Koeajossa Honda Civic 1,5 Sport – joka pojan sporttiversio

Honda toi uuden Civicin myötä perusmallistoon myös ensimmäiset bensaturbot. Otimme selvää lunastaako tehokkaampi versio ulkonäön luomat odotukset.

Tykkäsimme

Moottorista

Vaihteistosta

Ajettavuudesta

Emme tykänneet

Multimediajärjestelmän vanhanaikaisuudesta

Lievästä pintakovuudesta

Hinta alkaen 23 416 €
Koeajoauto 32 360 €

Honda Civic on ollut markkinoilla kunnioitettavat 45 vuotta ja mallisto on kerennyt kymmenenteen sukupolveen. Kyseessä on todellinen maailmanauto, jota on myyty elinikänsä aikana yli 18,5 miljoonaa kappaletta. Suomeen Honda Civicejä on rekisteröity vuodesta 1973 lähtien yli 60 000 kappaletta, joista yli puolet on edelleen rekisterissä.

Uusi Civic esiteltiin suurelle yleisöllä vuosi sitten järjestetyssä Pariisin autonäyttelyssä ja autot ovat rantautuneet kuluvan vuoden aikana myös Suomeen. Pääsimme koeajamaan jo aiemmin Civicin 1,0-litraisella moottorilla varustettua versiota, joka nähdään myös Risto Virtasen testissä Teknavin 14. tuotantokauden neljännessä jaksossa (ensiesitys ma 9.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla).

Pikkuturbon todettiin kuljettavan autoa arkitarpeisiin riittävään tahtiin, mutta ulkonäkö antaa odottaa hieman ripeämpää menoa. Näihin tarpeisiin Honda tarjoaa tällä hetkellä 1,5-litraista nelisylinteristä turbomoottoria, joka tarjoilee miellyttävät 182 hevosvoimaa ja 240 newtometriä vääntöä. Näiden turvin eteneminen on jo huomattavan paljon pirteämpää kuin litraisen koneen kanssa.

Urheilullisuudesta puhuttaessa myös äänimaailma on tärkeä osa kokonaisuutta ja Honda on selvästi panostanut tähänkin osa-alueeseen. Moottorin ääni kehittyy läpi kierrosalueen, ja siinä on sopivasti metallista kireää sointia. Pakoputkiston viritys on viety myös siinä suhteessa äärimmilleen, että tuplaulostulo sijaitsee poikkeuksellisesti takapuskurin keskellä.

Tunnelmaan moottoriakin isomman eron tekee vaihteisto. Litraisen moottorin parina ollut CVT-automaatti sopii rauhalliseen ajoon, mutta ulkonäön mukaiseen sporttiseen tunnelmaan pääsee huomattavasti paremmin käsiksi perinteisen manuaalivaihteiston kanssa. Kuusiportainen vaihteisto on erittäin miellyttävä käyttää täsmällisten ja lyhyiden liikeratojen ansiosta.

Ajettavuudeltaan 1,5-litrainen ei juurikaan eroa pikkuveljestään. Molemmat ovat tuntumaltaan varsin napakoita, ja arkiajosta kilpailijat suoriutuvat aavistuksen pehmeämmin. Mutkaisella tieosuudella Civic pääsee oikeuksiinsa. Jämäkästi toimiva alusta yhdessä tarkan ohjauksen kanssa tarjoaa hauskuutta, jota huomiota herättävä ulkonäkö lupailee.

Varustelu Civicissä on erittäin kattava. Koeajettu Sport Plus -taso pitää sisällään käytännössä kaiken autoon saatavan, mikä tarkoittaa esimerkiksi laajaa kattausta aktiivisia turvavarusteita, multimediajärjestelmää navigoinnilla ja mukautuvaa alustaa. Muuten auto on ajan tasalla, mutta juuri tuo multimediajärjestelmä on monien muiden japanilaisten tapaan kovin vanhahtavan oloinen. Tämä näkyy esimerkiksi grafiikoissa sekä ajoittain hitaassa toiminnassa.

Kokonaisuutena 1,5-litraisella moottorilla varustettu Civic tuntuu valmiilta ja sopivan sporttiselta paketilta. Se tarjoaa hyvän ajettavuuden ja luonteikkaan moottorin, joka on paketoitu kattavasti varusteltuna persoonalliseen koriin.

Uusi Honda Civic nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 14. tuotantokauden kolmannessa jaksossa maanantaina 2.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Honda Civic 1,5 Sport Plus
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 134 kW (182 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 240 Nm / 1 900-5 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,3 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 4 518 mm, leveys 1 799 mm, korkeus 1 428 mm, akseliväli 2 697 mm
Omamassa 1 378 kg
Perävaunumassa Ei sallittu
Tavaratila 420-1 187 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää uudesta Civicistä:
Koeajossa Honda Civicin kymmenes painos – turvallisuus edellä tulevaisuuteen
Uusi Civic Type R selvitti Nürburgringin etuvetoisten ennätysajassa – hyppää kyytiin hurjalle kierrokselle