Vauhtikaksikon matkatarinoita osa 3: “Kalle jum#%@*ta, nyt vedit tappiin!”

Teknavin Vauhtikaksikko on seikkailussaan selvinnyt Kalle Rovanperän luokse ja tutustunut uuteen moottoriurheilulajiin, driftingiin.

Rallin kaksinkertainan maailmanmestari ja Teknavin kunniajäsen numero yksi, Kalle Rovanperä kutsui Vauhtikaksikon tutustumaan miehille vielä tuntemattomaan autourheilun lajiin, driftingiin. Rovanperän drifting autona toimii Toyota GR Subra A90. Supra tuli Japanista, jonka jälkeen auto laitettiinkin täysin uusiksi. On siis aika käydä rakentava dialogi, kuka pääsee pelkääjän paikalle.
-Oishan meillä haastetta nousta Kallen kyytiin, Terva-aho uskoo.
-Siitä vaan menet, Alén tarjoaa vapaaehtoisesti paikkaa.
-Sinä tulet kanssa, Rovanperä on kohtelias.
-Me annetaan sulle pari rauhoittavaa ja laitetaan sulle suppo, Terva-aho lohduttaa ystäväänsä.
-Ja vaipat, Alén lisää.

Alén pitää kuitenkin jyrkän ein, joten Terva-aho saa olla onnekas ja nousta auton kyytiin. Onneksi Markku auttaa ja lainaa 32 vuoden takaiset Toyotan ajohaalarinsa, joissa oli kevyttä taipua auton kyytiin.
Teknavin testipäivää tuli seuraamaan myös Kankaanpään oma moottoriurheilukuuluisuus Toni Vilander. Kommentaattorin kokemuksella tuli myös analyysia Terva-ahon suorituksesta ennen radalle lähtöä.
-Marko väitti, ettei ole yhtään hermostunut, mutta nyt tossa jo kädet tärisee eikä oikein tiedä kuinka päin olisi. Kyllähän toi on aika jännä paikka. Tota samaa hommaa on tarjottu minullekin ja minä en suostunut kyytiin. Että kyllä toi on aika spesiaali kokemus joka hänellä on kohta tuossa.

Kun Subra sitten pääsee irti, käynnistyy päivän kohokohta ja kuljettaja antaa hyvän neuvon Terva-aholle pelkääjän paikalle.
-Mitä mun nyt täytyy tehdä?
-Nauttia.
Teknavia viedäänkin sitten uudelle tasolle. Kalle vie Supraansa korkeilla nopeuksilla ja samalla kääntää autoa sivuluisuun hurjalla tavalla. Ajotyyli aiheuttaa sen verran kuumentumista renkaissa, että savua puskee joka reiästä. Sivukommentteja tulee myös radan varrelta.
-Tämä ääni pelkästään, minua ihan huimaa, Alén toteaa.
-Kyllähän tossa vauhtiakin on. Me yritettiin joskus säästää renkaita niin nää polttaa kaikki kumit, Vilander analysoi.

Voima ja taito puhuvat

Kallelta irtoaa vielä pari kierrosta, mutta sitten käsikirjoitus saa yllättävän muutoksen. Kesken varikkokäynnin Alén ilmestyy ikkunalle.
-Kalle, jos mä tuun kyytiin niin mennäänkö yks kierros, tai kaks maksimi. Lupaat, ettet vedä enempää?
-Mä lupaan vetää yhden.
Ja niin siinä lopulta käy, että Markku Alén nousee Kalle Rovanperän kyytiin, aivan kuin viimeistelemään jo muutenkin onnistuneen päivän.

-Millä ilveellä sä sait Markun tonne kyytiin, mitä sä sanoit sille, kysyy tutkiva toimittaja Terva-aho.
-Syötin sille vähän tuota käärmekeittoa niin rupes mieli muuttumaan, paljastaa Harri Rovanperä.
Kun Kalle aloitti meidän kanssa, hän oli 11-vuotias ja nyt hän on jo tässä pisteessä, niin millä silmällä sä katselet Kallen edesottamuksia. Onhan se oma poika sentään?
-Kyllähän se huikeeta uraa on tehnyt lajissa kuin lajissa, missä on riskit moottorit. Se tulee aika luonnostaan hänelle kaikki. Sitä on vaikea sanoa mitä tulevaisuudessa sitten, sen on yllätyksiä täynnä. Aina tulee jotain uutta. Mitä sitten seuraavaksi, sen aika näyttää.

Savu nousee, kun Kalle Rovanperä on valmiina uudelle kierrokselle, tällä kertaa kyydissä Markku Alén. Subran tasainen kulku radalla saa aikaan vahvoja tunteita matkustamossa.
-Kalle, jumalauta nyt vedit tappiin. Täytyy myöntää että tässä iässä tämä oli mieletön kokemus. On monta kokemusta kokenut, mutta tämä oli erikoinen.
-Tämä on tosi erilainen, että se ei ole loogista miten se menee. Täydessä kulmassa vaan kaasu pohjassa.
-Aivan käsittämätön sun auton käsittely. Mä olen ylpeä susta, todella. Perkele, sä olet kova äijä.
-Kiitos.

Rovanperä Teknavin testikuskiksi?

Onnistuneen päivän päätteeksi onkin hyvä kerääntyä pizzapöydän äärelle ja käydä läpi ensikosketus uuteen lajiin
-On se hieno laji. Nostan todella korkealle. Kuin raketti lähtisi ja savu tulee takaa, Alén kuvailee.
-Kuten Kalle sanoi, voiman siirtyminen johdonmukaisesti nätisti eteenpäin. Se on hallittua ja rytmitaju–. Terva-ahon runollisuus keskeytetään.
-Ja sitten tuo ääni, Alén täydentää ystävänsä sanoja.
-Erittäin mukava oli saada pitkästä aikaa äijät kyytiin.
-Kyllä mä oon sitä mieltä, että sulle on Teknavissa testikuskin paikka avoinna ihan milloin tahansa, Terva-aho lupaa.
Nähtäväksi jää, tarttuuko Rovanperä haasteeseen. Kiireisellä miehellä tuntuu olevan monta moottoria käynnissä. Joka tapauksessa, koko Teknavi-tiimi oli pelkkää hymyä päivän päätteeksi.

LUE MYÖS

Koeajo:Polestar 3 ja skandinaavista minimalismia

Koeajo: Hienostunut BYD Tang

Vauhtikaksikon matkatarinoita osa 2: Muistojen tie vie Kalle Rovanperän luo

Vauhtikaksikon matkatarinoita osa 1: Jeep Grand Cherokee 4xe

SEURAA TEKNAVIA SOSIAALISESSA MEDIASSA

Löydät meidät FacebookistaInstagramistaYouTubestaTikTokista ja LinkedInista.