Koeajossa Bentley Continental GT V8 – klassinen kaksiovinen

Bentley on perinteikäs brittiläinen autonvalmistaja, jonka tuotteiden olemus henkii ylellisyyttä. Mallistossa Continental GT edustaa klassista coupé-tyyliä.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Rengasmelusta

Kaista-avustimen kulmikkaasta toiminnasta

Hinta alkaen 364 900 €
Koeajoauto noin 466 000 €

Pitkä keula, suhteellisen takana sijaitseva ohjaamo loivasti laskevan kattolinjan alla sekä isot pyörät muodostavat näyttävän sivuprofiilin. Keulasta lähtevät pokkaukset kaartuvat tyylikkäästi etupyöränkaarien yli kevyesti pehmentyen lähestyessään takakaarien voimakkaita pokkauksia. Takapyörien näyttävät pokkaukset houkuttelevat katseita ja antavat auton perälle hyvin voimakkaan ilmeen. Innoitusta linjoihin on haettu mallin henkisesti esi-isästä, R-Type Continentalista, vuodelta 1952.

Keulaa hallitsee mahtipontinen maski sekä tuttu neljän lampun ilme. Perän ovaalin muotoiset takavalot yhdessä samaa muotoa noudattavien pakoputkien kanssa korostavat auton leveyttä. Muotoilussa on helposti tunnistettavissa sukulaisuus edeltäjään, mutta kokonaisuus on muuttunut sirommaksi ja terävien linjojen myötä lihaksikkaamman näköiseksi. Ulkonäön upeana yksityiskohtana mainittakoon painotetut vanteiden keskiöt, minkä ansiosta logot ovat aina oikeassa asennossa.

Nykyajan hengessä ohjaamossa on siirrytty kertaheitolla uuteen aikakauteen. Mittaristo on toteutettu näytöllä ja keskikonsolista kääntyy esille iso kosketusnäyttö. Kääntyvän paneelin alta näkyville voi valita myös kolme perinteistä pyöreää mittaria. Ohjaamo paljastaa nopeasti myös Bentleyn omistajan eli Volkswagen-konsernin; esimerkiksi ohjauspyörä lainattu Audilta ja multimediajärjestelmän käyttöliittymä on napattu Porschelta. Tämä ei kuitenkaan haittaa nauttimista nahalla, puulla ja tyylikkäillä tikkauksilla viimeistellystä ohjaamosta.

Konserniyhteistyön hedelmiä löytyy myös pinnan alta. Uusi Continental GT saman perusrakenteen vuonna 2016 esitellyn Porsche Panameran kanssa. Sieltä ovat ovat peräisin esimerkiksi uuden sukupolven ilmajousitus sekä 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävät aktiiviset kallistuksenvakaajat sekä nelipyöräohjaus. Myös pellin alta löytyvä 4,0-litrainen kahdella turbolla ahdettu V8 on nähty aikaisemmin Panameran keulalla ja erilaisina versioina nykyään myös Audin tehomalleissa. Voima välitetään henkisen sisarmallin tavoin kaikille neljälle pyörälle kahdeksanportaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.

Moderniin kokonaisuuteen kuuluvat luonnollisesti myös viimeisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät. Aktiivinen vakionopeudensäädin pitää huolen nopeuden säilyttämisestä sekä riittävästi etäisyydestä edellä ajavaan ajoneuvoon. Lisäksi kaistavahti varoittaa ja ohjaa autoa kaistaviivojen päälle eksyttäessä ja nopeudensäädin kytkettynä auto tarjoaa mahdollisuuden kaista-avustimen käyttöön. Tämän toiminta ei täysin vakuuttanut, vaan konsernin muiden tuotteiden tapaan auton tekemät ohjausliikkeet ovat epämiellyttävän kulmikkaita. Lisäksi avustus alkaa helposti vääntämään kuljettajan tekemää liikettä vastaan. Näin tapahtuu esimerkiksi, jos kuljettaja ei halua ajaa kaistan keskellä tien pahimmissa urissa, jotka aiheuttavat eniten vetelyä ja rengasmelua. Toki nämä avustavat järjestelmät voi kytkeä pois päältä, mutta silloin myös niiden tuoma turvallisuushyöty jää valitettavasti hyödyntämättä. Parempi vaihtoehto olisi jo markkinoilta löytyvä ärjestelmiä, joka seuraa kuljettajan valitsemaa ajolinjaa omalla kaistallaan esimerkiksi pahimpien urien vieressä.

Tunnetta peliin

Bentley Continental GT:n kaltaisen auton ohjaamoon laskeutuminen herättää kunnioitusta. Kuljettajan paikalla on helppo aistia istuvansa arvokkaassa autossa. Kaikki nähtävät ja kosketettavat materiaalit ovat laadukkaita, ergonomia on kunnossa ja monipuoliset säätövarat riittävät hyvin monen mittaisilla kuljettajille. Leveä keskikonsoli ja pelkistetty massiivinen kojelauta korostavat auton leveyttä. Myös kaukana edessä siintävä konepelti muistuttaa auton koosta, ja viistot A-pilarit puolestaan muistuttavat auton mataluudesta.

Keskikonsoliin sijoitetun käynnistypainikkeet painaminen höräyttää ilmoille itsevarman ja bassovoittoisen äänimaailman. Kaikkien hallintalaitteiden toiminnassa on miellyttävän jämäkkä vaste, mikä herättää luottamusta autoa kohtaan. Voimalinjan toiminta on kaikin puolin sulavaa ja huomaamatonta, minkä lisäksi nelipyöräohjaus tekee auton pyörittelystä kaupunkiympäristössä yllättävän ketterää. Eniten ratin takana huomiota vaatii auton leveys, jota on peilien kanssa lähes 2,2 metriä. Etenkin vanhemmissa parkkihalleissa saa siis olla suhteellisen tarkkana.

