Honda esitteli Suomessa kesällä uuden viidennen sukupolven CR-V:n. Kansainvälinen menestysmalli saa nyt täydennystä mallistoonsa hybridiversiosta.
Hinta ei tiedossa
Erilaiset hybridien tarjonta on kasvanut viime vuosina kiihtyvään tahtiin. Hondalla on ollut hybriditekniikaa tarjolla 90-luvun lopulta lähtien, mutta esimerkiksi Suomessa hybridejä ei ole ollut tarjolla vuoden 2015 jälkeen. Nyt tilanne muuttuu parempaan suuntaan, sillä CR-V saa sisäänsä hybridivoimalinjan.
Honda luottaa CR-V:n kohdalla niin sanotusti perinteiseen itselataavaan hybriditekniikkaan. Auto ei siis ole ladattavissa verkkovirralla, ja pienen akun energia riittää liikuttamaan autoa pelkällä sähköllä vain parin kilometrin verran. Tämän ratkaisun hyvänä puolena on pistokehybrideihin verrattuna on toki käytön helppous, sillä kuljettajan ei tarvitse kiinnittää huomiota voimalinjan toimintaan. Kaupunkiympäristössä ladattavat hybridit toki mahdollistavat pelkällä sähköllä ajamisen, mutta Hondan mukaan perinteisellä itselataavalla hybriditekniikalla päästään riittävän hyvään kokonaistaloudellisuuteen.
Hondan voimalinja kulkee nimellä i-MMD, joka tulee sanoista intelligent Multi-Mode-Drive. Kokonaisuus rakentuu atkinson-työkiertoa käyttävästä 2,0-litraisesta vapaasti hengittävästä bensakoneesta sekä kahdesta sähkömoottorista. Yksinkertaistetusti matalissa nopeuksissa polttomoottorilla pyöritetään generaattorina toimivaa sähkömoottoria, ja tästä syntyvä sähkö syötetään ajomoottorina toimivalle 135 kW (184 hv) tehoiselle sähkömoottorille. Autossa ei ole ollenkaan vaihteistoa, millä saadaan vähennettyä merkittävästi voimansiirron häviöitä. Tietyillä nopeuksilla sähkömoottorien välistä löytyvä kytkin voidaan sulkea, jolloin polttomoottorin voima siirretään suoraan vetäville pyörille. Sähkömoottori voi kuitenkin avustaa ja toimia myös ainoa voimanlähteenä korkeammilla nopeuksilla voimantarpeesta riippuen.
Normaalista tyylistä poikkeava rakenne saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta kuljettajan paikalla se tuntuu hyvältä. Voimalinjan toiminnassa ei ole havaittavissa minkäänlaisia katkoja, eikä kytkimen sulkeutumista huomaa muusta kuin energiakaavioon tulevasta hammasrattaan kuvakkeesta. Tilanteesta riippuen auto etenee joko pelkällä sähköllä, polttomoottorin pyörittämän generaattorin tekemän sähkön turvin tai tietyissä tilanteissa pelkällä polttomoottorilla.
Voimalinjan toiminta kokonaisuudessaan on todella hienostuneella tasolla, mutta etenkin jarrupolkimen tuntumassa olisi parannettavaa. Siinä on useiden muiden hybridiautojen tapaan hyvin jousimainen vaste, mikä vaatii totuttelua. Kuten muidenkin tehokkaalla sähkömoottorilla varustettujen autojen tapauksessa myös CR-V:ssä jarrupolkimella säännöstellään lähinnä regeneraation voimakkuutta, sillä sähkömoottori riittää lähtökohtaisesti takaamaan riittävän hidastavuuden.
Muuten ajotuntumaltaan hybridiversio ei juurikaan eroa ahdetuilla bensakoneilla varustetuista sisarmalleista. Alustassa on aavistus pintakovuutta, mutta vauhdin noustessa toiminta paranee. Isommat epätasaisuudet ylittyvät varsin täsmällisesti eikä auto kallistele liiaksi vauhdikkaammassakaan ajossa. Ohjaus ei tarjoa kovin hyvää tuntumaa, mutta se on kiitettävän tarkka.
Tilojen osalta hybridissä on jouduttu tekemään pieni myönnytys tavaratilassa lattian alle sijoitettujen akkujen vuoksi. Muun malliston 561 litran sijaan hybridi tarjoaa tavaratilaa perusmuodossaan 497 litraa. Ohjaamossa hybridiversion tunnistaa vaihdekepin paikalla olevista ajosuunnan valintapainikkeista sekä mittaristosta löytyvästä akun varaustilan näytöstä.
Hybrideistä puhuttaessa yksi olennainen asia on luonnollisesti taloudellisuus ja nykymaailmassa entistä tärkeämmässä roolissa valmistajan ilmoittamat kulutus- ja päästölukemat. Ja tässä on valitettavasti yksi CR-V Hybridin kompastuskivistä. WLTP-syklin mukaisella mittauksella etuvetoisen hybridimallin keskikulutukseksi ilmoitetaan 6,9 l/100 km, mikä tarkoittaa 156 g/km CO2-päästöjä. Nelivetoisen mallin lukemat ovat 7,3 l/100 km ja 166 g/km. Nämä ovat jopa WLTP aikana korkeita lukemia, joka tulee luonnollisesti näkymään Suomessa auton verokohtelussa. Koeajon aikana etuvetoisen auton keskikulutus asettui alle ilmoitetun lukeman hieman yli kuuteen litraan, ja nelivetoinen vei hieman rankemmassa ajossa hieman yli seitsemän litraa satasella. Nämä käytännön luvut eivät ole mitenkään poikkeuksellisia tämän kokoiselle bensiinikäyttöiselle autolle, mutta talousihmeenä tätä hybridiä ei voi pitää.
Honda CR-V Hybridin hinnat julkaistaan lähiaikoina, ja ensimmäiset autot saadaan Suomeen alkuvuodesta.
Kuvat: Mikko Autio
Uusi Honda CR-V oli Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tv-kaudella.
Lue lisää Honda CR-V:stä:
Koeajossa uusi Honda CR-V – lisää mukavuutta ja maastokykyä
Ensituntumat koko maailman suosikin uudesta sukupolvesta – tällainen on viides Honda CR-V
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.