Koeajossa aiempaa sivistyneempi Honda Civic Type R – raju luonne löytyy nyt napin takaa

Sporttisten perheautojen suosio on kasvanut viime vuosina, mutta samalla asiakkaat vaativat monipuolisempia ominaisuuksia suorituskykystä tinkimättä. Rajuudestaan tunnettu Civic Type R onkin saanut annoksen mukavuutta.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Voimansiirrosta

Emme tykänneet

Vaisuhkoista äänistä

Multimediajärjestelmän käytettävyydestä

Hinta alkaen 56 258 €
Koeajoauto 56 995 €

Honda Civic Type R kuuluu niiden autojen joukkoon, joihin kohdistuu tietynlaisia odotuksia. Type R on ollut tehokkaiden perheautojen, niin sanottujen hot hatchien, luokassa yksi kireimmistä menopeleistä. Se ei ole tarjonnut samanlaista mukavuutta ja arkikelpoisuutta kuin monet kilpailijat, vaan sen vahvuudet ovat painottuneet suorituskyvyn puolelle. Autolta on siis opittu odottamaan tietynlaista karkeutta.

Maailma muuttuu ja tekniikka kehittyy. Näistä jälkimmäinen on mahdollistanut jopa urheiluautojen muuttamisen entistä mukavampaan suuntaan tekemättä turhia kompromisseja ajettavuuden suhteen. Avainasemassa tässä muutoksessa on ollut sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet, ja nyt myös Honda on asentanut sellaiset Civic Type R:ään.

Muutosta ei ole vaikea huomata. Auto palautuu sammutuksen yhteydessä Comfort-ajoasetukselle, jolloin auto on mukavimmillaan. Toki auto alustan mataluus ja esimerkiksi puslien jäykkyys tuntuu edelleen auton yleisenä jämäkkyytenä, mutta vielä edeltäjää arkiajossa vaivannut pintakovuus ja pompottavuus on saatu eliminoitua hienosti. Tämä ei tarkoita, että auto tarjoaisi yltäkylläistä mukavuutta tai pehmeyttä, eikä auto esimerkiksi kallistele kaarteissa juurikaan. Ajomukavuutta lisää myös aiempaa aavistuksen hitaammaksi välitetty ohjauksen keskialue; auto ei siis reagoi aivan yhtä herkästi ohjauspyörän liikkeisiin, mikä lisää mukavuutta ja vakautta etenkin maantieajossa.

Perinteisempi Type R -luonne tulee paremmin esille Sport ja +R -ajotiloilla. Näistä ensimmäinen jäykistää alustaa hieman, terävöittää kaasunvastetta ja vähentää ohjauksesta tehostuksen määrää. Asetus tuntuu varsin sopivalta esimerkiksi mutkaiselle kantatielle. Oman mausteensa ajamiseen tuo myös automaattinen kierrostentäsmäys (rev-matching), jonka ansiosta kuljettaja voi huoletta vaihtaa pienemmälle jarrutustilanteissa.

Vielä asteen verran terävämpää reagointia kaipaavalle on tarjolle +R-nimellä kulkeva ajotila. Tällä asetuksella alusta alkaa olla turhan kova suomalaisella tiestölle, mutta tasaisella pinnalla kuten moottoriradalla auto pääsee oikeuksiinsa. Ja mitä suorituskykyyn tulee, niin se on riittävä myös ratapäivähauskaan. Edeltäjään verrattuna huipputeho on hieman noussut ja vääntö on käytettävissä aiempaa laajemmalla alueella. Aivan alakierroksilla kaasunvaste voisi olla terävämpikin, mutta vastineeksi kone vetää pirteästi yläkierroksille saakka.

Suurempi "ongelma" Civicin tapauksessa tulee vetotavasta. Kuivalla alustalla hyvin toimiva tasauspyörästön lukko saa välitettyä tehon hyvin tiehen, eikä jyrkissäkään mutkissa ole ongelmia. Tilanne muuttuu kuitenkin jo kostealla pinnalla, jolloin luistonesto saa työskennellä aktiivisesti. Autolla varmasti tulee toimeen myös Suomen talvessa juurikin kehittyneen luistoneston sekä vetopitoa parantavan tasauspyörästön lukon ansiosta, mutta auton voimavaroista nauttiminen jää pitävämpien kelien iloksi.

