Seatista omaksi merkikseen irrotettu Cupra juhlisti kaksivuotista taivaltaan esittelemällä uuden ja ennätyksellisen laajan Leon-perheen.
Leon on vuosien ajan ollut Seatin tärkein tuote. Ei liene yllätys, että Leon on myös nykyään omana merkkinään käsiteltävän Cupran myydyin auto. Puhutaan siis tuoreen brändin tärkeimmästä lanseerauksesta. Ja saappaat ovat suhteellisen suuret, sillä edellisen sukupolven Leon Cupraa on myyty noin 44 000, josta hieman yli 14 000 vuonna 2019. Tämä oli lähes yhdeksän prosenttia Seat Leonin myynnistä (151 900 kpl).
Uusi Cupra Leon perustuu konsernisisarien tapaan päivitetylle MQB-pohjalevylle. Mittojen suhteen Leon siis kasvanut merkittävästi ja tarjoaa selkeästi edeltäjää paremmat tilat. Voit lukea lisää Seat Leonista täältä.
Ulkoisesti uusi Cupra Leon noudattaa perinteistä kaavaa vakioversiota sporttisempana mallina. Auto eroaa muun muassa aggressiivisemmin muotoiltujen puskureiden, ilmanottoaukkojen sekä näkyvillä olevien pakoputken päiden osalta. Myös sisätiloissa korostetaan brändiin liittyvää sporttisuutta istuinten ja ohjauspyörän muotoilussa sekä materiaalivalinnoissa ja yksityiskohdissa. Kupari ja tumma kromi toistuvat sekä ulkonäössä että sisätiloissa esimerkiksi logoissa, vanteissa ja tikkauksissa luoden perusmalleista erottuvaa vaikutelmaa.
Laajempi mallisto kuin koskaan aikaisemmin
Tärkein keino hakea kasvua on aiempaa laajempi mallisto. Uusi Cupra Leon tulee tarjolla totuttuun tapaan kahtena korimallina, mutta tämän lisäksi vaihtoehtoina on jopa neljä voimalinjaa. Niistä mielenkiintoisin täydennys aikaisempaan verrattuna on ladattava hybridiversio. 1,4-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin liitto tarjoilee 180 kW (245 hv) yhteistehon ja 13 kWh akuston ansiosta pelkällä sähköllä pystyy valmistajan mukaan etenemään jopa 60 kilometriä. Tämän päivän markkinoilla pienillä CO2-päästöillä, arviolta 50 g/km, varustettu malli on myynnillisesti erittäin tärkeä.
Hybridin lisäksi molempien korimallien voimanlähteeksi on tarjolla perustaltaan edeltäjästä tuttu 2,0-litrainen bensaturbo kahtena tehoversiona (180 kW (245 hv) ja 221 kW (300 hv)). Nämä etuvetoiset mallit on varustettu edeltäjän tapaan hyväksi todetulla tasauspyörästön lukolla. Malliston huipulta löytyy vain farmarikoriin tarjolla oleva nelivetoversio, joka tarjoaa tehoa 228 kW (310 hv).
Vaikka kyseessä on täysin konserniteknologiaan perustuva tuote, korostaa valmistaja Leonin erottautuvan muista myös ratin takaa arvioituna. Auton hienosäätöön on käytetty paljon aikaa ja esimerkiksi ohjauksen, alustan ja voimalinjan reagointia säätämällä ero Seat Leoniin saadaan huomattavaksi. Ja toki Cupran tehokkaammat voimalinjat puhuttelevat tiettyä ostajakuntaa.
Uusi Cupra Leon sijoittuu mielenkiintoiseen markkinaan Seatin perusmalliston yläpuolella. Cupra haluaa tarjota vaihtoehdon perusautojen ja premium-autojen väliin. Kyseessä ei siis enää ole pelkästään tehokkaampi mallivaihtoehto, vaan kokonaisvaltaisesti oman korkeamman tason tuote.
Erottautumisen lisäksi myös hinta ratkaisee paljon. Toivottavasti eriytyminen ja premiumin tavoittelu ei tee valmistajasta liian ahnetta, sillä tähän saakka iso osa Leon Cupran, eli edellisen korimallin, menestyksestä oli erittäin kilpailukykyisen hinnoittelun ansiota.
Uusi Cupra Leon tuotiin esille varsin hyvissä ajoin ennen auton markkinalanseerausta, sillä uudet mallit saapuvat kauppoihin arviolta vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä. Hintoja ei ole vielä julkaistu.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Varokaa Golf ja Octavia – tässä on aikuistunut Seat Leon
Koeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseen
Koeajossa Seat Leon Cupra 300 – valmis vaikka radalle
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.