Seat esitteli kotipaikallaan Espanjan Martorellissa merkin malliston tukipilarin uuden sukupolven.
Leon on ollut jo vuosien ajan Seatin malliston tukipilari. Etenkin kotimarkkinoillaan kyseessä on kestomenestyjä ja Leon olikin viime vuonna jo viidettä vuotta peräkkäin Espanjan myydyin automalli. Kaikkiaan Leoneita on myyty kolmen aiemman sukupolven aikana yli 2,2 miljoonaa kappaletta. Seat teki viime vuonna myös uuden myyntiennätyksen globaalisti toimittamalla asiakkaille noin 570 000 autoa. Uutta Leonia kohtaan on siis sallittuakin ladata varsin kovat odotukset.
Uutuus perustuu kahden jo aiemmin nähdyn konsernisisarin tavoin MQB Evo -pohjalevylle. Edeltäjään verrattuna neljännen sukupolven Leon on kasvanut perheauton mittoihin; akseliväli on kasvanut 50 milliä ja kokonaispituutta on tullut lisää 86 milliä mittojen ollessa nyt 2 686 ja 4 368 milliä. Leveydestä on puolestaan nipistetty 16 milliä ja myös korkeudesta on hiottu pois muutama milli. Seat esitteli samanaikaisesti sekä viisiovisen että nimellä Sportstourer kulkevan farmariversion. Jälkimmäisen akseliväli on sama kuin viisiovisessa, mutta kokonaispituutta farkulla on jo 4 642 milliä, mikä on 93 milliä edeltäjää enemmän.
Seat on pyrkinyt vahvasti profiloitumaan nuorten autona ja tämä on näkynyt erottuvassa ja särmikkäässä muotoilussa. Edellisten sukupolvenvaihdosten yhteydessä Leonin tyyli on muuttunut kummallakin kerralla varsin rajusti, mutta nyt uudessa sukupolvessa on havaittavissa vahvaa sukunäköä edeltäjän kanssa. Muodoissa on tuttuja elementtejä kuten LED-valoilla toteutetut helposti tunnistetavat huomiovalot ja kyljen terävä pokkaus. Auton etuosassa puskuri on saanut leveämmän ilmeen, ja takana korin leveyttä korostetaan vaakasuuntaisella valonauhalla. Kokonaisuus olisi kenties voinut olla edellisten muutosten tapaan hieman rohkeampikin, mutta näin hillitty muutos tuo tietynlaista aikuismaisuutta Leonin olemukseen.
Sisätiloissa muutos on edeltäjään on suurempi. Kuljettajan paikalla ergonomia on konsernin autoille tuttuun tapaan hyvä. Näkökentässä on aina 10,25-tuumaisella näytöllä toteutettu ja muokattavissa oleva mittaristo. Keskikonsolista löytyy varustelusta riippuen 8,25- tai 10-tuumainen kosketusnäyttö. Nappien määrää on vähennetty dramaattisesti aiemmin nähtyjen samaan perusrakenteeseen perustuvien konsernisisarien tapaan. Multimediajärjestelmän käyttöliittymä on ensituntuman perusteella kovin visuaalinen ja hieman sekava käyttää. Näytön alalaidasta löytyy kotivalikko, ohjelmoitavat pikapainikkeet ja pikavalinta auton asetuksiin. Kunhan näitä oppii hyödyntämään, lienee käyttö varsin sulavaa. Järjestelmä tukee luonnollisesti Android ja iOS-älypuhelinten liittämistä, ja keskikonsolista löytyy myös langaton latauspaikka. Ilmastoinnin lämpötilasäätö ja äänentoiston voimakkuuden säätö hoidetaan kosketuspinnalla, mikä ei täysin vakuuta käytännöllisyydellään. Kokonaisuudessaan ohjaamon laatuvaikutelmassa on otettu askel eteenpäin.