Alustan pintapehmeyden puute ja rengasmelun voimakkuus aiheuttavat pienoisen alkupettymyksen. Ylvään arvokkaalta autolta olisi mielikuvatasolla odottanut tämän suhteen mukavuuspainotteisempaa olemusta etenkin Comfort-ajotilassa, mutta suuri massa ja isot 21-tuumaiset renkaat välittävät tienpinnan epätasaisuudet ohjaamoon saakka. Ymmärrys tätä puolta kohtaan myös kasvaa, kun huomioi auton suorituskyvyn. Mukavuuden ja suorituskyvyn välillä ei ole helppo tehdä molempia ominaisuuksia yhdistävää kompromissia, ja tässä tapauksessa vaaka on kallistunut jälkimmäisen puoleen.

Moottoritienopeuksissa Continental GT etenee hyvin vakaasti ja vaivattomasti kuten sopii olettaakin. Vauhdin tunne hämärtyy helposti, sillä melutaso ei nouse nopeuden nousun mukana kuten yleensä on totuttu. Parhaimmillaan auto olisi vielä korkeammissa nopeuksissa, joissa alusta ja moottori pääsisivät oikeuksiinsa. Pienemmille teille siirryttäessä Continental GT tarjoaa positiivisen yllätyksen. Autosta paljastuu halukas ja tasapainoisen ajettavuuden tarjoava kaarretaituri. GT tottelee kuljettajan käskyjä tarkasti ja viiveettömästi, ja auton fyysinen koko unohtuu helposti. Toki mitkään apujärjestelmä eivät peittoa fysiikan lakeja, joten massa ja sen tuomat rajoitteet kannattaa pitää mielessä.

Joku saattaa pahoittaa mielensä siitä, että Bentley rakentuu vahvasti konsernimerkkien tekniikan päälle. Osaltaan se vähentää persoonallisuutta, mutta tämän luokan autoissa teknisiä ratkaisuja olennaisempaa on kokonaisuuden paketointi. Käyttämällä jo muilla hyväksi havaittua tekniikkaa valmistaja välttää turhat riskit perusasioiden äärellä ja voi keskittyä omaan ydinosaamiseen eli tunteisiin vetoavaan paketointiin. Ja se on myös Bentleyn Continental GT:n parasta aluetta. Auton katseita kääntävä muotoilu, laadukkaiden materiaalien tuntuma ohjaamossa sekä lukuisat yksityiskohdat niin ulkona kuin sisätiloissa tekevät autosta Bentleyn. Se on enemmän kuin vain osiensa summa, eikä sen valintaa tarvitse edes yrittää perustella järjellä.

Bentley Continental GT V8 on Risto Virtasen vauhtikäsittelyssä Teknavin tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 19.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Bentleyn klassinen kaksiovinen.

KENELLE Perinteistä GT-tyyliä arvostavalle.

AJETTAVUUS Numeroiden valossa Continental GT on iso ja painava auto, mutta käytännössä se ei tunnu siltä. Ajotilanteisiin mukautuva ilmajousitus, 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävät aktiiviset kallistuksenvakaajat sekä nelipyöräpyöräohjaus tekevät autosta kokoistaan näppärämmän tuntoisen, ja suorastaan hauskan ajettavan mutkaisemmalla maantiellä. Parhaimmillaan auto olisi kovavauhtisilla ja pitkillä moottoritiesiirtymillä, vaikka sitten maaosien halki. Eniten toivottavaa jättää turhan kulmikkaasti toimiva kaista-avustin.

SUORITUSKYKY Keulalta löytyvä kahdella turboahtimella varustettu V8 on upea voimanlähde. Vääntöä on tarjolla todella matalilta kierroksilta ja kone vetää kauniista kiristyvään tahtiin aina rajoittimelle saakka. Vaihteisto toimii rauhallisessa ajossa pehmeästi, mutta urheilullisilla asetuksilla ja korkeammilla kierroksilla vaihteiden vaihdot ovat suorastaan brutaalin nopeita. Kokonaisuudessaan suorituskykyä leimaa tasapainoisuus ja vaivattomuus.

TILAT Etumatkustajilla on todella yltäkylläiset oltavat. Istuimissa riittää säätövaroja joka suuntaan ja tunnelma on ylellinen. Takapenkki sopii lähinnä lapsille, tai tavaroille. Tavaratilaa on kiitettävä määrä ja se nielaisee helposti kahden hengen viikonloppureissun tavarat.

MALLISTO Continental GT on tarjolla koeajetun V8:n lisäksi tarjolla 6,0-litraisella W12-moottorilla. Se tarjoaa tehoa 467 kW (635 hv) ja vääntöä 900 Nm. Kovakattoisen coupén lisäksi tarjolla on avonainen Convertible. Varustelun rajana on lähinnä mielikuvitus.

Bentley Continental GT V8
Polttomoottori 3 996 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 404 kW (550 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 770 Nm / 2 000-4 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,0 s
Huippunopeus 318 km/h
EU-kulutus 11,8 l/100 km
CO2-päästöt 268 g/km
Mitat Pituus 4 850 mm, leveys 2 187 mm, korkeus 1 405 mm, akseliväli 2 851 mm
Omamassa 2 165 kg
Tavaratila 358 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 19. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.