Seat on nostanut profiiliaan itsevarmasti muutamien viimeisten vuosien aikana. Sporttisten mallien asemaa korostetaan jatkossa entistäkin enemmän tekemällä Cuprasta oma automerkki.
Seatin kasvu on ollut vauhdikasta viime vuosina. Se on yksi nopeimmin kasvavista automerkeistä eikä syyttä. Merkin mallisto on ajantasalla, minkä lisäksi uutta on tullut tarjolle tasaiseen tahtiin. Seat on myös onnistunut brändäytymään nuorten merkiksi, ja urheilullisuus on ollut vahva osa merkkiä.
Seatin tehomallit on tunnettu tähän asti Cupra-lisänimellä, mutta nyt tähän tulee muutos. Jatkossa tehokkaimmat mallit löytyvät suoraan Cupra-brändin alta. Tehoversioiden lisäksi Seatin moottoriurheilutoiminta siirtyy uuden brändin alle. Valmistajan mukaan tavoitteena on kaksikertaistaa Cupran myynti seuraavien 4-5 vuoden aikana.
Uuden automerkin julkaisun yhteydessä Barcelonassa Cupra julkaisi myös ensimmäisen uutuusmallin. Uusi logo nähdään ehkä jopa hieman yllättäen katumaasturimalli Atecan keulalle. Monilta premium-brändeiltä on nähty katumaasturien tehoversioita, mutta Ateca on ensimmäinen oman luokkansa edustaja. Tekniikka on sisarmalli Leonista tuttua, eli pellin alta löytyy 2,0-litrainen bensaturbo, joka tarjoaa 300 hevosvoimaa. Voima välitetään uuden seitsemänportaisen automaattivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle. Kompakti katumaasturi spurttaa satasen nopeuteen 5,4 sekunnissa ja huippunopeuttakin kertyy 245 km/h.
Uusien logojen lisäksi Cupra Atecan erottaa Seatista muun muassa aggressiivisemmista puskureista sekä neljästä pakoputken päästä. Sisätiloissa sporttisuutta korostavat esimerkiksi penkit ja ohjauspyörä, jotka ovat koristeltu Cupra-logon värisillä ompeleilla.
Merkin lanseerauksen yhteydessä nähtiin myös muutama konseptimalli, joita tosin ei vielä ole vahvistettu osaksi tuotevalikoimaa. Cupra Ibizaa voidaan pitää lähes varmana tuotteena, mutta samaan tekniikkaan pohjautuva Cupra Arona olisikin jo mielenkiintoinen lisä mallistoon. Samalla se seuraisi nyt esitellyn Atecan jalanjälkiä olemalla ensimmäinen tehoversio pienten katumaasturien luokassa. Cupran kilpailutoiminta puolestaan tulee alkamaan TCR-luokan kilpa-autolla.
Kuvat: Valmistaja
Lue lisää:
Koeajossa Seat Leon Cupra 300 – valmis vaikka radalle
Koeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseen
Koeajossa nelivetoinen Leon Cupra jääradalla – helppo ja ennakoitava kokonaisuus