Yksi kiveniskemä edellyttää yhä useammin koko tuulilasin vaihtamista ja kalibrointia.
Euroopan Unionin vuonna 2024 voimaan tuleva liikennettä koskeva yleinen turvallisuusasetus edellyttää, että kaikissa uusissa EU:ssa myytävissä autoissa tulee olla pakollisina turvallisuusvarusteina vähintäänkin automaattinen hätäjarrujärjestelmä (AEB), kaistalla pysymisavustin (LKA) ja älykäs nopeusavustin (ISA), jotka kaikki perustuvat auton kameroihin. Tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen kansainvälisen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi uskoo muutoksen vaikuttavan merkittävästi tuulilasien asentamiseen ja korjaamiseen, sillä kameroiden ja auton turvallisuusjärjestelmien kalibroinneista tulee entistäkin elintärkeämpi vaihe huoltoa.
Moderneissa autoissa tuulilasi on tärkeämmässä roolissa kuin koskaan. Kuljettajan ja matkustamon suojaamisen lisäksi tuulilasi toimii yhä useammin myös näyttönä ja on nykyautoissa myös keskeinen laitealusta tekniikalle, kuten kameroille, jotka ohjaavat ajoa avustavien tunnistimien ja järjestelmien toimintaa. Näihin toiminnallisuuksiin lukeutuvat muun muassa kaistavahdit, hätäjarrutusjärjestelmät, sade- ja liikennemerkkitunnistimet, tuulilasinäytöt ja valonvaihtoautomatiikka.
EU:n vuonna 2024 voimaan tulevan turvallisuusasetuksen myötä käytännössä kaikissa uusissa autoissa on tuulilasiin kiinnitettynä ainakin yksi kamera, joka on liitetty auton turvajärjestelmiin. Tuulilasiin liitetyn teknologian, kameroiden ja muiden sähköisten silmien yleistyminen tarkoittaa myös sitä, että jatkossa yksikin kiveniskemä voi riittää lasin vaihtoon.
”Tuulilasin rikkoutuessa kameran linssin tai sen katselualueen kohdalta ei sen silmä enää näe oikein eivätkä siihen liitetyt turvajärjestelmät siten enää toimi oikein. Asia on sama kuin auton kuljettaja katselisi maailmaa väärillä vahvuuksilla olevien silmälasien läpi. Etäisyyksiä on vaikea arvioida, kaikki on sumuista ja lopulta päätäkin alkaa särkeä.”
Auton sähköisen silmän taittovirheestä ei kaikkiin autoihin tule automaattisesti erillistä virheilmoitusta ominaisuuksien toimimattomuudesta tai virheellisestä toiminnasta.
”Kameroissa ja tunnistimissa pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmät saavat virheellistä tietoa. Se voi ilmetä monin tavoin, lievemmillään siten, että esimerkiksi valoavustin tai sadetunnistin ei toimi totutulla tavalla. Pahimmillaan tämä voi johtaa siihen, että auto ei tunnista normaaliin tapaan esteitä, muita autoja tai jalankulkijoita eikä osaa hätäjarruttaa. Tai se voi vaikka ohjata itsensä kaistalta ulos. Seurauksena on turhia, vältettävissä olevia vahinkoja ja onnettomuuksia. Tuulilasihan on koko liikenteen tärkein näyttöruutu ja jatkossa sen merkitys vain kasvaa”, Kovasiipi muistuttaa.
Tuulilasi ohjaa auton turvajärjestelmien toimintaa
On tärkeää, että autoilijat tarkastavat autonsa tuulilasin säännöllisesti sen puhdistuksen yhteydessä myös kiveniskemien ja rikkoutumien havaitsemiseksi. Jos tuulilasista löytyy kiveniskemiä tai vaikka voimakasta kulumaa kameroiden kohdalta, on syytä tarkastuttaa tuulilasin kunto ammattilaisella. ”Kameran katselualueelle tulleet kiveniskemät vaativat korjauksen sijaan aina lasinvaihdon huolimatta iskemän koosta”, Kovasiipi toteaa.
Lasinvaihtoa vaativan tuulilasin rikkoutumisen jälkeen ainoa tapa varmistaa, että auton turvajärjestelmät toimivat oikein on suorittaa auton järjestelmien kalibrointi eli niiden oikeintoiminnallisuuden mukauttaminen. Tämä asettaa myös aiempaa korkeammat laatu- ja osaamisvaatimukset myös kaikille tuulilasien kanssa työskenteleville. Mekaaninen vaihtotyö ei riitä vaan asennusliikkeiden pitää hallita näiden yhä monimutkaisempien systeemien kalibrointia, jotta liikenneturvallisuus saadaan varmistettua.
Kovasiipi muistuttaa, että oikein tehty kalibrointi edellyttää vahvaa ammattitaitoa, jatkuvaa kouluttautumista ja oikeanlaisia laitteita sekä niiden ohjelmistojen pitämistä ajan tasalla.
”Kuluttajan on myös hyvä itse varmistaa, että valittu huoltoliike on tosiasiallisesti kykenevä kalibroimaan auton aina huollon tai korjauksen yhteydessä. Onnistuneen järjestelmien kalibroinnin päätteeksi korjaamon pitää pystyä todentamaan kalibroinnin onnistuminen järjestelmästä saatavalla raportilla, joka takaa kameroiden ja turvajärjestelmien toimivuuden vaadituilla tasoilla. Kuluttajan tulisi aina saada itselleen mukaansa kalibrointitodistus, jolla korjaamo tämän vahvistaa. Turvallisuus on kuitenkin meidän kaikkien prioriteetti numero yksi.”
Lue myös
Koeajo: BMW:n vitossarjan ensimmäinen täyssähkömalli i5 M60 xDrive Teknavin joululahjavinkit
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta.