Tesla esitteli kaksi tulevina vuosina odotettavaa uutuutta.
Sähköautovalmistaja Tesla julkisti ennakkoon odotetussa ja kovasti hypetetyssä lanseeraustilaisuudessaan Warner Bros. -elokuvastudioilla Kaliforniassa torstaina kaksi uutta alusta asti itseajavaksi suunniteltua ajoneuvoa, Cybercab-robottitaksin ja Robovan-robottibussin.
Teslan pääomistaja ja toimitusjohtaja Elon Musk on tullut tunnetuksi liioittelevista puheistaan itseajamisen suhteen. Muskin lupausten mukaan täysin itsestään ajavien Teslojen piti liikkua teillä jo vuosia sitten, mutta aikataulut ovat venähtäneet.
Uusi Tesla Cybercab on suunniteltu alusta alkaen itseajavaksi: autossa ei ole rattia tai polkimia.
Cybercab on muotoiltu futuristisesti, ja osin Cybertruck-avolavaa muistuttavalla tyylillä – joskin huomattavasti pehmeälinjaisemmin. Autossa on ylöspäin avautuvat lokinsiipiovet. Suurin yllätys lienee auton kaksipaikkaisuus. Syystä tai toisesta Tesla on suunnitellut ensimmäisen itseajavan robottitaksinsa vain kahdelle hengelle.
Erikoisuutena Cybercabissa ei ole myöskään latausliitäntää, vaan se on varustettu langattomalla latauksella. Tämä mahdollistaa auton ajavan ladattavaksi itsenäisesti, ilman tarvetta kytkeä kaapelia.
Tesla suunnittelee täyden valvomatta toimivan itseajamisen julkaisua vuonna 2025 Texasissa ja Kaliforniassa. Tässä on kyse vielä nykyisistä automalleista.
Cybercabin on tarkoitus tulla tuotantoon ”ennen vuotta 2027”, kuten Elon Musk asian hieman takellellen ilmaisi ja myöntäen ensin tuppaavansa olemaan optimistinen aikataulujen suhteen. Nähtäväksi jää, pitääkö Muskin nyt kertoma aikataulu.
Torstain tilaisuudessa Teslalla oli näytillä parikymmentä Cybercabia.
Hintaa Cybercabilla pitäisi olla 30 000 dollaria. Teslan suunnitelmissa panostukset tähän robottitaksiin ovat korvanneet aikeet edullisemmasta sähköautomallista Model 3:n alapuolelle.
Elon Muskin mukaan Cybercab on varustettu Teslan AI5-tietokonelaitteistolla. Tarkemmin auton itseajamisen järjestelmiä ei tilaisuudessa käsitelty, mutta nähtävästi toiminta perustuu vain kameroihin eikä mukana ole esimerkiksi LiDAR-antureita.
Vain kaksipaikkaisen Cybercabin rinnalla Tesla esitteli 20-paikkaisen suuremman Robovan-minibussin, jonka muotoilu on vielä kertaluokkaa futuristisempi. Ulkonäkö on junamainen piilotetuilla renkailla ja virtaviivaisella muotoilulla. Henkilöliikenteen lisäksi vaihtoehtoisesti Robovania voidaan käyttää tavarankuljetukseen.
Robovanille ei kerrottu minkäänlaista suunniteltua aikataulua.
Teslan suunnitelmissa on robottitakseilla toimiva kyytipalvelu. Tesla-omistajat voisivat myös liittää oman autonsa tienaamaan osana verkostoa. Lisäksi palvelussa voisi olla Teslan tai ulkopuolisten yritysten omistamia autoja, kuten Cyberbeja tai Robovaneja.
Yleisesti ottaen Teslaa ei pidetä itseajamisessa johtavana toimijana. Esimerkiksi Googlen sisaryhtiö Waymo on jo jonkin aikaa tarjonnut useammissa kaupungeissa Yhdysvalloissa avoimesti kyytejä robottitakseillaan ilman kuljettajaa – nykyisin myös Uberin kautta. Waymon autot ovat varustettu useammille LiDAR- ja tutka-antureilla, joiden myötä niiden hinta tiedetään moninkertaiseksi verrattuna Teslan nyt Cybercabille lupaamaan 30 000 dollarin hintalappuun.