Mittojen varsin reilu kasvu on tehnyt hyvää takatiloille, ja valmistaja kertookin tilojen olevan luokkansa kärkitasoa. Noin 180 senttiselle jää vielä runsaasti jalkatilaa saman mittaisen kuljettajan takana ja istuma-asento sekä istuimen tarjoama tuki vaikuttavat pikaisen kokeilun perusteella kiitettävältä. Takamatkustajien osalta farmari tarjoaa vielä paremmin pääntilaa. Viisiovisen tavaratila on edeltäjän tapaan 380 litraa ja selkeän muodon myötä tila on hyvin hyödynnettävissä. Farmariversion kuljetuskapasiteetti puolestaan on kasvanut 30 litralla ja laakeaa tilaa on nyt tarjolla perusmuodossaan 617 litraa.
Vaihtoehtoja voimalinjoissa
Uusi Seat Leon tarjoaa samat vaihtoehdot pellin alle kuin aiemmin nähdyt samaa perusrakennetta hyödyntävät konsernisisaret. Alkuvaiheessa Leon tulee Suomessa tarjolla 1,0-litraisella kolmisylinterisellä eTSI-moottorilla (81 kW (110 hv)), 1,5-litraisella eTSI:llä (110 kW (150 hv)), joissa mallimerkinnän e-kirjain viittaa 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Nämä ovat aina varustettu seitsemänvaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla. Näiden lisäksi ensimmäisessä aallossa tarjolle tulevat tarjolla uusi 1,5-litrainen TGI-kaasuversio (96 kW (130 hv), joka on tarjolla sekä manuaalina että automaattina, sekä hyvin Suomen markkinalla hyvin mielenkiintoinen ladattava hybridi. Siinä 1,4-litrainen bensakone ja sähkömoottori tarjoavat 150 kW (204 hv) yhteistehon. Autosta löytyy 13 kWh:n akusto, jonka turvin pelkällä pystyy WLTP-syklin mukaisesti ajamaan noin 60 kilometriä. Hybridiversio on varustettu aina kuusiportaisella kaksoiskytkinautomaatilla. Loppuvuodesta Leon tulee tarjolle myös 2,0-litraisella turbodieselillä, jonka kolmen tehoversion lukemat vaihtelevat välillä 85-140 kW (115-190 hv). Suomen tuontiohjelmasta ei näiden suhteen ole vielä tehty päätöksiä.
Varsinaisia tehoversioita ei enää Seat Leonista nähdä, sillä se alue kuuluu nykyään läheiselle sisarbrändille. Seat erotti aiemmin tehoversioiden nimeni tunnetun Cupran omaksi brändiksiin alkuvuodesta 2018, joten tehokkaammat mallit tullaan jatkossa löytämään sen merkin alta. Odotammekin näkevämme jo lähiaikoina Cupran tulkinnan uudesta Leonista.
Neljännen sukupolven Leonilla on varsin hyvät eväät entistä parempaan menestykeen. Brändiltään Seatilla on raikas imago, mutta nyt nähdyn kasvun myötä uusi Leon on entistä mielenkiintoisempi vaihtoehto hieman enemmän tilaa tarvitsevalle. Myös mallisto on alusta lähtien kattava ja nykymaailmassa tärkeät ympäristöarvot on huomioitu heti tarjolle tulevien kaasu- ja lataushybridimallin muodossa. Tällä paketilla Leon on oikea haastaja myös Skodan ja Volkswagenin samasta puusta veistetyille kestosuosikeille.
Ensimmäiset uudet Seat Leonit nähdään Suomessa arviolta huhtikuussa. vaihteessa. Hintoja ei ole vielä julkaistu.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Ensituntuma: Uusi Volkswagen Golf tarjoaa modernia ilmettä käytettävyyden kustannuksella
Esittelyssä suomalaisten kestosuosikin neljäs sukupolvi – uusi Octavia tarjoaa terävyyttä, tilaa ja tekniikkaa
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.