Ensituntuma: BMW 330e – ladattava hybridi kulkee jopa 66 kilometriä sähköllä

BMW 330e nauttii malliuudistuksen lisäksi myös päivitetyn hybridipaketin eduista. Auton voi jäähdyttää tai lämmittää jo ennen lähtöä latauskaapelia pitkin.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Sähköisestä toimintamatkasta

Emme tykänneet

Heikentyneestä tavaratilasta

Hinta alkaen 53 670 €

Kun mittariin paukahtaa Saksan rajoittamattomalla moottoritieosuudella nopeus 140 km/h, polttomoottori käynnistyy. Tähän asti on edetty pelkällä sähköllä. Kaikki tapahtuu juuri niin kuin BMW:n insinööri lupasi ja teknisiin tietoihin on merkitty.

Polttomoottori jää päälle vielä varsin pitkäksi aikaa nopeuden laskettua takaisin alle 140 km/h sammuen vasta noin 100 km/h paikkeilla. Sähköinen ajotila (Electric) mahdollistaa mainitun sähköisesti saavutettavan nopeuden, sillä hybridiajotilassa (Hybrid) korkein mahdollinen nopeus pelkän sähkömoottorin voimin olisi 110 km/h.

Sähkömoottorin teho on 83 kW (113 hv), joka riittää rauhalliseen liikkumiseen erityisesti kaupunkipyörittelyssä kiitettävän runsaan väännön ansiosta. Hybridiajotilassa on tavallisesti käytössä 185 kW (252 hv), mutta Sport-ajotilassa BMW:n XtraBoost tarjoaa kymmeneksi sekunniksi 30 kW (40 hv) lisää. Sama lisäpotku on tosin saavutettavissa myös kickdownin tekemällä tai vaihteiston ollessa joko sport- tai manual-tilassa.

Sähköisen etenemisen rajanopeuden kokeilemisen, ja varsin lyhyeksi jääneen koeajolenkin, takia emme saa tällä kertaa käytännön kokemuksia toimintamatkasta pelkällä sähköllä. Auto hyödyntää akusta löytyvää sähköä koko ajan kaupunkinopeuksissa ja moottoritiellä Suomen lain mukaisissa nopeuksissa, mutta emme saa lyhyellä koeajomatkalla tyhjennettyä akkua. Tähän on hyvä palata kotimaan koeajon yhteydessä.

Valmistajan ilmoittama sähköinen toimintamatka on 59-66 kilometriä ja uskoisimme vähintään noin 50 kilometrin olevan täysin realistista monessa erilaisessa tilanteessa. Toisaalta juuri erilaiset ajotilanteet, lämpötilat, reitit ja kuljettajan kaasujalka poikkeavat niin paljon toisistaan, että sähköinen toimintamatka heittelee aivan kuten auton kulutuskin.

Latausaika tyhjästä 80 % varaukseen on valmistajan mukaan 2 h ja 24 min, kun hyödynnetään 3,7 kW:n lataustehoa (16A  / 230 V). Litiumionitekniikkaan perustuva 12 kWh:n akku on sijoitettu muuhun mallistoon verrattuna polttoainetankin paikalle takaistuimien alle. Polttoainetankki löytyy 330e:n tapauksessa tavaratilan alta.

Eräs mielenkiintoisimmista piirteistä lienee mahdollisuus lämmittää tai jäähdyttää auto haluttuun lämpötilaan jo ennen lähtöä. Tämä on yleistä ladattavien hybridimallien tapauksessa, mutta toiminto sopii silti hienosti vaihteleviin sääoloihimme ja on tässä vakiovaruste.

BMW 330e osaa ilahduttavasti hyödyntää lämpötilanmuutokseen pistorasiasta saatavaa sähköä, mikäli akku on ehditty ladata täyteen ja auto yhä latauksessa. Näin on mahdollista lähteä liikkeelle täysin akuin ja juuri haluttuun lämpötilaan säädetyllä autolla, joka auttaa entisestään luvatun toimintamatkan saavuttamisessa. Toki toimintoa voi käyttää myös silloin kun auto ei ole latauksessa, kunhan ymmärtää sen vaikuttavan negatiivisesti sähköiseen toimintamatkaan.

