Koeajossa täysin uusi Nissan Micra – vain nimi muistuttaa historiasta

Nissanin malliston yksi harvoja vanhoja nimiä kantava malli on Micra. Viides sukupolvi on suunniteltu puhtaalta pöydältä, ja se myös tuntuu.

Tykkäsimme

Rohkeista muodoista

Laatuvaikutelmasta

Personoitavuudesta

Emme tykänneet

Heikosta alaväännöstä

Suppeasta moottorivalikoimasta

Hinta ei tiedossa
Suomeen maaliskuussa

Nissan Micra on varmasti monelle tuttu pikkuauto. Ensimmäinen sukupolvi esiteltiin 80-luvun alkupuolella, ja sittemmin Suomessa on neljän sukupolven ja reilun 30 vuoden aikana myyty yli 40 000 Nissan Micraa. Nyt esitelty viides sukupolvi kääntää kokonaan uuden ja puhtaan sivun tämän automallin historiassa.

Viidennen sukupolven suunnittelu aloitettiin noin kuusi vuotta sitten, vain kuusi kuukautta edellisen mallisukupolven lanseerauksen jälkeen. Edeltävistä sukupolvista poiketen Nissan päätyi suunnittelemaan viidennen sukupolven puhtaasti Euroopan markkinoille. Suurin syy tähän oli luonnollinen: Eurooppa on B-segmentin suurin markkina-alue.

Asiakastutkimuksissa selvisi, että eurooppalaiset asiakkaat ovat huomattavasti muita suuria markkinalueita kriittisempiä sisustan materiaalien tuntuman ja ajoasennon säädettävyyden suhteen. Eurooppalaiset myös arvostavat auton ajettavuutta ja nuoret asiakkaat haluavat ulkonäöllisesti raikkaan kulkupelin. Kun asiaa miettii hetken, juuri nämä asiat nousevat usein esille aasialaisten ja amerikkalaisten autojen kohdalla.

Nissan otti palautteen tosissaan. Auto on huomattavasti edeltäjäänsä matalampi, pidempi ja leveämpi, minkä ansiosta ulkonäöstä on saatu huomattavasti menevämpi. Samalla myös painopiste on madaltunut, millä on luonnollisesti edullinen vaikutus ajettavuuteen. Sisätiloissa suunnittelijat kertoivat panostaneensa laadun lisäksi materiaalien pehmeyteen, ja valtaosa näkyvillä olevista pinnoista ovatkin pehmeitä materiaaleja. Kokonaisuus näyttää raikkaalta ja erilaisia materiaali- ja värivaihtoehtoja löytyy moneen makuun. Myös ulkonäköä on mahdollista muokata tehdasvarusteisilla tarroituksilla tai värikkäillä koripaneeleilla.

Moottoreiden osalta Nissan luottaa konserniyhteistyöhön ja lainaa olennaisimmat voimanlähteet suoraan Renaultilta. Pellin alle on siis saatavilla kaksi turbokonetta, jotka löytyvät myös B-segmentin markkinajohtaja Renault Clion keulalta. Näiden lisäksi vaihtoehtona on 1,0-litrainen vapaasti hengittävä moottori. Kaikkien moottorien yhteydessä on alkuun viisivaihteinen manuaalivaihteisto, mutta myös automaatti on tulossa tuotantoon. Ensiesittelyn yhteydessä monia kiinnosti suunnitelmat malliston laajentamisen suhteen, ja merkin edustajien kommenteista päätellen tehokkaampiakin malleja saattaisi olla tulossa lähitulevaisuudessa.

Nissan on panostanut paljon viidennen sukupolven Micran suunnitteluun, ja tämä myös näkyy tuotteessa. Se on hyvällä tavalla täysin eri maailmasta kuin viimeisimmät edeltäjät. Uusi Micra on tyylikäs, laadukkaan tuntuinen ja monipuolisesti muokattavissa oleva pikkuauto, jonka käytettävyyttä ei ole liiaksi uhrattu muotoilulle. Sillä on oikeat menestymisen mahdollisuudet tiukassa kilpailutilanteessa.

