Ensituntuma: Audi A6 Avant – uusinta farkkumuotia Audin tapaan

Katumaasturibuumin keskellä myös perinteisille farmarimalleille riittää kysyntää. Pääsimme tutustumaan Audin uuteen isoon farkkuun Saksassa.

Malliston hinta alkaen 56 951 €

Perinteinen farmari on korimallina edelleen moneen käyttöön sopiva vaihtoehto. Se on hyvä vaihtoehto paljon tilaa tarvitsevalle, jos ajatus tila-autosta tai möhköstä katumaasturista ei innosta. Hyvän tilantarjonnan lisäksi farmari on lähtökohtaisesti edellä mainittuja vaihtoehtoja aerodynaamisempi, mikä puolestaan vaikuttaa esimerkiksi auton kulutukseen. Suomessa edellisen sukupolven kohdalla yli puolet A6-asiakkaista onkin päätynyt farmariversioon.

Muotoilullisesti uusi A6 noudattaa A7:n aloittamaa kulmikkaampaa ja monilla pokkauksilla varustettua tyyliä. Edeltäjän yksinkertainen tyylikkyys on siis saanut väistyä monilla linjoilla höystettyjen pintojen ottaessa vallan. Muotoilua ja auton yksityiskohtia tarkastellessa ei voi olla huomioimatta maskista löytyviä mustia koteloita, joiden sisältä löytyy uusien kuljettajaa avustavien järjestelmien rautaa. Koteloinnin olisi ehkä voinut toteuttaa huomaamattomammin, mutta tehtaan edustajien mukaan Audin tekniseen brändiin sopii tämän tyylinen tekniikan jättäminen esille. Mielenkiintoista kyllä, saman tasoiset järjestelmät tarjoavassa lippulaiva A8:ssa toteutus on hieman tyylikkäämpi.

Toisen suojan alta löytyy tutka ja toisen suojan alta laser.

Ulkomitoiltaan A6 Avant on kasvanut hillitysti, ja pidentynyt akseliväli on tehnyt hyvää sisätiloille. Sulavalinjaisesta D-pilarin muotoilusta huolimatta tavaratila on kooltaan ennallaan, eli sitä on tarjolla perusmuodossaan 565 litraa ja laajennettuna 1 680 litraa. Muodoltaan tila on saksalaisen suoraviivainen ja hyvin hyödynnettävissä, vaikkei edustakaan tilavuudeltaan luokkansa kärkeä.

Säästöapua sähköstä

Pääsimme ensimmäisenä tutustumaan uuteen 2,0-litraiseen bensaversioon. Versiota ei tosin ole vielä hinnoiteltu, ja sen tuotanto alkaa vasta lokakuussa. Malli kulkee Audin uuden nimeämispolitiikan mukaisesti nimellä 45 TFSI. Tehoa turbokone tarjoaa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 370 Nm. Moottorin jatkeena toimii aina uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto ja veto välitetään quattro ultra -nelivedon kautta tarvittaessa kaikille neljälle pyörälle.

Moottorin taloudellisuutta on pyritty parantamaan hihnalla toimivalla käynnistingeneraattorilla, joka lataa erillisen sähköjärjestelmän akkua esimerkiksi moottorijarrutuksella. V6-koneisista sisarmalleista poiketen nelisylinteristen moottorien yhteydessä ei kuitenkaan käytetä tehokkaampaa 48 voltin sähköjärjestelmää, vaan itsenäistä 12 voltin järjestelmää. Myös tämä järjestelmä tekee moottorin sammuttamisen mahdolliseksi sopivissa rullaustilanteissa, mutta moottori pysyy sammuksissa enintään 14 sekuntia. Tälläkin säästetään muutama gramma tärkeissä päästömittauksissa.

Käytännön ajossa voimalinja toimii hienosti. Uuden sukupolven vaihteisto on toiminnaltaan pehmeämpi, vaikka liikkeellelähdöissä onkin havaittavissa kaksoiskytkinvaihteistoille tyypillinen pieni viive. Itse vaihtotapahtumat ovat nopeita ja huomaamattomia. Moottori tarjoaa riittävästi vääntöä jo alakierroksilta vaivattomaan etenemiseen, mutta myös kiertää halukkaasti rajoittimelle saakka. Äänimaailma voisi olla tämän luokan autossa tosin hieman sivistyneempi, mutta monien muiden tapaan nykypäivän korkeapuristeiset bensakoneet ovat ääneltään varsin karkeita.

Ajettavuutta hallitsee mukavuus. Ohjaus on kaikilla asetuksilla varsin kevyt ja lisävarusteinen nelipyöräohjaus tuo auton käsiteltävyyteen näppäryyttä. Niin ikään säädettävä iskunvaimennus tarjoaa mukavuutta, olematta millään asetuksella turhan kova matalaprofiilisista renkaista 21-tuumaisista vanteista huolimatta. Ainoastaan terävien saumojen ylityksissä tärähdykset tuntuvat korissa saakka.

Nyky-Audeista tutuun tyyliin kojelaudasta löytyy kaksi päällekkäin aseteltua kosketusnäyttöä. Ylempi näyttö on vakiona 8,8-tuumainen ja MMI Plus -navigoinnin kanssa 10,1-tuumainen. Alempi näyttö on aina 8,6-tuumainen, ja sen kautta ohjataan muun muassa ilmastoinnin säätöjä. Digitaalinen mittaristo on täytyy poimia lisävarustelistalta ja sen koko on tuttuun tapaan 12,3 tuumaa.

Koeajoauton vaalea nahkasisustus luo ohjaamoon ylellisen tunnelman. Monisäätöiset istuimet tarjoavat perussäätöjen lisäksi muun muassa säädettävät sivuttaistuet sekä selkänojaan että istuinosaan, ja hellepäivään helpotusta saa istuimen tuuletuksesta. Kokonaisuutena ergonomia on hyvin kohdallaan ja viimeistely on ensiluokkaista.

Takapenkillä on edeltäjää enemmän tilaa. Polvilla tarkallaan ottaen 22 milliä. Tämä on tervetullut lisä ja noin 180 senttisen kuljettajan takana matkustaa helposti toinen samanmittainen. Ensimmäisenä tila loppuu varpailta, jos etuistuin on ala-asennossaan. Myös reisituki on hyvällä mallilla, mikä on yleisin puute nykypäivän isojenkin autojen takapenkeissä.

Audi A6 Avant on mahdollista varustella nykytrendien mukaisesti hyvin monipuolisesti kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen yhdistelmä toimii hienostuneesti ja tuo mukavuutta matka-ajoon.

Palaamme A6 Avantin pariin uuden 40 TDI -dieselmallin koeajon muodossa.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.