Vuoden Auto Suomessa -kilpailu on jälleen käynnissä – tässä on sähköistetty finaalikuusikko

Auto- ja liikennetoimittajien vuosittain valitsema Vuoden Auto Suomessa -kilpailu on edennyt finaalikierrokselle. Autojen sähköistyminen näkyy myös tässä autojoukossa.

Sähköisten autouutuuksien täyteinen vuosi lähestyy loppuaan. Tämä tarkoittaa myös perinteistä Vuoden Auto Suomessa -valinnan tekemistä. Auto- ja liikennetoimittajat ry:n (AuLi ry) järjestämä kilpailu noudattaa sääntöjen osalta Euroopan medioiden valitsemaa Vuoden Auto -kilpailua, ja tämän vuoksi mukaan pääsevät edellisen vuoden lokakuun lopusta lukien 12 kuukauden aikana esitellyt autouutuudet. Kyseessä pitää olla täysin uusi automalli, eli mallipäivitys ei oikeuta pääsyyn kilpailuun.

Tuomaristona kilpailussa toimii Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenistö. Tuomaristo huomioi autouutuuksien ominaisuuksia monista näkökulmista. Tärkin kriteeri on rahalle saatava vastine, ei siis absoluuttinen hinta. Tämän arviointiin luonnollisesti vaikuttavat myös muut osa-alueet, joita ovat esimerkiksi tekninen edistyksellisyys, turvallisuus, ympäristöystävällisyys, mukavuus, tilat ja ajo-ominaisuudet.

vas2021
Mukana on uutuuksia lähes kaikista autoluokista.

Tänä vuonna mukaan kilpailuun kerkesi 27 autouutuutta. Aiempien vuosien tapaan vaihtoehtoja löytyi käytännössä kaikista autoluokista, ja sähköiset versiot olivat aiempaa vahvemmin läsnä. Tässä lista kaikista mukana olleista autouutuuksista.

Audi A3
BMW 2-sarjan Gran Coupé
BMW 4-sarja
Cupra Formentor
Ford Explorer
Ford Kuga
Ford Puma
Honda e
Honda Jazz
Hyundai i10
Kia Sorento
Kia Soul
Land Rover Defender
Mazda MX-30
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz GLB
Nissan Juke
Opel Corsa
Peugeot 2008
Porsche Taycan
Renault Captur
Renault Zoe
Seat Leon
Škoda Octavia
Toyota Yaris
Volkswagen Golf
Volkswagen ID.3

Ensimmäisellä kierroksella kaikilla tuomariston jäsenillä on käytettävissään kuusi ääntä, jotka annetaan omille suosikeille. Yhdelle autolle ei voi antaa useampaa ääntä.

Vuoden Auto Suomessa 2021 -finalistit

Tänä vuonna finaalikuusikko on sähköisempi kuin koskaan aikaisemmin. Mukana toisen kierroksen äänestyksessä ovat aakkosjärjestyksessä Peugeot 2008, Porsche Taycan, Renault Captur, Skoda Octavia, Toyota Yaris ja Volkswagen ID.3. Näistä Porsche ja Volkswagen ovat täyssähköautoja, ja Peugeotista on tarjolla pelkällä sähköllä kulkeva versio. Renaultin ja Skodan mallivalikoimasta puolestaan löytyy polttomoottorimallien rinnalta lataushybridit. Toyota Yaris puolestaan on tarjolla täyshybridinä.

vas2021_finalistit_marko_makinen

Toisella äänestyskierroksella jokaisella tuomariston jäsenelle on käytettävissään 15 pistettä. Yhdelle autolle voi antaa enimmillään kuusi pistettä ja yksi auto on nostettava voittajaksi. Äänestyksen voittaja ja Vuoden Auto Suomessa 2021 -tittelin itselleen pokkaava automalli julkaistaan 27.1.2021 järjestettävässä Auto ja liikennegaalassa.

Auto- ja liikennetoimittajat ry on jakanut Vuoden Auto Suomessa -palkinnon vuodesta 2015 lähtien. Aiemmat voittajat ovat Volkswagen Passat (2015), Opel Astra (2016), Volvo S90/V90 (2017), Seat Ibiza (2018), Ford Focus (2019) ja Skoda Kamiq (2020).

Kuvat: Marko Mäkinen ja Mikko Autio

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! Löydät meidät
Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.