Viralliset kuvat: Opel esittelee tulevaisuuden urheiluauton

Geneven autonäyttely lähestyy ja automaailman huomio alkaa siirtyä siellä esiteltäviin uutuuksiin. Entistä useammin valmistajat julkaisevat luomustensa kuvia jo ennen näyttelyä, ja näin tekee nyt Opel uuden konseptiautonsa kohdalla.

Opel GT:llä on pitkä historia. Opel esitteli 1965 kaksiovisen Experimental GT -nimellä kulkeneen konseptiauton. Se sai niin innostuneen vastaanoton, että ensimmäinen Opel GT esiteltiin vain kolme vuotta myöhemmin vuonna 1968. Muotuilussa oli havaittavissa piirteitä amerikkalaisista muskeliautoista, mutta kyseessä oli näitä pienempi ja edullisempi urheiluauto.

Nimi sai jatkoa vuonna 2007, kun Opel esitteli kaksipaikkaisen roadsterin, joka kulki nimellä GT. Muotoilussa oli samoja piirteitä, mutta tämä takavetoinen auto ei koskaan saavuttanut suurempaa menestystä.

Nyt Opel jatkaa urheiluautojensa perintöä ja paljastaa Opel GT -konseptiauton. Auto tullaan esittelemään maaliskuun alussa alkavassa Geneven autonäyttelyssä, mutta valmistaja on julkaissut ensimmäiset viralliset kuvat uudesta konseptista.

Ovien saranointi on toteutettu siten, ettei kylkilinjaan tule ylimääräisiä saumoja

Ulkonäöllisesti auto varastaa nopeasti huomion. Matala ja leveä keula tuovat ilmeeseen aggressiivisuutta. Ajovalot ovat toteutettu LED-tekniikalla ja uuden heijastusteknologian avulla ilmeeseen on saatu kolmiulotteisuutta.

Sivusta katsottaessa huomio kiinnittyy oven ja ikkunan integraatioon, sillä erillistä ikkunaa ei ole ulkopuolelta havaittavissa. Etummaisesta pyöränkaaresta lähtevä kattolinja puolestaan antaa ohjaamolle sulavalinjaisen ilmeen, eikä ulkopintaa ole rikkomassa ovenkahvat tai peilit. Lyhyen takaosan ilmettä hallitsee keskeltä löytyvät kaksoispakoputken päät. Viimeisen silauksen ilmeeseen tuovat punaiset eturenkaat ja niistä lähtevä punainen viiva auton kylkilinjassa.

Moottorina autossa toimii muun muassa Opel Adamista ja Astrasta tuttu 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen turbomoottori, joka tuottaa konseptiautossa 145 hevosvoimaa ja 205 newtonmetrin väännön. Urheiluautojen tapaan moottori on sijoitettu keulalle pitkittäin, ja voima välitetään sekventiaalivaihteiston kautta takarenkailla. Alle 1 000 kiloa painava konseptiauto kiihtyy satasen vauhtiin alle 8 sekunnissa ja huippunopeus asettuu lukemaan 205 km/h.

Tutustumme Opel GT -konseptiin lähemmin Geneven autonäyttelyssä.

Matala painopiste parantaa ajettavuutta