Koeajossa Audi A6 Avant 40 TDI – tasapainoinen ja riittävä kokonaisuus

Audi A6:n mallisto täydentyi farmariversiolla, ja samalla keulalle saatiin uusi 2,0-litrainen dieselmoottori.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Ajamisen vaivattomuudesta

Emme tykänneet

Ohjauksen keskialue varauksin

Lievästä pintakovuudesta

Hinta alkaen 56 951 €
Koeajoauto 59 349 €

Audi esitteli keväällä kahdeksannen sukupolven ison kokoluokan auton, joka on kulkenut 90-luvun alkupuolelta lähtien mallinimellä A6. Sitä ennen kolmen sukupolven ajan A6:n edeltäjäksi luetaan Audi 100, joka esiteltiin ensimmäisen kerran 60-luvun loppupuolella. A6 on siis tärkeä ja historiallinen osa Audin perusmallistoa. Kesällä uusimman A6 Sedanin rinnalle saatiin Suomessakin suosittu Avant-nimellä kulkeva farmarimalli.

Uusi A6 noudattelee pitkälti reilu vuosi sitten A8:ssa ja sittemmin A7:ssä nähtyä tyyliä ja tekniikkaa. Edeltäjäänsä verrattuna auto on kasvanut hieman joka suuntaan, ja puhdaslinjaisuuden sijaan auton pintoihin on tuotu varsin monenlaisia pokkauksia. Ohjaamossa hallitsee hyvin kliininen ja tekninen tunnelma, ja asettelu on lainattu suoraa A7:stä.

Alkuun A6:n voimanlähteeksi oli tarjolla kaksi eri tehoista V6-dieseliä, mutta näistä pienemmän tilalle tuli nyt koeajossa oleva uusittu 2,0-litrainen nelisylinterinen diesel. Toistaiseksi kaksilitrainen on tarjolla vain etuvetoisena, mutta mallisto laajentunee lähiaikoina muissa Audeissa nähdyllä quattro ultra -nelivedolla. Etenkin Audin maine nelivetoisena merkkinä huomioituna tämä tulee olemaan tärkeä lisä mallistossa, sillä nyt nelivetoisen haluavan on pulitettava lähes 30 000 euroa lisää päästäkseen käsiksi aina neljästä nurkasta raapivaan V6-malliin.

Isommista malleista poiketen 40 TDI:n moottorin parina työskentelee uudistettu 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Sekä moottorin että vaihteiston toimintaa on hiottu mukavampaan suuntaan ja esimerkiksi liikkeellelähdöt sujuvat miellyttävän pehmeästi ja ilman viiveitä. Isoimpana uutuutena Audi hyödyntää nyt myös nelisylinterisen dieselin yhteydessä yhdistettyä hihnalla toimivaa käynnistingeneraattoria, vaikka autoa ei olekaan varustettu isompien sisarien tapaan 48 voltin sähköjärjestelmällä. Tästä huolimatta myös 40 TDI pystyy sammuttamaan moottorin rullaustilanteissa reiluksi 10 sekunniksi, ja start-stop-järjestelmä pystyy aktivoitumaan 15 km/h nopeudessa.

Uusi Audi A6 on ottanut askelia mukavampaan suuntaan. Etenkin vakiorengastuksella auto etenee heikommallakin päällysteellä mukavasti menemättä epämääräisyyden puolelle. Mukavuudesta huolimatta alusta hoitaa tehtävänsä täsmällisesti myös pidon rajoilla, ja käytös on ennakoitavaa. Koeajoauton matalaprofiilisempi rengastus tuo menoon turhaa pintakovuutta, mutta toki myös kaarrekäytökseen saadaan annos lisätarkkuutta.

Uusi Audi A6 Avant on tasapainoinen kokonaisuus, joka hoitaa tehtävänsä odotetun tyylikkäästi. Se tarjoaa hyvin modernin tunnelman, jonka pariksi mallistoa täydentävä 2,0-litrainen diesel sopii erinomaisesti. Se on sivistyneisyydessään ja vaivattomuudessaan niin vakuuttava, ettei isompaa moottoria jää varsinaisesti edes kaipaamaan. Suomeen farmarit ja myös uusi diesel saadaan vielä loppuvuoden aikana. Ja kunhan vielä se neliveto tulee mukaan, niin alkaa olla paketti aika hyvin kasassa.

Uuden Audi A6 45 TDI quattro on Risto Virtasen testissä tv-kauden 6. jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 22.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Uusi Audi A6 ja sen farmariversio.

KENELLE A6 sopii hyvin paitsi pitkää matkaa ajavalle, myös hyvin perheellisten tarpeisiin.

