Koeajossa Bentley Bentayga Hybrid – vihertävää luksusta

Tällä hetkellä automaailman hallitsevia trendejä ovat katumaasturit ja sähköistyminen. Myös Bentley liittyi tälle markkinalle myydyimmän mallinsa hybridiversiolla.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Alustan lievästä pintakovuudesta
  • Vanhahtavasta multimediajärjestelmästä

Hinta alkaen 194 900 €
Koeajoauto noin 256 000 €

Bentley Bentaygan tuotantoversio näki päivänvalon Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2015 ja myynti käynnistyi seuraavan vuoden puolella. Suomeen tuli ensimmäisinä vuosina muutamia yksilöitä erinäisiä reittejä, mutta noin vuosi sitten markkina sai uutta puhtia virallisen Bentley-maahantuonnin käynnistyttyä ensimmäistä kertaa Suomen maaperällä. Kuten muuallakin maailmassa Bentayga on noussut suosituimmaksi malliksi, ja meidän verotuksemme ansiosta myydyin malli on ollut pienten CO2-päästöjen lataushybridi.

bentley_bentayga_hybrid_2020

Bentayga perustuu Volkswagen-konsernin muiden pitkittäismoottoristen autojen kanssa samalle MLB Evo -pohjalevylle. Esimerkiksi Audi Q7, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne ja Volkswagen Touareg jakavat siis saman perusrakenteen. Pääosin samaa voimalinjaa hyödyntävät myös edellä mainittujen joukosta löytyvät lataushybridit. Tekniikkansa osalta Bentayga ei siis juurikaan eroa konsernisisaruksista, mutta nykypäivänä erot syntyvät ennen kaikkea tekniikan paketoinnista. Ja tämän osalta Bentley puolustaa paikkaansa. Brittivalmistajan tuotteet ovat tyylikkäästi viimeisteltyjä kokonaisuuksia, joiden pienimpiinkin yksityiskohtiin asiakkaalla on mahdollisuus vaikuttaa. Paketoinnin lisäksi Bentley puolustaa toki paikkaansa ekslusiivisena ja perinteikkäänä brändinä.

Kyse on elämyksestä

Luksusautokokemus alkaa heti kuljettajan paikalle istuutumisesta. Ympäriltä löytyy joko nahkaa, puuta tai metallia. Muovin käyttö on minimoitu ja sitä löytyy lähinnä kytkimistä. Keskikonsolista löytyvän käynnistyspainikkeen painaminen tarjoaa poikkeuksellisen laadukkaan tuntuman, kuten kaikkien muidenkin painikkeiden painaminen. Laadukkaan ja tyylikkään yleistunnelman rinnalla huomio kiinnittyy lievästi vanhahtavien näyttöjen ilmeeseen sekä mittaristossa että keskikonsolissa. Näyttöjen pieni koko ei sinänsä haittaa, mutta etenkin keskikonsolin näytön heikko resoluutio paljastaa konstruktion olevan hieman iäkäs. Joku saattaa kiinnittää huomiota myös ohjauspyörään painikkeineen ja mittaristoon, jotka ovat selvästi lainattu Audilta. Sinänsä mittaristo itsessään on suorastaan tyylikäs toteutus moneen nykypäivän näyttöön verrattuna.

bentley_bentayga_hybrid_2020

Hybridiautoille tyypilliseen tapaan myös Bentaygalla liikkuminen tapahtuu lähtökohtaisesti äänettömästi sähköllä. Täyssähköautoihin verrattaessa huomio kiinnittyy sähkömoottoriin varsin vähäiseen tehoon, ja voiman välittämiseen vaihteiston kautta. Iso auto ei siis liiku kovin ripeään tahtiin pelkän sähkön voimalla ja näissä tilanteissa myös vaihteiston vaihdot tuntuvat pieninä katkoina vedossa. Pelkän sähkön turvin Bentaygalla pystyy parhaimmillaan ajamaan noin 40 kilometriä yhdellä latauksella.

Keulalta löytyvän ahdetun V6:n käynnistymisen huomaa lähinnä kierroslukumittarista ja sen myötä etenemisen verkkaisuus loistaa poissaolollaan. Hybridiajossa voimalinjan toiminta ei jätä toivomisen varaa. Suorituskyky on vaivaton ja kokonaisuus toimii hyvin yhteen auton luonteen kanssa.

bentley_bentayga_hybrid_2020

Alustan suhteen Bentayga jättää hieman toivottavaa. Etenkin hitaissa nopeuksissa pienet epätasaisuudet tuntuvat yllättävän selkeästi ohjaamossa ja viimeisin hienostuneisuus etenemisestä tuntuu puuttuvan. Suuri jousittamaton massa, eli valtavan kokoiset renkaat ja vanteet, luo perinteisesti omat haasteensa, mutta tämän suhteen mukavuuden optimointi tuntuu hieman jääneen puolitiehen. Alustan toiminnan suhteen tilanne paranee taajamanopeuksien yläpuolella. Silloin Bentayga etenee ison auton elegantilla tyylillä ja tarjoaa odotetun kaltaista hienostuneisuutta ja vakautta.

