Ensituntumat kuudennen sukupolven Opel Corsasta – uusilla geeneillä

Historiasta muotoihinsa innoitusta saaneen Opel Corsan pinnan alta löytyy ranskalaiset geenit sekä hyvässä että pahassa.

Tykkäsimme

Moottorista

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Ergonomia varauksin

Valojen rajuista rajoista

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta ei tiedossa
Suomeen tammikuussa

Corsa on kuulunut Opelin mallistoon vuodesta 1982 lähtien ja nyt markkinoille on tulossa malliperheen kuudes sukupolvi. Uusi Corsa perustuu PSA-konsernin saman kokoluokan autojen, esimerkiksi Peugeot 208 ja DS 3 Crossback, kanssa samalle CMP-pohjalevylle. Tämän ansiosta uusi Corsa tulee tarjolle bensiini- ja dieselversioiden lisäksi täysin sähköisenä.

Uutuus on kasvanut hieman pituutta ja samalla korkeudesta on nipistetty lähes viisi senttiä pois. Kuudennen sukupolven Corsan ulkonäöstä on löydettävissä viitteitä aiemmista sukupolvista. Konepellin terävä keskipokkaus on huomattavasti edellisiä sukupolvia terävämpi ja muistuttaa ensimmäisestä Corsasta. Samoin lokasuojiin muhkeutta tuovat pokkaukset muistuttavat 80-luvun alkupuolen muodoista. Ajovaloissa puolestaan on palattu kohti Corsa C:ssä nähtyä kulmikkaampaa tyyliä.

Sisätiloissa on pitkälti Opelin nykymallistosta tuttu tyyli. Kokonaisuus on rauhallisen selkeä ja laatuvaikutelma on pikkuautoksi hyvällä tasolla. Kuljettajan paikalla ergonomia jättää kuitenkin hieman toivomisen varaa sisarmalli 208:n tapaan. Nyt vasemman jalan lepuutustuki on merkittävästi lähempänä kuljettajaa poljinpintoihin nähden. Tästä johtuen vasenta jalkaa joutuu pitämään epämiellyttävän koukistettuna silloin, kun etäisyys polkimiin on sopiva. Myös istuin voisi tarjota hieman napakammin sivuttaistukea, eikä istuinosan etulaidan erillisestä säädöstä olisi haittaa.

Takapenkillä mahtuu istumaan noin 180 senttisen kuljettajan takana ilman suurempia ongelmia, mutta ylimääräistä tilaa ei juuri jaloille jää. Ryhdikkäästi istuttaessa päälaki hipoo kattoverhousta. Tavaratilaa on tarjolla yli 300 litraa ja tila on selkeän muotoinen. Käytettävyyttä rajoittaa korkeahko nostokynnys.

Vakuuttava pikkuturbo

Saimme ensimmäisenä ajoon tutun 1,2-litraisen bensaturbon miedomman version, joka tarjoaa 74 kW (100 hv) tehon ja kiitettävän 205 newtonmetrin väännön. Liikkeellelähtö sujuu moottorin puolesta vaivattomasti, mutta kevyen ja hieman tunnottoman kytkimen tarkka operointi vaatii alkuun normaalia enemmän keskittymistä. Moottori vastaa terävästi kuljettajan pyyntöihin ja eteneminen on pirteää läpi kierrosalueen. Kokonaisuus tuntuu lukujaan pirteämmältä, mistä osittainen kiitos kuuluu myös tehokkaalle laihdutuskuurille – uusi Corsa on parhaimmillaan yli 100 kiloa vastaavaa edeltäjää kevyempi.

Moottorin lisäksi ajettavuutta voi kuvailla vaivattomaksi ja tasapainoiseksi. Ohjaus on miellyttävän rauhalliseksi välitetty ja Corsaa on helppo ohjastaa tarkasti pienemmilläkin teillä. Alusta on viritetty konsernisisarta napakammaksi, mutta säädössä ei ole menty epämukavuuden puolelle. Nopeuden noustessa auto kääntyy innokkaasti mutkiin, eikä kori juurikaan kallistele.

Pääsimme ajamaan autoa myös pimeällä, sillä Opel halusi mahdollistaa myös ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa tarjottavien LED matrix -valojen ominaisuuksia. Yhteensä kahdeksalla LED-elementillä toteutetut valot reagoivat kameran näkemiin muihin valoihin ja elementtejä ohjataan tämän perusteella. Esimerkiksi kohtaamistilanteessa oikeanpuoleiset kaukovalot valaisevat siis piennarta, kun vastaantulijan puoleiset vasemmat elementit ovat sammutettu. Opelin toteutus jättää kuitenkin hieman toivomisen varaa. Kustannuksista ja fyysisistä kokorajoituksista johtuen valokuviossa on havaittavissa epämiellyttävän terävät rajat ajovalojen ja kaukovalojen rajalla.

Valojen raja näkyy poikkeuksellisen selkeästi.

Uusi Corsa on ensituntumien perusteella näppärä pikkuauto, joka tulee jatkamaan Opelin yhden tärkeimmän mallisarjan tarinaa. Yhteisistä palikoista huolimatta Corsa erottautuu selkeästi ranskalaissisaresta, mikä on ehdottomasti positiivinen asia molempien merkkien kannalta. Muutamien yksityiskohtien pienellä hiomisella Corsa olisi nykyistäkin houkuttelevampi vaihtoehto luokassaan.

Ensimmäiset autot saadaan Suomeen vuoden vaihteessa. Hinnat julkaistaan lähiaikoina.

Opel Corsa 1.2 Turbo
Polttomoottori
1 199 cm3, R3 turbo
Teho 74 kW (100 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 205 Nm / 1 750 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 194 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 122 g/km
Mitat Pituus 4 060 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 433 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 1 055 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 309 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.