Honda Civic Type R kääntää edelleen katseita ja se on selkeä jäsen valmistajan sporttisten perheautojen joukkoon. Räyhäkästä ulkonäöstä huolimatta uusi Type R tarjoaa jopa yllättävää mukavuutta, ja haastaa kilpailijat siis huomattavasti aiempaa kokonaisvaltaisemmin. Ja mikä tärkeintä, auton parantuneesta mukavuudesta huolimatta ajamisen hauskuutta ei ole kadotettu.

Uusi Honda Civic Type R nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tv-kauden 3. jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 1.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Legendaarisen hothatchin uusin painos.

KENELLE Huomiota herättää ulkonäköä pelkäämättömälle.

AJETTAVUUS Civic Type R on aina ollut napakka ajettava. Uutuus tuntuu jämäkältä heti lähdöstä alkaen, mutta esimerkiksi edeltäjän pompottava jousitus ja pintakovuus loistavat poissaolollaan. Kiitos tästä kuuluu säädettävälle iskunvaimennukselle, joka tarjoaa jäykemmillä asetuksilla tutumpaa meininkiä. Ohjaus puolestaan edeltäjäänsä huomattavasti rauhallisempi keskialueelle, mikä tekee hyvää ajettavuuden tarkkuudelle, ja rauhoittaa reagointia ohjausliikkeisiin etenkin kovemmilla nopeuksilla. Kokonaisuutena Civic tarjoaa sellaista ajettavuutta kuin tällaiselta sportilta sopii odottaa.

SUORITUSKYKY Teholukema on noussut hieman, mutta vääntö on säilynyt ennallaan ja moottorin luonteeseen on haettu joustavuutta. Alavääntö alle 2 000 kierroksilla on edelleen hieman ohutta, mutta tämän jälkeen meno jatkuu piristyvänä aina yläkierroksille saakka. Turbokoneiden aikakaudella tämä ei ole itsestäänselvyys. Etuvetoiselle kovasta teholukemasta huolimatta vetelyä ei juurikaan esiinny. Kuivalla pinnalla myös pitoa on riittävästi tasauspyörästön lukon ansiosta, mutta märällä pinnalla tehon saaminen tiehen on haastavaa.

TILAT Voimakkaasti muotoiltu istuin ottaa kuljettajan tiukkaan syleilyyn. Ergonomia on kohdallaan ja säätövarat riittävät hyvän ajoasennon löytämiseksi. Vaihdekeppi on miellyttävän korkealla ja lähellä ohjauspyörää. Takana on luokassaan tyypilliset tilat, ja myös tavaratila edustaa normaalia kokoluokkaa.

MALLISTO Civic Type R:n valinta on tehty helposti, sillä Honda kaikki mahdolliset varusteet kuuluvat vakiona Suomeen tuotavaan GT-versioon. Ainoa tarjolla oleva lisävaruste on metalliväri.

Honda Civic Type R
Polttomoottori
1 996 cm3, R4 turbo
Teho 235 kW (320 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 500-4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto, tasauspyörästön lukko
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 272 km/h
EU-kulutus 7,7 l/100 km
CO2-päästöt 176 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 557 mm, leveys 1 877 mm, korkeus 1 427 mm, akseliväli 2 699 mm
Omamassa 1 451 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 420-1 187 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Testissä legendaarinen Honda Civic Type R – ”Auto on tiessä kuin takiainen”
Koeajossa Honda Civicin kymmenes painos – turvallisuus edellä tulevaisuuteen
Koeajossa Honda Civic 1,5 Sport – joka pojan sporttiversio
Uusi Civic Type R selvitti Nürburgringin etuvetoisten ennätysajassa – hyppää kyytiin hurjalle kierrokselle

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.