Uusi Micra valmistetaan Ranskan Flinsissä samalla tehtaalla Renaultin Clion ja Zoen kanssa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen maaliskuussa.

MIKÄ Totaalisesti uudistettu viidennen sukupolven Micra.

KENELLE Sinkulle, tai vaikka pienelle perheelle. Erottuva ja persoonallinen vaihtoehto.

AJETTAVUUS Ulkonäkö nosti odotukset varsin korkealle, ja Micra lunasti ne kiitettävästi. Alustan toiminta on tasapainoista ja mukavaa, mutta auto ei kallistele pahemmin vauhdikkaammissakaan kaarteissa. Ohjaus on monien muiden uusien autojen tavoin ottanut ison harppauksen eteenpäin, ja tarjoaa varsin luonnollisen tuntuman. Alustan puolesta keulalle voisi istuttaa huomattavasti tehokkaamman voimanlähteen.

SUORITUSKYKY Micran tehokkain bensakone tarjoaa 90 hevosvoimaa. Tämä riittää liikuttamaan autoa liikenteen rytmissä, mutta etenkin maantiellä pieni lisäpuhti ei olisi pahitteeksi. Alakierrosten puhdittomuus häiritsee myös hieman kaupunkiajoa, ja kunnon liikkuminen alkaa vasta 3 000 minuuttikierroksen jälkeen.

TILAT Sisätilojen laatuvaikutelmaan ja personoitavuuteen on panostettu paljon, ja Micra onkin pikkuautoksi varsin viihtyisä. Kuljettajan penkin säätövaroihin on panostettu ja valmistaja kertoo Micran tarjoavan luokassaan laajimmat säädöt. Pitkäjalkaiset saattavat jäädä toivomaan erillistä reisituen säätöä. Takana on suhteellisen hyvät jalkatilat, mutta laskeva kattolinja nipistää pääntilaa. Samalla oven karmi tulee silmien korkeudelle jo 180 senttisellä. Muotoilu on siis voittanut taistelun tässä asiassa, mutta Nissanin mukaan tämän kokoluokan autojen takapenkki on tyhjä noin 80 prosenttia auton käytöstä, joten ongelma ei liene suuri. Tavaratila on kiitettävän kokoinen ja laajennettavissa kahdessa osassa, mutta nostokynnys jää varsin korkeaksi.

MALLISTO Micran pellin alle on tarjolla koeajetun pikkuturbon lisäksi malliston aloittava1,0-litrainen vapaasti hengittävä kolmisylinterinen. Dieselien kysyntään vastataan 1,5-litraisella 90 heppaisella. Varustetasoina ovat tutut Visia, Acenta, N-Connecta ja Tekna. Jo perustasolta löytyy nykypäivän välttämättömyydet kuten ilmastointi, radio, sähkösäätöiset peilit ja hätäjarrutustoiminto. Seuraava taso tuo mukanaan muun muassa 7-tuumaisen keskusnäytön, vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistuksen. Kaksi viimeistä tasoa tarjoavat esimerkiksi paremman äänentoiston, alumiinivanteet ja peruutuskameran. Lisävarustelistalta voi halutessaan vielä poimia esimerkiksi 360-asteen kamerajärjestelmän, LED-ajovalot tai vaikkapa nahkaverhoilun.

Nissan Micran kehitys 80-luvun alkupuolelta nykypäivään

Nissan Micra IG-T 90
Polttomoottori
898 cm3, R3 turbo
Teho 66 kW (90 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 140 Nm / 2 250 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h s
Huippunopeus km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 99 g/km
Mitat Pituus 3 999 mm, leveys 1 743 mm, korkeus 1 455 mm, akseliväli 2 525 mm
Omamassa 1 080 kg
Perävaunumassa jarruin 1 200 kg
Tavaratila 300-1 004 l

Kuvat: Teknavi