Luksusta takapenkillä

Merkkiin kohdistuvien odotusten mukaisesti Bentayga on monipuolisesti varusteltavissa. Koeajoyksilön yhtenä erikoisuutena oli tässä autoluokassa varsin harvinainen kahden istuttava takapenkki. Vajaan 12 000 euron lisävarusteena myytävä ratkaisu tuo keskipaikan tilalle kiinteä keskikonsolin. Tämä tarjoaa luonnollisesti säilytystilaa ja miellyttävän tuen kädelle etupenkin keskituen tapaan. Edustusautojen tapaan nelipaikkaisuuden myötä toisen rivin paikat ovat sähköisesti säädettävissä, mutta säätövarat eivät ole tässä tapauksessa erityisen laajat. Mukavuus on silti erillisistuimien ansiosta kohdallaan ja oman mausteensa takamatkustajille tuo tarjolla oleva hieronta. Tätä ja esimerkiksi multimediatoimintoja takapenkkiläiset voivat ohjata omalla kännykän kokoisella kosketusnäytöllisellä kauko-ohjaimella.

Tavaratila kärsii hieman takapenkkiratkaisusta. Väliseinä on selkänojien säätövaran vuoksi hieman normaalia taaempana, eikä istuimien selkänojat ole kaadettavissa tilan laajentamiseksi. Läpilastaus on kuitenkin mahdollistettu erillisen luukun ansiosta, eli hiihtoreissut onnistuu ilman suksiboksia.

Bentley Bentayga on massiivinen luksusmaasturi, joka erottautuu monista muista autoista muista etenkin materiaalien, tyylikkäiden pienten yksityiskohtien ja viimeistelyn osalta. Pelkästään näillä seikoilla hintalisää voi olla vaikea perustella, mutta tässä vaiheessa mukaan astuu myös brändin merkitys. Bentley lukeutuu siihen automerkkien joukkoon, missä hinta on toissijainen asia. Bentleyn tapauksessa kyse ei ole pelkästään paikasta toiseen liikkumisesta, vaan kokonaisvaltaisesta elämyksestä. Ja tämän kaltaisten elämysten arvostus on jokaisen omassa harkinnassa.

bentley_bentayga_hybrid_2020

Bentley Bentaygasta on nähty myös päivitetty versio, johon perehdymme Teknavin 20. tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 15.11. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Bentleyn ensimmäinen katumaasturi ja ladattava hybridi.

KENELLE Sähköistettyä luksusmaasturia kaipaavalle.

AJETTAVUUS Bentayga on fyysisesti iso auto, mutta kuljettajan paikalla kaikessa tekemisessä korostuu vaivattomuus. Hallintalaitteet ovat jämäkät ja tarjoavat laadukkaan tuntuman. Rauhallisessa ajossa Bentayga on siis yllättävän näppärän tuntoinen ja vauhdin noustessa iso auto tarjoaa mukavuutta ja vakaata etenemistä. Iso katumaasturi ei varsinaisesti houkuttele kokeilemaan rajoja mutkateillä, mutta konsernisisariensa tavoin kyseessä on erittäin kyvykäs paketti myös vauhdin noustessa.

SUORITUSKYKY Eteneminen tapahtuu akun varaustilan salliessa pelkällä sähköllä. Ei liene yllättävää, että 94 kW tarjoavalla sähkömoottorilla on omat haasteensa liikuttaa 2,6 tonnin painoista autoa. Taajamanopeuksissa tämä vielä riittää, mutta kiihdytykset maantienopeuksiin ovat varsin verkkaisia. Polttomoottorin käynnistymisen myötä voimaa onkin auton tyylille sopivaan vaivattomaan etenemiseen kaikissa Suomen tiestöllä vastaan tulevissa tilanteissa.

TILAT Etupenkkiläisillä on yltäkylläisesti tilaa ja hyvät säätövarat eri mittaisille matkustajille. Koeajoauto oli varustettu lisävarusteisella kahden istuttavalla takapenkillä. Kiinteä keskikonsoli takaistuimien välissä luo luonnollisesti ylevää tunnelmaa, ja erillisistuimet tarjoavat myös säätömahdollisuuksia selkänojan ja reisituen suhteen. Tilaa riittää pääasiassa hyvin joka suuntaan, mutta varvastila jää varsin vähäiseksi, jos etupenkit ovat säätövarojensa alalaidassa.

MALLISTO Bentaygasta on esitelty jo hieman päivitetty versio, joka on toistaiseksi tarjolla vain V8-koneella. Koeajossa ollutta vastaavia hybridejä löytyy vielä maahantuojalta muutamia kappaleita, mutta lähitulevaisuudessa myös hybridistä on odotettavissa uusi versio. Bentaygan varustelumahdollisuudet ovat merkille tyypilliseen tapaan erittäin kattavat.

bentley_bentayga_hybrid_2020

Bentley Bentayga Hybrid
Polttomoottori 2 995 cm3, V6 turbo
Teho 250 kW (340 hv)
Vääntö 450 Nm
Sähkömoottori
Teho 94 kW (128 hv)
Vääntö 350 Nm
Yhteisteho 330 kW (449 hv)
Yhteisvääntö 700 Nm
Akkukapasiteetti 17,3 kWh
Toimintamatka sähköllä 43 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,5 s
Huippunopeus 254 km/h
Yhdistetty polttoaineenkulutus 3,5 l/100 km
CO2-päästöt 79 g/km
Yhdistetty energiankulutus Ei ilmoitettu
Mitat Pituus 5 140 mm, leveys 1 998 mm, korkeus 1 727 mm, akseliväli 2 995 mm
Omamassa 2 613 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 427 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Koeajossa Bentley Continental GT V8 – klassinen kaksiovinen

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.