Volkswagen Kupla on yksi maailman ikonisimmista automalleista. Tämä malli rantautui Suomeen tasan 70 vuotta sitten.
Kesäkuun 9. päivänä vuonna 1950 Helsingin Suurtorilla, joka nykyisin tunnetaan paremmin Senaatintorina, luovutettiin kaksitoista Volkswagen Kuplaa uusille omistajilleen. Kyseessä oli ensimmäiset virallisena maahantuojana toimineen Autola Oy:n toimesta Suomeen tuodut Volkswagenit. Tätä ennen 1940-luvun lopulla maahan oli tuotu Kuplia ilman virallista maahantuontia Merimies-Unionin jäsenilleen neuvottelemien tuontilisenssien turvin. Vuonna 1952 maahantuontiyhtiön Volkswagen-osasto eriytettiin omaksi yhtiökseen VW-Auto Oy:ksi, joka vuonna 1977 siirtyi Keskon omistukseen. Nykyisin maahantuontiyritys tunnetaan nimellä K Auto Oy.
Kuplan tarina alkoi kesäkuussa 1934, jolloin Ferdinand Porschen suunnittelutoimisto allekirjoitti sopimuksen Saksan Autoteollisuusliiton kanssa kansanauton suunnittelusta. Ensimmäinen prototyyppi valmistui lokakuussa 1935 ja varsinainen myyntimallin sarjatuotanto käynnistyi 1945.
Ensimmäiset Volkswagen Kuplat oli varustettu 4-sylinterisellä 25 hevosvoiman tehoisella ja moottoritilavuudeltaan 1 131 kuutiosenttimetrin koneella, jonka puristussuhde oli 5,8:1. Huomionarvoisena seikkana sekä moottorissa ja vaihteistossa hyödynnettiin kevytmetallivalua, joka siihen aikaan oli tyypillistä lähinnä urheiluautoille. Kuplan huippunopeus oli 100 km/h ja polttoaineenkulutus 7,5 l/100km. Toimintamatka yhdellä tankillisella oli noin 500 km. Kaikissa pyörissä oli kiertojousilla varustettu jousitus ja hydrauliset iskunvaimentajat. Kojelaudassa oli myös tila radiolle ja erivärisin lampuin varustettu kontrollijärjestelmä. Lamput syttyivät esimerkiksi, jos öljynpaine oli liian alhainen. Auton virallinen hinta lämmityslaitteella varustettuna oli 335 000 markkaa. Nykyarvoon muunnettuna summa vastaa noin 13 600 euroa.
Kupla nousi nopeasti kansa suosioon ja vuonna 1955 Suomeen oli tuotu 5 000 Kuplaa. 10 000 Kuplan rajapyykki täyttyi vuonna 1958 ja parhaimmillaan tilauskannan suuruus oli 20 000 autoa. Vuonna 1965 mallisto laajeni 1300 ja 1500-malleilla ja samaa vuonna Suomessa ensirekisteröitiin 17 188 Kuplaa, mikä on edelleen suurin yksittäisen automallin rekisteröintimäärä. Kaikkiaan Suomeen tuotiin vuosina 1950–1987 yli 127 000 Kuplaa. Volkswagenin muu mallisto syrjäytti Kuplan Euroopassa 70-luvulta lähtien, mutta muualla maailmassa tuotanto jatkui vielä pitkään. Viimeinen Kupla valmistettiin vuonna 2003 Meksikon Pueblassa ja kantoi järjestysnumeroa 21 529 464.
Ensimmäisistä vuonna 1950 Suomeen tuoduista Kuplista on tiettävästi jäljellä kolme autoa. Yksi näistä on K Auto Oy:n omistuksessa, se on täysin entisöity ja ajokuntoinen ja säilytyksessä tieliikenteen valtakunnallisessa erikoismuseossa Mobiliassa. Toinen tunnettu yksilö on entisöinnin alaisena merkkiharrastajan tallissa ja kolmannesta on tiedossa vain huhupuheita.
Kuvat: K Auto Oy
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.