Koeajo: Vauhtikaksikko tekee Teknavi-historiaa, täyssähköpickup Maxus

Avolava-autot hakevat uusia markkinoita ja uutta asiakaskuntaa Euroopasta. Maxus T90 on avolava-auto, josta on Euroopassa saatavilla ainoastaan täyssähköversio.

Maxus T90 on ensimmäinen Teknavin koeajoon päässyt täyssähköinen avolava-auto, eli pickup. Kiinalaisvalmisteinen Maxus on aikaisemmin tuttu sähköpakettiautoistaan, mutta nyt se yrittää kuluttajamarkkinoille pickupeilla. Mallia valmistetaan myös polttomoottorilla, mutta Euroopassa se on myynnissä vain sähkömoottoriversiona.

Avolavojen myynti euroopassa on varsin vähäistä. Siksi niiden valmistajat suunnittelevat uusia malliratkaisuja myydäkseen läpi vanhalla mantereella. Täällä pickuppeja on totuttu pitämään pohjoisamerikkalaisten tavoin työautoina ja vahvoina nelivetoina. Maxuksen kaltaisilla malleilla haetaankin täysin uutta asiakaskuntaa.

-Maxukselta aika kova veto, että tekee ensimmäisen eurooppalaisen täyssähköpickupin. Tämä on vähän niinkuin citypickup, Markku Alén kuvailee ensivaikutelmiaa kulkupelistä.

Teknavin Vauhtikaksikko Terva-Aho ja Alén kokeilivat ensimmäistä täyssähköpickuppia Suomen talvessa.

Citymalli tulee esiin muun muassa maavarassa. Avolavat on yleensä varusteltu 20 sentin maavaralla, kun Maxuksessa varaa on vain noin 15 senttiä. Alén on kuitenkin optimistinen asian suhteen.

-Uskon, että kun neliveto tulee, on ihan eri maavarat. Tällä pärjää jossain palmujen alla, mutta Suomessa tarvitaan neliveto.

T90:ssä on todellakin vain kaksi vetävää pyörää ja siinä onkin sen kenties suurin epäilyksen aiheuttaja.

-Kyllä tällä aina alas pääsee, mutta pääseekö ylös, kun ei ole nelivetoa. Kun tätä työkoneeksi miettii, niin kyllä se neliveto olisi aika oleellinen, Marko Terva-Aho miettii.

-Ei tätä nokkaa mielellään tonne lumihankeen vedä. Ajo-ominaisuus paranisi, jos tänne laittaisi viisisataa kiloa painoa taakse. Tästä tulisi paljon miellyttävämpi ajaa. Ja rattiin voisi vähän panostaa. Tämä on liukas ja ehkä vähän hidas. Ei ole niin napakka. Tämä voisi olla nahkainen ja lämmitettävä niin saisi kunnon gripin, Alén tarjoaa.

Maxus T90 on sisältä löytyy tilaa sekä nykyajan ylellisyydet.

Muutamasta parannusehdotuksesta huolimatta, Maxus T90 saa silti vuolaasti kehujakin. Vankkumaton polttomoottorimies Alén näyttää pieniä taipumisen merkkejä sähköauton edessä.

-Tällainen kurvikas lumitie niin tämähän menee hienosti eteenpäin, isoksi autoksi todella helppo käsitellä. Onhan sähköautot tätä päivää. Tämäkin Maxus, ei mitään ääntä kun menee eteenpäin. Seuraava neliveto kun tulee niin on varmaan täydellinen.

Maxus T90

  • Sähköauto, takaveto
  • Akku: 88,5 kWh
  • Toimintamatka: 336 km
  • Kulutus: 26,4 kWh / 100 km
  • Teho: 177 hv
  • Vääntö: 310 Nm
  • Huippunopeus: 120 km/h (rajoitettu)
  • Omamassa: 2375 kg
  • Kantavuus: 925 kg
  • Vetomassa: 1000 kg
  • Hinta: 70 556 €

Lue myös: Teknavin Vauhtikaksikko ja Suomen talvi haastavat Polestar 2 -täyssähköauton

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.