On taas se aika vuodesta, kun iloitaan joukolla sinkkuuden hyödyistä. Perjantaina 11.11. juhlitaan Singles’ Dayta eli sinkkujen päivää, joka on yksi suurimmista ostospäivistä maailmalla. Singles’ Day näkyy vahvasti verkkokaupoissa, jotka kilpailevat toinen toistaan paremmilla tarjouksilla. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan viime vuoden data kertoo, että viime vuonna 23,9 prosenttia palvelun listaamista tuotteista oli edullisempia verrattuna marraskuun alkuun. Vuoden 2021 suosituimmat kategoriat olivat matkapuhelimet, kuulokkeet ja pelikonsolit.
Sinkkuuden iloja on monia, ja niiden pariin on hyvä pysähtyä edes kerran vuodessa. Singles’ Dayta on juhlittu 11. marraskuuta jo 28 vuoden ajan. Päivä sai alkunsa Kiinassa, jossa joukko nuoria miehiä juhli sinkkuuttaan ostamalla toisilleen lahjoja protestina parisuhteita ihannoivalle ystävänpäivälle. Myöhemmin myös verkkokaupat tarttuivat tähän periaatteeseen.
Sinkkujen päivä on monessa verkkokaupassa vakiintunut lupaus hyvistä tarjouksista. Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett haluaa kuitenkin muistuttaa jokaista olemaan tarkkaavainen tarjousten kanssa.
“Sinkkujen päivä on vuosi vuodelta tunnetumpi ostospäivä myös Suomessa. Se aloittaa loppuvuoden ostossesongin. Vuoden 2021 sinkkujen päivänä noin 24 prosentilla tuotteista hinnat laskivat ja noin 17 prosentilla nousivat verrattuna marraskuun ensimmäisen päivän hintoihin. Ostajan kannattaakin tarkastella tarjouksia varauksella ja keskittyä hintoihin ja tuotteen hintahistoriaan, jotka kertovat paljon enemmän kuin pelkkä alennusprosentti”, Matinvesi-Basset neuvoo.
Hintaopas vertailee yli 719 000 tuotteet hintoja. Jokaisen tuotteen kohdalla voit tarkastella sen hintahistoriaa, joka paljastaa, kuinka usein kaupat nostavat ja laskevat hintojaan. Hintahistoriasta voit myös nähdä, onko kauppa nostanut hintojaan vaivihkaa ennen ostospäivien alkua.
Teknologian suosio näkyy vahvasti viime vuoden sinkkujen päivän hittituotteissa
Hintavertailupalvelu Hintaoppaassa viime vuoden sinkkujen päivän suosituimmat kategoriat olivat teknologiapainotteisia. Kolmen kärjessä olivat matkapuhelimet-, kuulokkeet- ja pelikonsolit-kategoriat. Sama trendi näkyi myös vuoden 2020 kolmessa suosituimmassa kategoriassa, jotka liittyivät nekin teknologiaan.
Matkapuhelimet-kategoriassa alennusprosentti oli vuonna 2021 keskimäärin 1,8 prosenttia ja kuulokkeilla 1,7 prosenttia, kun kaikkien tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti oli 1,5 prosenttia. Kun tarkastellaan tuotteita, jotka olivat enemmän kuin 10 prosentin alennuksessa, kuulokkeet-kategoriassa keskimääräinen alennusprosentti oli 23 prosenttia ja televisiot -kategoriassa 21 prosenttia. Sinkkujen päivänä on löydettävissä paljon hyviä tarjouksia, kun tietää mistä niitä etsii.
Sinkkujen päivän 2021 suosituimpien tuotteiden listasta löytyi useita televisioita kuten Samsung QLED QE55Q80A 55″ 4K Ultra HD Smart TV tai Samsung S32A706 32″ 4K UHD. Kuulokemalleista listan kärjessä olivat Applen suositut langattomat vastamelukuulokkeet, Apple AirPods Pro Wireless In-ear (2019).
Pelikonsoleista suosionsa osoitti Nintendo Switch OLED 2021 sekä Nintendo Switch 2019. Unohtamatta vuoden 2021 kaikista suosituinta tuotetta Sony PlayStation 5:sta, jonka saatavuus on heikkoa vielä kahdenkin vuoden jälkeen lanseerauksesta.
“Elektroniikkaa on nyt vaikeampi saada erinäisistä saatavuusongelmista johtuen. Varsinkin tiettyjen hittituotteiden kohdalla. Saatavuusongelmien takia kannattaakin pyrkiä hankkimaan toivotut hankinnat hyvissä ajoin ennen esimerkiksi joulunajan ostossesonkia. Monet verkkokaupat ovat varautuneet täyttämään varastojaan suosituilla tuotteilla”, Matinvesi-Basset kertoo.
Peliteema näkyi myös viime vuoden kolmanneksi suosituimmassa tuotteessa. Star Wars -universumiin perustuvasta Mandalorian sarjasta suosioon nousi hellyyttävä hahmo Baby Yoda, josta tehtiin realistinen lastenlelu. Hasbro Star Wars Mandalorian The Child Baby Yoda Animatronic oli viime vuonna monen eri ikäisen toivelahja, mikä näkyi sen suosiossa myös sinkkujen päivänä. Lelu myytiin loppuun miltein jokaisesta verkkokaupasta.
Huomattavia alennuksia myös kauneus ja hyvinvointi -, hajuvedet ja partavedet – sekä juoksukengät-kategorioissa
Viime vuonna parhaimmat keskimääräiset alennusprosentit olivat kauneus ja hyvinvointi -kategorian tuotteissa (-4,5%), hajuvesissä ja partavesissä (-3,7%) sekä juoksukengät-kategoriassa (-3,5%).
Kauneus ja hyvinvointi – sekä jalkineet-kategorioista pystyi viime vuonna löytämään paljon hyviä tarjouksia. Kauneus ja hyvinvointi -kategorioissa keskimääräinen alennusprosentti oli 20 prosenttia niissä tuotteissa, jotka olivat yli 10 prosentin alennuksessa. Jalkineet-kategorioissa alennusprosentti oli 24 prosenttia niiden tuotteiden kohdalla, jotka olivat yli 10 prosentin alennuksessa.
Hintaoppaan suosituimmat kategoriat sinkkujen päivänä 2021
Sinkkujen päivä ei suinkaan jää yksin, sillä sitä seuraavat tutut alennuspäivät: Black Week, Black Friday ja Cyber Monday. Singles’ Dayn parhaimpia alennuksia voit seurata Hintaoppaasta. Hintaopas kerää puolestasi parhaat tarjoukset suosituimmista kategorioista.
Lue lisää: iPhone 14 saapuu markkinoille – nyt on huonoin aika ostaa uusin malli
Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät Facebookista, Instagramista ja YouTubesta