Kotimaan koeajossa Porsche Taycan Turbo S – fysiikan lakien uhri

Porschen tehokkain sähköauto on suoralla vakuuttavan nopea, mutta mutkissa fysiikan lait muistuttavat nopeasti olemassaolostaan.

Tykkäsimme

Emme tykänneet

  • Mittariston katveista
  • Aliohjautuvuudesta rata-ajossa

Hinta alkaen 199 676 €
Koeajoauto 222 881 €

Olemme päässeet tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköauto Taycaniin varsin kattavasti erilaisissa olosuhteissa. Nyt saimme kruunun testikokemuksillemme, kun saimme kotimaassa ajoon Taycan Turbo S:n, ja pääsimme liikennekokemusten lisäksi tutustumaan autoon KymiRingin moottoriradalle.

Taycan on jo aiemmin osoittautunut hämmästyttävän mukavaksi autoksi, eikä Turbo S tee poikkeusta tämän suhteen. Rauhallisessa ajossa voimalinja toimii pehmeästi, alusta nielee tien epätasaisuudet korkeasta massasta ja matalista renkaista huolimatta, ja nelipyöräohjaus tekee autosta mittojen herättämiä ennakkoluuloja näppärämmän.

porsche_taycan_turbos_sivu

Hurjasta huipputehostaan huolimatta Taycan Turbo S ei yllytä kuljettajaa kokeilemaan suorituskykyä. Normal-asetuksella kaasupolkimen vaste on hyvin rauhallinen, mitä osaa arvostaa etenkin kaupunkiliikenteessä. Määrätietoinen polkaisu toki antaa viitteitä hurjista voimavaroista. Taycan on mahtavaa seuraa myös mutkaisemmilla teillä. Se tarjoaa merkille tyypilliseen tapaan miellyttävän tarkan ajotuntuman, ja kuljettajan on helppo luottaa autoon.

Radalla massa tuntuu

Lukujen valossa Taycan on melkoinen menijä myös radan puolella. Turbo S tarjoaa hetkellistä tehoa Launch Control -järjestelmä aktivoituna 560 kW (761 hv) ja vääntöä 1 050 Nm. Näiden turvin satanen vilahtaa mittariin 2,8 sekunnissa ja 200 km/h saavutetaan 9,6 sekunnissa. Lähtö on nopeiden sähköautojen tapaan brutaali; jos lähtöön ei ole valmistautunut painamalla päätä niskatukeen, se tulee pamahtamaan siihen varsin suurella varmuudella.

porsche_taycanturbos_kymiring_takaviisto

Auto on hyvin vakaa myös kovemmissa nopeuksissa, eikä jarrutuksissa ole havaittavissa vikurointia. Noin 80 prosenttisella nopeudella ajettaessa Taycan etenee vaivattomasti ja on todella nopea myös kaarteissa. Matala painopiste ja ilmajousitus pitävät huolen kallistelun pysymisestä kurissa.

Rajojen hakeminen puolestaan ei ole enää yhtä hauskaa kuin oikeilla urheiluautoilla. Massa ottaa hallitsevan roolin ja fysiikan lait muistuttavat olemassaolostaan. Sinänsä Taycan on helppo ajaa myös pidon rajoilla, sillä auto on varsin aliohjaava. Käytännössä siis nopeiden kierrosten tavoittelussa keskittyminen menee aliohjautumisen pitämiseen kurissa. Hyvin pitävällä alustalla ja nopeuden ollessa lähellä suomalaisia maantienopeuksia teräväkin kaasupolkimen painallus saa auton kyllä hyökkäämään eteenpäin, mutta talviolosuhteissa havaittua hauskuutta ei kesäkelillä ole tarjolla.

porsche_taycan_turbos_kuljettaja

Taycan on edelleen ajettavuudeltaan yksi markkinoiden nautinnollisimmista sähköautoista, mutta rata-ajo muistutti vain massan merkityksestä. Lähes 2,3 tonnin omamassalla ei voi odottaa kovin hauskaa käsiteltävyyttä pidon rajoilla pitävällä alustalla ajettaessa. Vaikka Taycan Turbo S tarjoaakin hurjat voimavarat ja räjähtävän kiihtyvyyden, jää ero muuhun mallistoon huomattavasti vähäisemmäksi kuin vaikkapa 911-mallistossa sekä koetun suorituskyvyn että ulkonäön suhteen. Jos siis 4S-version 4,0 sekunnin kiihtyvyys sataseen on riittävä, on Turbo S:n perusteleminen varsin haastavaa.

