Google vahvisti: ostaa aktiivisuusranneke- ja älykellovalmistaja Fitbitin 2,1 miljardilla dollarilla

Google on vahvistanut ostavansa aktiivisuusrannekkeita ja älykelloja myyvän Fibitin. Huhut yrityskaupasta levisivät jo ennakkoon tämän viikon alussa.

Google ja Fitbit ovat sopineet yrityskaupasta, jossa Google maksaa Fitbitistä 7,35 dollaria osakkeelta eli yhteensä 2,1 miljardia dollaria, vajaat 1,9 miljardia euroa. Googlen tarjoama hinta on yli 70 prosenttia korkeampi kuin Fitbitin osakkeen kurssi pörssissä viime viikolla vielä ennen huhuja kaupasta. Kurssi oli jo tätä ennen saanut nostetta yleisistä myyntispekulaatioista. Fitbitin osake noteerattiin viimeksi yli 7,35 dollarissa tammikuussa 2017. Korkeimmillaan osake noteerattiin yli 47 dollarissa vuonna 2015.

Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2020 aikana sen jälkeen, kun muun muassa Fitbitin yhtiökokous ja kilpailuviranomaiset ovat hyväksyneet järjestelyn.

”Fitbit on ollut todellinen pioneeri alallaan ja on luonut loistavia tuotteita, kokemuksia ja elävän käyttäjäyhteisön”, kommentoi Googlen laitteista ja palveluista vastaava johtaja Rick Osterloh. ”Odotamme innolla pääsyämme työskentelemään Fitbitin loistavien osaajien kanssa, ja tuomaan yhteen parhaat laitteet, ohjelmistot ja tekoälyn, sekä luomaan puettavia laitteita yhä useammille ihmisille ympäri maailman.”

Fitbit-kaupan myötä tulossa on nyt puettavia laitteita Googlelta itseltään. ”Vuosien aikana Google on edennyt tällä saralla kumppaneiden kanssa Wear OS:llä ja Google Fitillä mutta näemme mahdollisuuden panostaa vielä enemmän Wear OS:ään kuin myös esitellä puettavia Made by Google -laitteita markkinoille”, toteaa Osterloh. Google jatkaa kuitenkin yhteistyötä myös kumppanien kanssa. ”Google pysyy myös sitoutuneena Wear OS:ään ja ekosysteemikumppaneihimme, ja suunnittelemme työskentelevämme läheisesti yhdessä Fitbitin kanssa yhdistääksemme älykello- ja aktiivisuusrannekealustojemme parhaat puolet.”

Yhdysvaltalaisen Fitbitin tulevaisuuden näkymät ovat heikentyneet, kun aktiivisuusrannekkeiden markkinoita ovat vallanneet halvat kiinalaiskilpailijat ja toisaalta Fitbit ei ole pystynyt kasvattamaan omaa liiketoimintaansa tarpeeksi älykelloissa. Fitbit oli aikanaan yksi ensimmäisiä merkittäviä laitevalmistajia aktiivisuusrannekkeissa.

”Yli 12 vuotta sitten asetimme kunnianhimoisen yrityksen vision – tehdä kaikista maailmassa terveempiä. Tänään olen erittäin ylpeä siitä miten olemme edenneet kohti tuota tavoitetta. Olemme rakentaneet luotetun brändin yli 28 miljoonalla aktiivisella käyttäjällä ympäri maailman, jotka luottavat tuotteisiimme elääkseen terveellisempää, aktiivisempaa elämää”, kommentoi Fitbitin perustaja ja toimitusjohtaja James Park. ”Google on ideaali kumppani missiomme viemiseksi eteenpäin. Googlen resursseilla ja globaalilla alustalla Fitbit pystyy kiihdyttämään innovaatiota puettavien laitteiden kategoriassa, skaalautumaan nopeammin ja tekemään terveydestä yhä helpompaa kaikille.”

Fitbitin 1. elokuuta julkaisema vuoden alkupuoliskon tulos ja näkymät loppuvuodelle olivat suuri pettymys. Fitbit laski koko vuoden ohjeistustaan ja odottaa tältä vuodelta tappiollista tulosta.

Yhteenlaskettuna Fitbitin myymien laitteiden lukumäärä kasvoi huhti-kesäkuussa 31 prosenttia vuodentakaisesta 3,5 miljoonaan kappaleeseen. Keskimääräinen myyntihinta kuitenkin laski 19 prosentilla 86 dollariin. Näin liikevaihto nousi vain vajaalla 5 prosentilla 313,6 miljoonaan dollariin, bruttokatemarginaali heikkeni 34,5 prosenttiin ja liiketulos jäi 70,6 miljoonaa dollaria tappiolle. Nettotuloksen osalta Fitbit raportoi 68,5 miljoonaa dollaria tappiosta.

Fitbitin mukaan sen Fitbit Versa Lite Edition -älykellon myynti jäi vuoden alkupuoliskolla odotuksista. Fitbit kohtaa älykellomarkkinoilla kovaa kilpailua. Esimerkiksi Apple kertoi voimakkaasti kasvaneesta Apple Watch -myynnistä huhti-kesäkuussa. Lisäksi markkinoilla on jopa satoja muita vaihtoehtoja Fitbitille.

Fitbit julkisti elokuun lopulla uusimman älykellonsa Versa 2:n, joka sisältää uudistuksina muun muassa AMOLED-näytön sekä Amazon Alexa -avustajapalvelun.

Fitbit kertoo laitteidensa jatkossakin toimivan yhdessä sekä Googlen Android- että Applen iOS-käyttöjärjestelmän kanssa.

Fitbit korostaa myös, ettei se koskaan myy käyttäjien henkilökohtaisia tietoja eikä Fitbitin terveys- ja hyvinvointitietoja tulla käyttämään myöskään Googlen mainosten kohdentamiseen.