Ensituntuma: Uusi Peugeot 208 on odotetun näppärä pikkuauto

Uusi 208 esiteltiin suurelle yleisölle kuluvan vuoden keväällä Geneven autonäyttelyssä. Pääsimme tutustumaan uutuuteen ensimmäisten joukossa Portugalissa.

Tykkäsimme

Näppärästä ajettavuudesta

Monipuolisesta mallistosta

Emme tykänneet

Ajoasento varauksin

Alustan pintakovuudesta

Vaihdekepin pitkistä liikeradoista

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 16 400 € (arvio)

Peugeot laittoi yhden tärkeimmistä automalleistaan rohkeasti uusiksi. Toisen sukupolven 208:n keulaa koristavat 508:n tapaan näyttävät ja vahvan sukuilmeen antavat pystysuuntaiset viirumaiset päiväajovalot. Muodoista löytyy voimakkuutta uhkuvia pokkauksia ja viitteitä vuosikymmenien takaisiin saman kokoluokan edeltäjiin. Perän muodoissa on puolestaan sympaattista pyöreyttä ja leveyttä korostetaan tavaratilan poikittaisella mustalla listalla. Uusi 208 herättää muodoillaan huomiota, mikä on ollutkin yksi valmistajan tavoitteista; tämän kokoluokan autoissa ulkonäkö on Peugeotin mukaan yksi merkittävimmistä valintaan johtavista tekijöistä.

Ohjaamo noudattelee Peugeotin nykytyyliä. Mittaristoa katsellaan ohjauspyörän yli, ja keskikonsolista löytyy niin sanotusti vapaana seisova multimediajärjestelmän kosketusnäyttö. Uuden 10,25-tuumaisen näytön yhteydessä pikavalintapainikkeet sijaitsevat niin sanottuina pianopainikkeina kojelaudassa. Perusvarustelun yhteydessä mittaristo on edeltäjästä tuttu ja perinteisillä mittareilla toteutettu, mutta lisävarustelistalta löytyy myös näytöllä toteutettu versio i-Cockpit-mittaristosta. Tästä nähdään 208:ssa uusi versio, kun mittaristoratkaisu tarjoaa 3D-näkymän. Olennaisimmat tiedot kuten nopeus ja mahdolliset varoitukset korostuvat näkökentässä nostettuna irti taustasta.

Sopivasti tilaa

Ohjaamossa on miellyttävän avara tunnelma. Kuljettajan paikalla hyvän ajoasennon säätämisessä menee hetki. Sinänsä säätövarat ovat riittävät, mutta vasemman jalan lepuutustuki on yllättävän ylhäällä suhteessa polkimiin. Kun etäisyys polkimiin on sopiva, jää vasen jalka ikävästä koukkuun, eikä istuinta voi ottaa liiaksi taaksepäin polkimien turvallisen operoinnin näkökulmasta. Toinen huomiota herättävä seikka on yllättävän korkeaksi osoittautuva keskikonsoli. Jos istuin on ala-asennossa, on vaihdekäden kyynärpää käytännössä koko ajan nojaa vasten. Kun vaihdekepissä on vielä melko pitkät liikeradat, joutuu kättä koukistamaan epämiellyttävästi parillisille vaihteille vaihdettaessa.

Uusi 208 on kasvanut mitoiltaan sekä pituuden että leveyden osalta, mutta korkeudesta on nipistetty muutama sentti. Pituuskasvun lisäksi aavistuksen kasvanut akseliväli on tuonut rahtusen lisätilaa myös takapenkkiläisille. Noin 180 senttisen kuljettajan takana mahtuu istumaan toinen saman mittainen ilman suurempia ongelmia sekä jalka- että pääntilan puolesta. Tavaratila tarjoaa luokassaan tyypillisesti tilaa, eli mukaan mahtuu vaivatta pari isompaakin matkalaukkua. Nostokynnys on varsin korkea ja takaistuimen selkänojat kaadettaessa myös laajennuksen laitaan jää selkänojan paksuinen kynnys. Tavaratilassa ei ole säädettävää välipohjaa.

