Ford Caprin paluu markkinoille on osa laajempaa kehitystä, jossa autoteollisuus yhdistää voimiaan teknologisen edistyksen nimissä.
Ford ja Volkswagen ovat solmineet laajan yhteistyösopimuksen, ja uusi Ford Capri on yksi sen tuloksista. Tämä ikoninen malli on rakennettu Volkswagenin MEB-sähköautopohjan päälle, ja vastavuoroisesti esimerkiksi kahdeksannen polven Volkswagen Transporter tullaan rakentamaan Ford Transit Custom -pohjalle. Yhteistyö hyödyttää molempia valmistajia ja mahdollistaa sen, että molempien brändien ainutlaatuiset ominaisuudet ja perinteet säilyvät myös seuraavissa malleissa.
Sporttinen crossover ja visuaaliset viittaukset alkuperäiseen Capriin
Uusi Ford Capri on moderni crossover, ja vaikka se ei muistuta suoraan alkuperäistä Capria, Ford on sisällyttänyt sen muotoiluun tarkkaan harkittuja yksityiskohtia, jotka kunnioittavat alkuperäisen mallin perintöä. Etuvalojen neljä LED-nauhaa muistuttavat Caprin sporttiversioiden tuplavaloista, ja takavalojen LED-grafiikka tuo mieleen klassisen Caprin valot. Auton maskissa on myös piirteitä vanhemmista Capri-malleista, ja takaluukun terävä taitos muistuttaa RS-Caprien takaspoilereista. Näiden visuaalisten viittausten myötä Caprista on saatu sporttinen ja hyvännäköinen kokonaisuus, joka näyttää sitä tasapainoisemmalta, mitä enemmän sen yksityiskohtia katselee.
Mukautuva ja käyttäjäystävällinen ohjaamo
Ford on myös panostanut Caprin ohjaamon muokattavuuteen ja käytännöllisyyteen. Käyttäjät voivat muokata säilytystiloja omien tarpeidensa mukaan, ja ohjaamon hallitseva 14,6-tuumainen pystysuuntainen keskinäyttö toimii selkeästi sovellusten alustana, johon puhelimen käyttäjäkokemuksista tutut ominaisuudet sopivat hyvin. Lisäksi näytön takana on ”salainen” My Private Locker -säilytystila, mikä tuo lisää säilytysmahdollisuuksia. Kojelaudan päälle on sijoiteltu iso kaiutin eli soundbar, joka on mahdollista valita B&O elementeillä ja ainakin niillä äänentoisto kuulostaa hyvältä.
Tekniikka ja suorituskyky: Ford Capri Premium Extended Range
Capri Premium Extended Range on nelivetoinen malli, jossa on kaksi sähkömoottoria, joiden yhteisteho on vaikuttavat 250 kW eli 340 hevosvoimaa ja 680 Nm vääntöä. Huippumalli kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa. Auton ajotuntuma on hyvä ja vakaa, kiihtyvyys ketterä, mutta jarrutuksissa muistaa auton painon vaikutuksen. Toimitamatkaksi Ford ilmoittaa tälle mallille 592 km. Auton ajettavuus on hyvä, joka jättää positiivisen jäljen – jopa verrattuna Volkswagenin ID.5-malliin, joka jakaa Caprin kanssa saman teknisen perustan.
Hiljaisuutta ja mukavuutta tien päällä
Koeajoauto oli varustettu Continentalin EcoContact 6 -renkailla, ja sisämelutaso pysyi miellyttävän hiljaisena. Fordin insinöörit ovat onnistuneet luomaan sähköautoon hiljaisen ja mukavan ajokokemuksen, joka tekee pidemmistäkin matkoista nautittavia. Caprin kokonaisvaltainen ajettavuus ja mukavuus saavat sen tuntumaan tyylikkäältä, toimivalta ja nykyaikaiselta, unohtamatta sporttisen auton fiilistä. Caprin myynti on jo alkanut Suomessa ja ensimmäiset autot saapuvat asiakkaille vuoden alussa. Auto on ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja hinnat alkavat 45 650 €.
LUE MYÖS
Koeajo:Polestar 3 ja skandinaavista minimalismia
Vauhtikaksikon matkatarinoita osa 3: “Kalle jum#%@*ta, nyt vedit tappiin!”
SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, YouTubesta, TikTokista ja LinkedInista.