Ensituntumat koko maailman suosikin uudesta sukupolvesta – tällainen on viides Honda CR-V

Honda oli ensimmäisten valmistajien joukossa luomassa katumaasturiluokkaa 90-luvun puolivälissä. Nyt on vuorossa CR-V:n viides sukupolvi.

Hinta alkaen 33 950 €

Honda CR-V on yksi katumaasturien elävistä legendoista. Vuoden 1995 ensiesittelyn jälkeen mallia on myyty globaalisti yli 9,7 miljoonaa kappaletta, ja 10 miljoonan rajapyykki häämöttää kuluvan vuoden tavoitteissa. JATO Dynamics -yhtiön selvityksen mukaan CR-V oli vuosina 2013-2017 maailman myydyin katumaasturi, joten kyseessä on todellinen koko maailman suosikki. CR-V on myös hyvin tuttu suomalaisille. Se oli etenkin 2000-luvun alkupuolella pitkään suosituimpien nelivetoisten katumaasturien joukossa, ja teillämme liikkuu yli 25 000 CR-V:tä.

Nyt Honda CR-V on ehtinyt viidenteen sukupolveen. Uutuus on ulkomitoiltaan säilynyt lähes entisellään, mutta mittasuhteet ovat kokeneet muutoksia. Akseliväli on kasvanut 32 milliä, joten pyörät ovat lähempänä auton kulmia. Maavara on kasvanut 35 millillä ja sitä on etuvetoisessa versiossa nyt 191 milliä, ja nelivetoisissa 10 milliä enemmän. Keula on huomattavasti pystympi ja konepelti korkeammalla. Myös vyötärölinja kulkee terävämpänä ja korkeammalla. Tämä yhdessä aiempaa särmikkäämpien pyöränkaarien kanssa saa auton näyttämään huomattavasti massiivisemmalta, vaikka esimerkiksi pituus on millilleen sama edeltäjän kanssa.

Kasvanut maavara näkyy sivuprofiilissa.

Sisätiloissa on tuttu ilme Civicistä. Mittaristo on toteutettu digitaalisesti, minkä lisäksi uutuuteen on tarjolla myös HUD-näyttö. Keskikonsolista löytyy 7-tuumainen Civicistä tuttu kosketusnäyttöjärjestelmä, jonka käyttöliittymä ei lukeudu sulavimpien joukkoon. Nykyaikaisten järjestelmien Kuljettajan paikalla saa hetken opiskella ohjauspyörästä löytyvien lukuisien nappien toimintaa, mutta perusergonomian saa kohdallaan riittävien säätövarojen ansiosta. Laatuvaikutelmaan valmistaja on panostanut sekä materiaalien että viimeistelyn osalta, ja tämä näkyy siistinä yleisilmeenä.

Takatiloille pidentynyt akseliväli on tehnyt hyvää. Jalkatilaa on jopa 50 milliä edeltäjää enemmän, mutta valitettavasti reisituki jää monen muun katumaasturin tavoin varsin vähäiseksi keskimittaisille aikuisille. Tavaratila on pienentynyt aavistuksen ja sitä on perusmuodossaan tarjolla 561 litraa. CR-V on ensimmäistä kertaa tarjolla myös 7-paikkaisena versiona, jolloin keskimmäinen istuinrivi on säädettävissä pituussuunnassa 150 millimetrin verran.

Takana huomio kiinnittyy korkealla sijaitsevaan ja massiivisiin takavaloihin.

Alkuun CR-V on tarjolla vain 1,5-litraisella bensaturbolla, joka tarjoaa manuaalivaihteiston yhteydessä 127 kW (173 hv) ja 220 Nm, ja CVT-automaatin yhteydessä 142 kW (193 hv) sekä 243 Nm. Manuaalin parina auton voi valita sekä etu- että nelivetoisena, kun taas automaattivaihteiston yhteydessä CR-V on aina nelivetoinen. Pariisin autonäyttelyssä valmistaja julkaisee uuden hybridiversion, mutta dieseliä CR-V:stä ei enää tulee tarjolle.

Ensituntumat pääsimme ottamaan automaattivaihteisesta ja siis nelivetoisesta autosta. Automaattivaihteiston rooli on kasvanut kaikissa autoluokissa, ja maahantuoja odottaa asiakkaista lähes 80 prosentin päätyvän CR-V:n tapauksessa automaattiin. Etenkin rauhallisessa ja tasaisessa ajossa CVT-automaatti myös puolustaa paikkaansa. Turbomoottorin pariksi uudelleenohjelmoitu portaaton vaihteisto pitää kierrokset alhaisina ja auto etenee hyvin vaivattomasti. Rajummissa kiihdytyksissä tulee esille vaihteistotyypille ominainen kierrosten pysyminen korkealla, vaikka valmistaja onkin vähentänyt taipumista luomalla ohjelmistoon pykälät. Kokonaisuutena voimalinja toimii varsin pehmeästi ja voimaa on riittävästi ainakin ilman suurempaa lastia. Moottorin äänimaailman toivoisi olevan hieman sivistyneempi.

Vaikka ulkomitat ovat lähes ennallaan, uusi sukupolvi näyttää huomattavasti massiivisemmalta.

Ajettavuutensa osalta CR-V on ottanut askeleen mukavampaan suuntaan. Alustassa on aavistus turhaa napakkuutta pinnassa, mutta isommat epätasaisuudet hoituvat tyylikkäästi. Nopeuden noustessa pehmeys alkaa tulla selkeämmin esille, ja kaarteissa on havaittavissa jonkin verran kallistelua. Tämä ei kuitenkaan mene normaalissa ajossa häiritsevän puolelle. Eniten totuttelua vaatii aiempaa nopeammaksi välitetty ohjaus. Etenkin moottoritienopeudessa auton reagointi pieniinkin ohjausliikkeisiin tuo etenemiseen turhaa äkkinäisyyttä, joka kyllä häviää kunhan ohjaukseen tottuu. Ehkä tämän tyylisessä autossa ei kuitenkaan olisi tarvetta näin urheilullisuushakuiselle ohjaukselle.

Nykypäivän odotusten mukaisesti Honda on varustellut CR-V:n kattavasta kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. CR-V:ssä on vakiona Honda Sensing -turvavarustepaketti, joka pitää sisällään muun muassa aktiivisen hätäjarrutusavustimen, kuolleenkulman varoittimen, kaistavahdin sekä aktiivisen kaista-avustimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen.

Ohjaamon ilmeessä on paljon tuttuja piirteitä Civicistä.

Viidennen sukupolven CR-V nostaa Hondan kilpailukykyä katumaasturimarkkinoilla merkittävästi, vaikka myyntilukujen perusteella edeltäjälläkin on riittänyt kysyntää. Nyt Honda tuo kuitenkin ajallaan kaikki nykyajan varusteet suosikkimalliin, jolloin menestykselle on lupa odottaa myös jatkoa. Entisestään mielenkiintoa mallia kohtaan lisää ensi vuonna markkinoille saatava hybridiversio.

Palaamme uuden Honda CR-V:n pariin kattavamman koeajon merkeissä.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.