Koeajo: Mitsubishi ASX jatkaa hybridiosaamista

Mitsubishi Motors tuo uuden sukupolven ASX:n eli Active Sports X-overin nyt markkinoille. Uusi ASX perustuu Renault-Nissan-Mitsubishi Allianssin CMF-B alustaan.

Uusi ASX on ollut jälleenmyyjillä maaliskuusta lähtien ja se on suunniteltu vastaamaan juuri Euroopan B-SUV segmentin ytimeen. Taloudellisen ajamisen ja vakuuttavan suorituskyvyn takaavat teknologiat, joihin kuuluu Plug-in Hybridi, täyshybridi ja kevythybridi.

Malliston kaikista taloudellisimpana ja ympäristöystävällisimpänä vaihtoehtona on ladattava hybridi. Järjestelmä koostuu bensiinimoottorista, joka on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin. Tämä yhdistelmä on ainutlaatuinen tämän segmentin katumaastureissa. Näin ollen uuden sukupolven ASX seuraa Mitsubishin aiempia malleja hybridiosaamisessa. Plug-in hybridi voimalinjan bensiinin kulutus on vain 1,3–1,4 litraa sataa kilometriä kohden. Akun saa ladattua täyteen vain kolmessa tunnissa.

Sähköauto kiinni latauspisteessä.

Suunnittelussa nousee esiin turvallisuus

Uuden ASX:n muotoilu on näyttävän sporttinen ja dynaaminen. Mallia on saatavilla kuudella eri ulkovärillä ja tämän lisäksi voi myös halutessaan valita kaksivärisen viimeistelyn metallisella ONYX Black katolla.
Ohjaamosta löytyy täysin digitaalinen mittaristo sekä iso 9,3 tuumainen näyttö. Ohjaamon näkymä on avara ja muutenkin yleisilme kuljettajan paikalta on käytännöllisen oloinen. Sisustana on tyylikäs nahkaverhoilu ja tässä on myös mukavana lisävarusteena lämmitettävä ratti.

Sormi painaa auton kosketusnäyttöä, jolla valitaan auton asetukset.
Smartphone-link Display Audio -järjestelmällä hallinnoidaan auto järjestelmiä.

Keskikonsoliin asennettu Smartphone-link Display Audio -järjestelmä toimii käyttöliittymänä kuljettajan ja ajoneuvon järjestelmien välillä. SDA:sta on kaksi versioita: vaakasuuntainen 7-tuumainen näyttö sekä pystysuuntainen 9.3-tuumainen näyttö, joissa on vakiona langattomat älypuhelinyhteydet Apple CarPlay® and Android Auto™. Autossa on mitsubishille tuttuun tapaan USB-portit älylaitteiden latausta varten.
ASX:n mittariston ominaisuuksia on mahdollista personoida. Keskitason varustelluissa autoissa on 7-tuumainen digitaalinen mittaristo, jota on mahdollista konfiguroida. Parhaiten varustelluissa malleissa on 10-tuumainen digitaalinen kuljettajan mittaristo, joka on täysin personoitavissa sekä toistaa navigointiohjeita.

Auton ajo- ja matkustusmukavuuteen vaikuttavat paljon kuljettajaa avustavat järjestelmät. Niitä uudesta Mitsubishista löytyy paljon, kuten kaistavahti, kaistallapitoavustin ja etutörmäysvaroitin. Kuljettajaa avustavat järjestelmät käyttävät ASX:n sisäänrakennettuja sensoreita, tutkia ja kameroita luodakseen kokonaiskuvan ajoneuvon ympäristöstä. ADAS-järjestelmät avustavat kuljettajaa väistämään esteitä, varoittavat kuljettajaa tai jopa tekevät ennalta estäviä toimenpiteitä välttääkseen kolarin tapahtumasta.

Lähikuva auton ohjauspyörästä.
Auto kuvattuna sisältäpäin.

ASX on suunniteltu turvallisuutta ajatellen. Sen turvallisuusvarusteluun kuuluu lisäksi muun muassa, etäisyysvaroitin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, vakionopeudensäädin, pysäköintitutkat ja peruutuskamera. ASX on varusteltu vakiona passiivisilla turvallisuusominaisuuksilla, mukaan lukien kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyt sekä kahdet sivuverhoturvatyynyt molemmilla puolilla. Jalankulkijan tunnistuksella varustettu etutörmäys varoitusjärjestelmä (FCM) ja auton konepelti, ajovalot sekä tuulilasin alaosa ovat erityisesti suunniteltu vähentämään loukkaantumisen riskiä.

Multi-Sense -järjestelmän avulla kuljettaja pystyy säätämään SDA-järjestelmästä auton ohjausvastusta, alustan dynamiikkaa sekä voimalinjaa. Valittavissa on kolme eri ajotilaa. PURE-ajotilassa auto kulkee pelkällä sähköllä. Ilmoitettu toimintamatka pelkällä sähköllä on 48 kilometriä, joka tekee ajamisesta taloudellista.

Sport-ajotilalla ajaessa huomaa, miten alusta ja ohjaus säätyvät sporttisempaan ajoon sopivammaksi ja näin ollen autosta saa parhaan mahdollisen ajotunteen. ECO-ajotila priorisoi maksimaalista taloudellisuutta. ASX onkin suunniteltu tarjoamaan tasaista ja ennakoitavaa ajettavuutta, tehden ajamisesta nautinnollista ja vaivatonta. Valittavana on myös My Sense -tila, jossa on mahdollista personoida ajokokemusta ja säätää sisätilan tunnelmavalaistusta kahdeksan LED-valaisimen värin väliltä. Multi-Sense -järjestelmästä valitusta ajotilasta riippuen, dynaaminen alustan säätöominaisuus analysoi jatkuvasti kaarreajon ajo-olosuhteita ja tarvittaessa jarruttaa pyöriä yksittäin, parantaen näin ajettavuutta.

Auto ajaa metsätiellä.

Mitsubishi ASX ladattava hybridi

  • 10,5 kWh akku
  • 160 Hv / teho
  • 205 nm vääntö
  • 10,1s – 0/100km/h kiihtyvyys
  • 170 km/h huippunopeus
  • 1,3–1,4 litraa / 100km / kulutus
  • 30–31 g/km (WLTP) / päästöt
  • 48 km / toimintamatka sähköllä
  • Hinta alk. 24 390€

Lue myös
Canon EOS R50 on monitoiminen kamera etenkin sisällöntuottajille
Koeajo: Suomalainen sähköprätkä Verge – 1000 nM, 0-100 km/h 3,5 sekunnissa, 25 000 euroa

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.