Napakkaa kyytiä

Liikkeellelähtö tapahtuu ensimmäiseksi ajoon saadulla dieselversiolla vaivattomasti. Vääntävä dieselmoottori tuntuu kaupunkipyörittelyssä miellyttävältä voimanlähteeltä. Rajat alkavat tulla vastaan maantienopeuksien yläpuolella. Tehokas vetoalue jää lopulta varsin kapeaksi eikä moottorin kierrättäminen yli 3 000 lukemiin edistä etenemistä samaan tahtiin voimistuvan äänimaailman kanssa. Kaikkiaan voimalinjan kanssa operointi on helppoa ja vaivatonta, eikä moottori protestoi vaikka liikkeelle lähtisi pelkällä kytkimellä käyttämättä kaasua laisinkaan.

Kuten olettaa sopii 208 on kuin kotonaan kaupungissa pyöriteltäessä. Autosta on hyvä näkyvyys ulos ja hallintalaitteet toimivat kevyesti. Pientä ohjauspyörää on hauska pyöritellä ja auto taittuu tiukemmistakin kulmista vaivatta. Maantielle siirryttäessä ohjaus alkaa keskittää hanakammin, mutta mitään mullistavaa tuntumaa se ei tarjoa.

Ajamisen näkökulmasta eniten toivottavaa jättää alusta. Kaupunkinopeuksista lähtien on havaittavissa epämiellyttävää ja hieman yllättävää pintakovuutta. Isommat epätasaisuudet puolestaan ylittyvät sivistyneesti ja täsmällisesti. Osasyy löytyy oletettavasti koeajoauton alta löytyvistä 17-tuumaisista pyöristä ja jäykkärunkoisista suhteellisen matalaprofiilisista renkaista (205/45R17). Pikainen lenkki 16-tuumaisella rengastuksella (195/55R16), mutta myös eri voimalinjalla, varustetulla autolla vahvistaa tätä käsitystä ollen aavistuksen mukavampi.

Kuljettajaa avustavan teknologian osalta 208 edustaa vahvasti nykypäivää. Uutuus on mahdollista varustella esimerkiksi aktiivisella vakionopeudensäätimellä ja kaistavahdin lisäksi kokoluokassaan harvinaisemmalla kaista-avustimella, joka pitää auton valitulla ajolinjalla kaistaviivojen välissä. Ensikokemusten perusteella järjestelmä oli toiminnaltaan hieman kulmikas, mutta näiden optimoinnassa valmistajat menevät tällä hetkellä nopealla tahdilla eteenpäin.

Uusi Peugeot 208 on tyylillään erottuva vaihtoehto pikkuautojen joukossa. 208 tarjoaa monia aiemmin vain isommista autoista löytyneitä mukavuuksia ja teknologioita, minkä ansiosta sillä on mahdollisuus houkutella vaihtamaan autoa isommasta pienempään. Ja tarjolla oleva täyssähköversio ei ainakaan vähennä uutuuden houkuttelevuutta. Siitä lisää lähiaikoina.

Saamiemme ennakkotietojen mukaan Peugeot 208:n hinnat alkavat noin 16 400 eurosta, jolloin keulalta löytyy 1,2-litrainen vapaasti hengittävä ja 55 kW (75 hv) tarjoava bensakone. Tämän ja nyt ajetun dieselin lisäksi tarjolle tulee kaksi ahdettua versiota 1,2-litraisesta bensakoneesta ja nämä mallit tarjoavat tehoa 75 kW (100 hv) ja 96 kW (131 hv). Keskimmäinen bensakone on tarjolla manuaalin lisäksi automaattina ja tehokkain on aina varustettu 8-portaisella automaattivaihteistolla. Viralliset hinnat kaikille voimalinjavaihtoehdoille julkaistaan lokakuun lopussa.

Peugeot 208 BlueHDi
Polttomoottori
1 499 cm3, R4 turbo
Teho 74 kW (100 hv) / 3 500 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,4 s
Huippunopeus 188 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 111 g/km
Mitat Pituus 4 055 mm, leveys 1 745 mm, korkeus 1 430 mm, akseliväli 2 540 mm
Omamassa 1 126 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 265-1 106 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.