AJETTAVUUS Audi on panostanut uuden A6:n kohdalla mukavuuteen ja vaivattomuuteen. Perustunnelma on varsin mukavuuspainotteinen, mutta koeajoauton varsin matala rengastus tuo menoon pintakovuutta. Alusta hoitaa tehtävänsä täsmällisesti myös vauhdin noustessa ja kaarteiden kiristyessä. V6-moottorisiin sisariin verrattuna 40 TDI tuntuu huomattavasti ketterämmältä, eikä ihme, sillä nelisylinterinen ja etuvetoinen malli on lähes 200 kiloa 50 TDI quattroa kevyempi. A6:n ohjaus on tehostettu perusasetuksella varsin kevyeksi ja tämän seurauksena keskialueella on lievää epämääräisyyttä. Käännöksissä ohjaus toimii loogisesti ja se on miellyttävän tarkka. Ajoasetuksia muuttamalla tehostusta voi säätää vähäisemmäksi, mutta se ei paikkaa keskialueen tunnottomuutta.

SUORITUSKYKY Moderni turbodiesel liikuttaa isoa autoa kepeästi kiitos vahvan väännön jo alhaisilta kierroksilta. Nelisylinteristen moottoreiden yhteydessä käytettävän kaksoiskytkinvaihteiston toimintaa on hiottu huomattavasti sulavammaksi etenkin liikkeellelähdöissä. Kokonaisuutena 40 TDI on hyvin riittävä ja hienostunut paketti A6:n voimanlähteeksi. Talvisissa olosuhteissa nelivetoa jää varmasti kaipaamaan.

TILAT A6 on iso auto, ja sisällä on hyvin tilaa neljälle aikuiselle. Leveä keskikonsoli jakaa ohjaamon kahteen osaan ja kuljettajalla on kaikki tarvittava hyvin käsillä. Alemmalla kosketusnäytöllä käytettävät mukavuustoiminnot tosin vaativat katseen siirtämisen varsin pitkäksi aikaa pois liikenteestä, sillä esimerkiksi kosketusnäytöltä säädettävän lämpötilan säätäminen ilman katseen siirtämistä ei onnistu ainakaan kovin helposti. Takana on reippaasti jalkatilaa noin 180 senttisen kuljettajan takana toiselle samanmittaiselle, ja myös reisituki on kiitettävä suhteellisen jyrkän istuinkulman ansiosta. Korkea keskitunneli vaikeuttaa keskipaikan käyttöä, joka ei muutenkaan ole kovin miellyttävä aikuiselle. Tavaratila pahimpia kilpailjoita pienempi, mutta selkeän muodon myötä käytettävyys on hyvä.

MALLISTO Suomessa A6:n mallisto koostuu toistaiseksi koeajetusta 2,0-litraisesta dieselistä, joka tunnetaan nimellä 40 TDI ja 3,0-litraisesta V6-dieselistä (210 kW / 286 hv), joka tottelee nimeä 50 TDI. Mallistossa kerkesi olla hetken aikaa myös 45 TDI, mutta nelisylinterisen myötä se jätettiin pois hinnastosta. Tällä hetkellä pienempi on aina etuveto ja isompi neliveto, ja hintaeroa näillä on lähes 30 000 euroa; A6 Avant 50 TDI quattron hinnat alkavat reilusta 85 000 eurosta. Mallistoon on tulossa myös nimellä 45 TFSI kulkeva bensaversio, josta voit lukea lisää tästä. Perustaso kulkee nimellä Business, joiden varusteluun kuuluvat muun muassa LED-ajovalot, kaistavahti, pysäköintitutkat eteen ja taakse skeä vakionopeudensäädin. Näiden päälle mallista riippuen noin 2 500-3 500 euron lisäpanostuksella pääsee käsiksi Sport- ja Design-varustepaketteihin, jotka tuovat muun muassa hieman erilaista ulkonäköä puskureiden ja vanteiden muodossa sekä erilaisen verhoilun, ja Sport-mallissa urheilullisen ohjauspyörän sekä paremman tuen tarjoavat istuimet. Varustelistoilta löytyy luonnollisesti kaikki nykypäivän mukavuudet ja uusimmat kuljettajaa avustavat järjestelmät.

Audi A6 Avant 40 TDI S tronic
Polttomoottori
1 968 cm3, R4 turbo
Teho 150 kW (204 hv) / 3 750-4 200 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 241 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 154 g/km
Mitat Pituus 4 939 mm, leveys 1 886 mm, korkeus 1 467 mm, akseliväli 2 924 mm
Omamassa 1 785 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 565-1 680 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Uusi Audi A6 vakuuttaa – ”Tyylikäs ja mukavuuspainotteinen kokonaisuus”
Ensituntuma: Audi A6 Avant – uusinta farkkumuotia Audin tapaan

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.