi kuljettaja voi sähköautoilla tyypilliseen tapaan säätää regeneroinnin asetusta rullaavaan ja aktiivisesti energiaa talteen keräävän väliltä. Jarrupolkimella toki säädellään alkuun regeneroinnin voimakkuutta, joten myös siten liike-energiaa saadaan kerättyä talteen. Yksi toivottava kehitysalue onkin juuri jarrutuntuma, sillä nyt se oli epämiellyttävän jousimainen. Koeajossa olleet autot olivat tyyppihyväksyntää odottavia esisarjan autoja, joten tilanne ei välttämättä ole sama sarjatuotantoon päätyvien mallien kohdalla.

Sähköversio on noin 300 kiloa sisarmalleja painavampi, mutta lisämassaa ei ratin takana käytännössä huomaa. Alustassa on havaittavissa ensituntumissa mainitsemamme pintakovuus, joka ainakin osittain voidaan laittaa matalaprofiilisten renkaiden piikkiin. Sähköversion ohjaus tuntuu hitaissa nopeuksissa aavistuksen raskaammalta, mikä voi johtua suuremmasta massasta. Myös kuljettajan paikalla tehty havainto epämiellyttävän korkealla olevasta vasemman jalan lepuutustuesta pätee sähköversion kohdalla, mutta kytkimen poissaolo antaa onneksi hieman lisätilaa jalan oikomiselle.

Moneen tarpeeseen riittävä

Uutuuden akuston kapasiteetti on 50 kWh, ja valmistaja lupaa tämän riittävän WLTP-syklin mukaan 340 kilometrin ajoon. Kesken olevasta tyyppihyväksynnästä johtuen e-208:lla ei ole vielä ilmoitettu virallista kulutuslukemaa, mutta pikaisella ynnäilyllä sen pitäisi asettua noin vajaaseen 15 kWh/100 km, mikä kuulostaa saavutettavissa olevalta. Ominaisuuksia kokeilevassa ajossa kulutus pyöri noin 20 kWh/100 km lukemissa. Joka tapauksessa tämän kokoluokan autojen keskimääräisille ajosuoritteille akku on vähintäänkin riittävä.

e-208 on luonnollisesti varustettu CCS-pikalatauksella. Sekä jäähdytyksellä että lämmityksellä varustettua akkua pystyy lataamaan parhaimmillaan 100 kW:n teholla. Lataamisen 80 prosentin varaukseen luvataan sujuvan parhaimmillaan noin puolessa tunnissa. Kotioloissa lataaminen onnistuu parhaimmillaan erillisellä latauslaitteella ja 11 kW:n teholla kolmessa vaiheessa, jolloin akuston täyttymiseen kuluu hieman yli viisi tuntia.

Uusi sähkö-Pösö on erittäin tervetullut lisä sähköautojen markkinoille. Toki hintalappu on todennäköisesti noin kaksinkertainen perusmalleihin verrattuna, mutta helposti lähestyttävälle ja monenlaiseen käyttöön sopivalle sähköautolle se ei tunnu liioiteltulta.

Peugeot e-208 GT
Kestomagnetoitu synkronimoottori
Teho
100 kW (136 hv) / 3 673-10 000 r/min
Vääntö 260 Nm / 300-3 673 r/min
Akkukapasiteetti 50 kWh
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,1 s
Huippunopeus 150 km/h
EU-kulutus Ei ilmoitettu (tyyppihyväksyntä kesken)
Toimintamatka 340 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 430 mm, akseliväli 2 540 mm
Omamassa 1 430 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 265-1 106 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Peugeot 208 on odotetun näppärä pikkuauto

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.