Porsche Taycan Turbo S on Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin 20. tv-kauden toisessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 11.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Porschen täyssähköauton rajuin versio.

KENELLE Suorituskykyä ja ajettavuutta arvostavalle sähköautoilijalle.

AJETTAVUUS Porsche Taycan on jo useampaan kertaan todettu varsin nautinnolliseksi autoksi luokassaan. Massasta huolimatta mukavuus on kohdallaan ja matalan painopisteen ansiosta auto etenee mutkaisemmallakin tiellä upealla tavalla. Pääsy tehokkaimmalla versiolla radalla toi kuitenkin realiteetit esille; nopeuden noustessa massa alkaa häiritä ajamista.

SUORITUSKYKY Taycan Turbo S on kiistatta nopea auto ja kiihtyvyys jatkuu sähköautoksi miellyttävän ripeänä myös saksalaisissa moottoritienopeuksissa. Sähköautolle tyypilliseen tapaan reagointi kuljettajan käskyihin on viiveetöntä ja voimalinjan osalta suorituskyvystä ei löydy moitteen sijaa.

TILAT Taycan tarjoaa etupenkkiläisille mukavat tilat ja korkea keskikonsoli jakaa tilan selkeästi kahteen osaan. Nykyisen 911-malliston tapaan mittariston reunat jäävät ohjauspyörän taakse katveisiin ja Taycanin tapauksessa mittariston laitoihin sijoitetut painikkeet eivät ole käytettävyydeltään kovin hyvässä paikassa. Myös keskikonsolista löytyvä näyttö on hieman turhan ”syvällä”, jolloin etenkin näytön laitoihin osuminen on varsin haastavaa. Takana on hyvin poteromaiset istuimet kahdelle aikuiselle. Tilaa ei ole liiaksi, mutta keskimittainen mahtuu takapenkille hyvin. Tavaratila on varsin matala perän linjakkuudesta johtuen.

MALLISTO Taycan on tällä hetkellä tarjolla neljänä tehoversiona (390 kW/530 hv, 420 kW/571 hv, 500 kW/680 hv ja 560 kW/761 hv), jotka kaikki ovat nelivetoisia. Tällä hetkellä malliston lähtöhinta on noin 115 000 euroja ja mallisto on mahdollisesti tulevaisuudessa laajenemassa edullisempaan suuntaan. Merkille tyypilliseen tapaan lisävarustelista on erittäin pitkä, eivätkä hinnat ole edullisimmasta päästä. Muutama esimerkki koeajoauton varustelusta; mukautuva vakionopeudensäädin 1 834 euroa, peruutuskamera 712 euroa, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä 811 euroa, kiinteä panoraamakatto 1 685 euroa, Porsche-vaakuna keskikonsolin kannessa 324 euroa ja matkustajan edestä löytyvä näyttö 1 073 euroa.

porsche_taycan_turbos_perälogo

Porsche Taycan Turbo S
Kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria
Huipputeho lähdössä 560 kW (761 hv)
Jatkuva käytettävä teho 460 kW (625 hv)
Huippuvääntö 1 050 Nm
Vaihteisto Edessä kiinteä välitys, takana kaksiportainen vaihteisto
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 2,8 s
0-200 km/h 9,6 s
Huippunopeus 260 km/h
Akkukapasiteetti 93,4 kWh (käytettävä 83,7 kWh)
Lataus AC Type 2 11 kW (3×16 A), DC CCS 270 kW
EU-kulutus 24,7 kWh/100 km
Toimintamatka 408 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 966 mm, korkeus 1 379 mm, akseliväli 2 900 mm
Omamassa 2 295 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 366 l + 81 l edessä

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Porsche Taycanista:
Koeajossa Porsche Taycan 4S – sähköisku Porschen tapaan

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidätFacebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.