Opelilla menee lujaa: Omega tekee paluun – katso uutuudet vuoteen 2020 mennessä

Opel on noussut uuden Astran myötä taas kärkikahinoihin niin autovertailuissa kuin autojen myynnissäkin. Lisää on kuitenkin luvassa… Opel esittelee vuoteen 2020 mennessä peräti 29 uutuutta.

Pääjohtaja Karl-Thomas Neumann on puhaltunut nyt tuulta Opel-purjeisiin noin kolmen vuoden ajan. Ja paljon on tapahtunut. Pelin henki tänä päivänä on selvä: malliston on oltava laaja, muuten kilpailijat ajavat ohitse.

Neljä vuotta ja 29 uutta automallia. Tahti on kova, varsinkin kuin noiden 29 uutuuden joukossa on tukku kokonaan uusia automalleja. Ja ajan trendien mukaisesti painopiste uutuuksissa on niin crossovereissa kuin katumaastureissakin. Näitä on luvassa yhteensä kuusi kappaletta, ja ne kaikki ovat käytännössä kokonaan uusia tuotteita.

Uusien tuotteiden lisäksi Opel toteuttaa Neumannin alaisuudessa myös uutta strategiaa, joka tukeutuu vähemmän GM:n jo olemassa olevaan teknologiaan ja enemmän kokonaan uuteen tekniikkaan. Hyvästä esimerkistä käy nykyinen Astra, joka otti niin laadullisesti kuin teknisesti ison harppauksen eteenpäin sen edeltäjään verrattuna.

Uuteen strategiaan kuuluu myös entistä tarkempi kotimarkkinoiden eri Euroopan tilanteen kartoittaminen. Tämä tarkoittaa tänä päivänä mahdollisimman laajaa katumaasturivalikoimaa. Ja kun mallistoa on jo kasvatettu alapäästä Adamilla ja Karlilla, seuraavaksi on yläpään vuoro. Moni on kaivannut esimerkiksi isoa Opelia Insignian yläpuolelle. Nyt sellainen on luvassa. Omega on saamassa seuraajan – ja se tottelee nimeä Omega X. Kyseessä ei ole siis perinteinen limusiini vaan iso ja edustava katumaasturi. Omega X:n tuotannon on tarkoitus alkaa vuonna 2019. Muualla kuin Euroopassa auto tullaan tuntemaan Buickina.

Neljä vuotta ja 29 uutta automallia. Tahti on kova, varsinkin kuin noiden 29 uutuuden joukossa on tukku kokonaan uusia automalleja.

Eli vaikka Opel haluaa seistä jatkossa yhä enemmän omilla jaloillaan, yhteistyö GM:n kanssa jatkuu tiiviinä. GM:n pääjohtajan Mary Barran alaisuudessa myös amerikkalaiset ovat kasaamassa rivejään uudestaan, ja tähän kuuluu mm. se, että nykyisin käytössä olevien pohjalevyjen määrä kutistuu parista tusinasta neljään. Uuden ja hybriditekniikan mahdollistavan pohjalevyn saa Opeleista ensimmäisenä ensi vuonna myyntiin tuleva uusi Insignia. Luvassa on ensi alkuun ainakin sedan, viistoperä ja farmari.

Yhteistyötä harrastetaan myös yli konsernirajojen, ja apuja kustannusten kurissa pitämiseen Opel hakee Ranskan suunnasta. Opel valmistaa yhdessä PSA:n kanssa uuden pohjalevyperheen, jolle rakentuvat ainakin tulevat X-sukupolven Meriva sekä Zafira. Ensiksi mainitun kohdalla tämä merkitsee samalla kaappariovista luopumista.

Uusi pohjalevy tarkoittaa entistä joustavampia tilaratkaisuja sekä mahdollistaa myös nykyistä paremmin uuden tekniikan käyttöönoton. Yhteistyön kautta Opelille avautuu myös PSA:n kolmisylinteristen bensamoottoreiden ja taloudellisten dieseleiden käyttö.

Tärkeimmät Opel-uutuudet vuoteen 2020 asti:

Opel Mokka X.

Parempi paahto: Opel-offensiivi alkaa Mokka X:llä, joka on siis ehostettu ja varusteiltaan päivitetty nykyinen Mokka. Keulaan uutta ilmettä saaneeseen autoon on luvassa on niin etu- kuin nelivetoisia versioita. Ohjaamossa suurin muutos on Astra-tyylinen kojelauta, jossa olevien nappuloiden määrä on karsittu. Myös laatuvaikutelmaa on kohotettu. Uusi moottoriversio on 152-heppainen ja 1,4-litrainen bensaturbo, ja sen yhteydessä on aina automaattivaihteisto sekä mukautuva iskunvaimennus. Teknavi pääsee Mokka X:n rattiin syyskuun puolivälissä.

