Kia Niro tarjoaa mallin käyttäjän tarpeen mukaan

Kia Niro on palkittu Vuoden auto Suomessa 2023 -palkinnolla. Saatavilla on kolme eri voimalinjavaihtoehtoa.

Uusi Kia Niro nostettiin Suomessa Vuoden autoksi. Niro on saatavana kolmella eri voimalinjavaihtoehdolla; hybridinä, lataushybridinä sekä täyssähkömallina.

-Hybridin ja plug-in hybridin välillä erot ovat pieniä. Helpoin tunnusmerkki on kuljettajan puolelta etulokasuojasta löytyvä latausluukku. Täyssähkömalli erottuu selkeämmin. Siinä on umpinainen maski, vähän erilainen vannedesign ja puskuri edessä sekä takana on aavistuksen erilainen, Mikko Autio Kia Finlandilta kertoo.

Hybridi on päivitetty bensamalli

Hybridiauto on lähimpänä perinteistä bensakonetta ja vastaa myös kättökokemuksen näkökulmasta. Hybridissä ei erikseen tarvitse miettiä akkujen lataamista, vaan perinteinen tankkaaminen riittää.

-Sähkö on koko ajan mukana taustalla ja automatiikka hyödyntää sitä taloudellisuuden näkökulmasta parhaalla mahdollisella tavalla, Autio kertoo.

-Suurin hyöty tällaisessa hybridissä saadaan pysähtelevässä ajossa, jossa pystytään hyödyntämään sitä hidastuksesta saatavaa energiaa. Käytännön lukemat pyörivät 4 litran molemmin puolin, Autio lisää.

Kia Niro 1,6 GDI Hybrid

Kia Niro 1,6 GDI Hybrid

  • Akku 1,32 kWh
  • Teho 141 Hv
  • Vääntö 265 Nm
  • Kiihtyvyys 10,4 s – 0/100 km/h
  • Huippunopeus 165 km/h
  • Kulutus 4,4-4,7 litraa/100 km
  • Päästöt 100-107 g/km /WLTP)
  • Vaihteisto automaatti, 6 vaihdetta
  • Hinta alkaen 31 920 €

Polttomoottori tuo turvaa etenemiseen

Plug-in hybridi kulkee sähkömoottorilla aina kuin mahdollista. Sähköllä luvataan jopa 65 kilometriä ajomatkaa. Hybridiin verrattuna moottorissa on enemmän tehoa ja akku on suurempi.

-Lataushybridi sopii säännölliseen käyttöön jossa sähköinen toimintamatka riittää päivittäisiin tarpeisiin. Silloin siitä saadaan suurin hyöty irti. Se edellyttää, että autoa ladataan säännöllisesti. Vapaus liikkua pidempi matka suunnittelematta. Polttomoottori tuo turvaa etenemiseen, Autio sanoo.

Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid

Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid

  • Akku 11,1 kWh
  • Teho 183 Hv
  • Vääntö 265 Nm
  • Kiihtyvyys 9,6 s – 0/100 km/h
  • Huippunopeus 168 km/h
  • Kulutus 0,8-1,0 litraa/100 km
  • Päästöt 19-23 g/km /WLTP)
  • Toimintamatka sähköllä 59-65 km
  • Vaihteisto automaatti, 6 vaihdetta
  • Hinta alkaen 38 277 €

Täyssähköllä pärjää vaikka Lapin reissun

Täyssähkömalli Niro Ev on rakenteeltaan sama kuin muut, mutta tehokkain malli. Akun kapasiteetti on 64,8 kWh ja toimintamatka jopa 460 kilometriä.

Kia Finlandin Mikko Autio lieventää paineita sähköauton hankkimiseen.

-Kun suunnittele hyvin niin pärjää ihan helposti vaikka Lapin reissunkin. Teiden varsilta löytyät laturit löytyy navigaattoreista.

Kia Niro EV

Kia Niro EV

  • Akku 64,8 kWh
  • Teho 204 Hv
  • Vääntö 255 Nm
  • Kiihtyvyys 7,8 s – 0/100 km/h
  • Huippunopeus 167 km/h
  • Kulutus 1,3-1,4 litraa/100 km
  • Toimintamatka sähköllä 460 km
  • Omamassa 1682-1739 kg
  • Hinta alkaen 45 882 €

Kotilatausta ei tarvita

Kotipihasta ei ole välttämätöntä löytyä latausasemaa. Sähköauton voi ladata vaikka kerran viikossa kaupan pihassa ja sillä ajellaan jo helposti pienet ajotarpeet.

-Latausverkoston kehittyminen on tehnyt muutamassa vuodessa todella paljon helpompaa, Autio sanoo.
Autoa hankkivan kannattaa miettiä oma käyttötarve ja mikä käyttövoima omaan tarpeeseen sopii pahaiten.

-Riittääkö ladattavan hybridin latausmatka. Täyssähkö voi olla yllättävissäkin paikoissa kaikkein helpoin ja mukavin valinta, Autio tiivistää.

Lue myös
MINI toi markkinoille maailman ensimmäisen täyssähköisen avoauton
Käyttövoimat osa 3/3 – täyssähköautot (Teknavi 2020) – Youtube

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät FacebookistaInstagramista ja YouTubesta.