Ajossa viehättää ennen kaikkea äänettömyys. Tämä tosin todennäköisesti rapisee tiettömiin kotimaan karkealla tiestöllä kaupunkinopeuksien yläpuolella, mutta ainakin kaupunkipyörittelyssä voi nauttia hiljaisesta liikkumisesta. Rengasmelun määrä onkin mielenkiintoinen asia arvioitavaksi kotimaan tiestöllä, sillä sähköisesti liikuttaessa se vaikuttaa entistä enemmän kokonaiskokemukseen.

Voimalinja toimii erittäin sulavasti, joskin toisinaan matalissa nopeuksissa on havaittavissa hyvin hento ylimääräinen nykäys. Se ei missään nimessä riko kokemusta, joten kokonaisuus on kasassa. Uuden 3-sarjan parantunut ohjaustuntuma on läsnä myös hybridissä.

Koeajoyksilö oli varustettu vakiovarusteisella jousituksella, joka toimii mukavasti taipuen kuitenkin urheilullisempaankin menoon. Hybridijärjestelmä tuo noin 250 kilogrammaa lisämassaa, mutta taka-akselin jousivakio on säilytetty samana muun malliston kanssa. Sinne on tosin vaihdettu 5 millimetriä pidempi jousi.

Tavaratilan suhteen on jouduttu tekemään kompromissi, sillä akuston tieltä siirretty polttoainetankki tunkee väkisinkin lastauskykyä rajoittamaan. BMW:n uuden 3-sarjan sedanin kontti on muissa malleissa noin 480 litraa, mutta tässä hybridiversiossa jäädään 375 litran lukemaan. Tavaratilasta löytyy säädettävä välipohja mahdollistamaan tasaisen lattian.

Varustelu on pääosin tuttua muusta 3-sarjan mallistosta ja tämä koskee myös tarjolla olevia lisävarusteita. Nyt esitelty 330e hyötyy kuitenkin muuta mallistoa kattavammasta perusvarustelusta, johon kuuluu myös Connected-paketti (10,25-tuumainen kosketusnäyttö keskikonsolissa, 12,3-tuumainen digitaalimittaristo, navigaatiojärjestelmä ja puhelimen langaton lataus). Kyseessä on tuhansien eurojen arvoinen etu, joka kannattaa huomioida autoja vertaillessa.

Tämä kaikki tulee saataville myös farmarimallina kesällä 2020. Ainakin sedanina 330e tulee saamaan vetokoukun, joten sama ominaisuus lienee toivottava myös Touring-versioon. On mielenkiintoista nähdä farmarimallin tavaratilan mahdollinen kompromissi akuston takia, sillä käytettävyys vaikuttanee suosioon.

BMW 330e
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 135 kW (184 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 350-4 000 r/min
Sähkömoottori
Teho
83 kW (113 hv)
Vääntö 265 Nm
Yhteisteho 215 kW (292 hv)
Yhteisvääntö 420 Nm
Akkukapasiteetti 12 kWh
Vaihteisto 8-vaihteinen momentinmuunninautomaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 5,9 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 1,7 l/100 km
CO2-päästöt 40 g/km
Mitat Pituus 4 709 mm, leveys 1 827 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 851 mm
Omamassa 1 815 kg
Perävaunumassa jarruin 750 kg
Tavaratila 375 l

Kuvat: Henri Posa

Lue myös:
Ensituntuma: Uusi BMW3-sarja korjaa edeltäjän heikkouksia, mutta ei tarjoa mullistuksia
Koeajossa uusi BMW 3-sarjan farmari – maukasta ajettavuutta ja vahvaa suorituskykyä vauhdikkaaseen farkkuarkeen

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.