Saksalaisvalmistaja BMW esitteli hiljattain pitkään odotetun iX3-sähköauton ja nyt sähköperhe saa jälleen uuden jäsenen. Ytimekkäästi nimetty iX esittelee uutta muotokieltä sekä ulkopintojen että sisätilojen osalta.
Sähköautojen tarjonta ja markkina ovat ennätyksellisessä kasvussa. Valmistajat esittelevät kiihtyvään tahtiin paitsi sähköistettyjä malleja myös täysin uusia sähköautoja. BMW:n kohdalla sähköautot erotetaan muusta malleista i-brändillä. Hiljattain nähty X3-katumaasturiin pohjautuva katumaasturi saa nyt seuraa nelivetoisesta uutuudesta, jonka nimi on iX.
Uusi pelkästään sähköisellä voimalinjalla markkinoille tuleva BMW iX esittelee täysin uutta muotokieltä. Keulaa hallitsee 4-sarjassa nähty massiivinen pystysuuntainen maski. Valot ovat aiempaa viirumaisemmat ja päiväajovalot tarjoavat täysin uuden tyylin. Viime vuosina nähdyissä BMW:n malleissa on ollut varsin lennokasta muotoilua ja paljon voimakkaita muotoja. iX poikkeaa tästä tyylistä ja hyödyntää enemmän laajoja tasaisia pintoja. Terävän kylkipokkauksen sijaan hartialinjaa korostetaan kevyellä kaartuvalla pinnalla. Ovenkahvat ovat nykytyyliin upotettu oven pintoihin. Pyöränkaarien ympärillä olevat kulmikkaat linjat korostavat omalta osaltaan katumaasturimaisuutta. Nouseva ikkunalinja korostaa massiivista C-pilaria, joka kiinnittää sivuprofiilissa huomion auton takaosaan. Perästä löytyy keulan tavoin uudella ilmeellä varustetut valot ja pelkistetyt pinnat. Kokonaisuudessaan iX poikkeaa rajusti BMW:n muista nykymalleista.
Fyysisten mittojensa osalta iX on X5:n kokoluokkaa. Valmistaja ei kertonut tarkkoja mittoja, mutta pituus ja leveys ovat samalla tasolla X5:n kanssa ja korkeus puolestaan X6-mallia vastaava. Akselivälin valmistaja mainitsi ja se on tasan kolme metriä.
Sisätiloissa on tavoiteltu monien nykyautojen tyyliin minimalistisuutta ja etenkin fyysisten painikkeiden vähentämiseen on kiinnitetty huomiota. Mittaristo ja keskikonsolin multimedianäyttö löytyvät yhden kaarevan näyttöpinnan alta. Näyttö itsessään on kiinnitetty varsin tyylikkäästi ja ilmavasti kojealautaan. Kuljettajan edessä olevalla osuudella on kokoa 12,3 tuumaa ja keskinäytöllä puolestaan 14,9 tuumaa.
Pinnan alta löytyy BMW:n viidennen sukupolven sähkötekniikkaa, mikä julkaistiin iX3:n yhteydessä. Uuden sukupolven myötä moottorin valmistuksessa on vältetty harvinaisten raaka-aineiden käyttöä ja kokonaisuus on paketoitu aiempaa kompaktimmin. iX:sta sähkömoottoreita löytyy kaksi kappaletta eli uutuus on iX3:sta poiketen nelivetoinen. Suorituskyvystä valmistaja ei antanut kovin tarkkaa tietoa, mutta tehoa on tiedotteen mukaan yli 370 kW (500 hv) ja satasen nopeuden auto saavuttaa alle 5,0 sekunnissa.
Akuston kapasiteetiksi BMW kertoo 100 kWh. Auton luvataan kulkevan alle 21 kWh/100 km kulutuksella ja parhaimmillaan yhdellä latauksella toimintamatkaa on valmistajan mukaan yli 600 kilometriä. iX:sta löytyy 11 kW tehoinen AC-laturi, jolla akuston täyttäminen onnistuu kotioloissa noin 11 tunnissa. Auto tukee DC-latausta 200 kW tehoon saakka ja parhaimmillaan toimintamatkaa saa lisää kymmenessä minuutissa 120 kilometriä. Lataaminen kymmenen prosentin varaustilasta 80 prosenttiin kestää optimioloissa 40 minuuttia.
Uusi iX ei ole vielä ihan lähiaikoina tulossa kauppoihin. Auton valmistus nimittäin aloitetaan vuoden 2021 jälkimmäisellä puoliskolla ja toimitukset siis alkavat loppuvuodesta 2021. Vuosi on monelle sähköautoa nyt etsivälle pitkä aika.
Kuvat: BMW AG