Opel Karl Rocks.

Lisää kiviä rattaisiin: Myös Karlista on suunnitteilla maasturiversio tai ainakin näköispainos eli Karl Rocks. Helmasarja, korotettu maavara ja ehostettu ohjaamo tulevat nostamaan auton hintaa noin 1 000 eurolla. Nelivetoa ei ole luvassa, ja moottori on tuttu 75-heppainen kolmipytty. Ensi-ilta on Pariisissa nyt syksyllä.

Opel Ampera-e.

Sähköjäniksen selkään: Yksi mielenkiintoisimpia lähiaikojen uusia Opeleita on Pariisissa esiteltävä täyssähköauto Ampera-e. Viisipaikkainen ja 4,17 metriä pitkä kompakti perheauto tarjoaa 320 kilometrin toimintamatkan. Suomi ei valitettavasti kuulu niihin maihin, jotka ovat ensiaallossa saamassa Ampera-e:n eli auton tuloa Pohjolaan saadaan odotella tovi.

Opel Insignia.

Insignia II: Seuraavan sukupolven Insignia saa uuden pohjalevyn ja sen akseliväli venähtää hieman, vaikka kokonaispituus pysyykin suunnilleen ennallaan. Uuden tekniikan myötä Insignian painosta lähtee pois noin 150 kiloa, joka tekee hyvää niin ajettavuudelle kuin polttoainetaloudellekin.

Opel Adam X.

Vielä rokkaavampi Adam: Opelin X-perhe laajenee myös Adamiin. Nelioviseen Adamiin perustuva Adam X on helppo tunnistaa nykyisen kaksiovisen Rocks-mallin tapaan tukevista pyöränkoteloista sekä helmoista. Ohjaamossa auton kojelautaa ehostetaan lisäämällä siihen 7-tuumainen kosketusnäyttö. Korotettu maavara antaa autolle puolestaan hieman samaa ilmettä kuin mitä on nähtävissä Fiat 500X:ssä. Nelivetoa ei ole kuiten! kaan luvassa.

Se toinen äksä: Myös Merivasta on luvassa X-versio (ei kuvaa). Ensi keväänä esiteltävä 4,2 metriä pitkä kompaktin katumaasturin ja tila-auton risteytys rakentuu uudelle ja yhteistyössä PSA:n kanssa kehitetylle pohjalevylle. Se tarkoittaa samalla sitä, että auton moottorivalikoimaan tulevat kuulumaan myös PSA:n kolmisylinteriset bensaturbot sekä erittäin taloudelliset 100- ja 120-hevosvoimaiset dieselit.

Ja ei toista ilman kolmatta: Zafiraa on juuri ehostettu, ja vuonna 2018 sen rinnalle tulee hieman katumaasturimaisempi Zafira X (ei kuvaa), joka pohjautuu myös yhteistyössä PSA:n kanssa valmistettavalle ja erittäin hyvin skaalautuvalle pohjalevylle. Moottorivalikoima tulee niin ikään kattamaan PSA-moottoreita. Ja kun Zafira X esitellään, nykyinen Zafira jäänee sekin vielä mallistoon ainakin toistaiseksi.

 

Opel Adam 4-ov.

Kasvanut Aatami: Pikkuautomalliston laajenemisesta pitää huolen myös Adamin neliovinen versio, joka on arkikäytössä selvästi kaksiovista kätevämpi. Jatkettu akseliväli tarjoaa lisäksi paremmat sisätilat.

Opel Omega X.

Omega on aakkosista suurin: Opel suunnittelee vuodelle 2019 uutta ja yli viisi metriä pitkää edustavaa katumaasturia, joka ottaa käyttöön Omega-mallinimen mutta X:llä höystettynä. Omega X:stä tulee Opelin lippulaiva eli sen tekniikka ja varusteet ovat parasta, mitä Opel-hyllystä tuolloin löytyy. Autot tullaan valmistamaan Rüsselsheimissa.

Adamiin pohjatuva avolava.

Vitsi vai ei? Opel harkitsee myös pienen avolavan tuotantoa. Se pohjautuisi Adamiin eli kyseessä olisi puhdas elämäntapa-auto, ei siis työkalu. Kaksipaikkainen avolava saattaisi olla vitsikäs vaihtoehto pienelle avoautolle. Lavalla kulkevat kätevästi ranta- ja harrastuskamppeet.

Lue myös:
Kuvat: Opel Suomen toimitusjohtaja joutui lunastamaan lupauksensa – hiuksiin parturoitiin Opelin logo
Koeajo: Uusi Astra vakuuttaa farkkuna – kilpailu suositussa perheautoluokassa kiristyy entisestään
Koeajossa Opel Astran diesel-versio – vaivatonta menoa
Koeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo
Risto Virtasen testissä Opel Astra (video)