Uudistunut Škoda Superb tarjoaa sähköä ja maastohenkeä

Škoda Superb tarjoaa uudistumisensa myötä ensimmäisen kerran ladattavan hybridin sekä monesta muusta Škodan mallista tutun Scout-malliston.

Škodan itseoikeutettu lippulaivamalli Superb uudistuu ja päivitystä hallitsee mallipalettiin liittyvä ladattava hybridi Škoda Superb iV. Samana päivänä julkistettiin myös kotimaamme mökkiteille soveltuva nelivetoinen ja korotetulla maavaralla varustettu Škoda Superb Scout -mallisto. Superbin Sportline-mallit jatkuvat uutuuden mukana, mutta nekin pääsevät päivityksen piiriin.

Uutuuksista mielenkiintoisin on kuitenkin merkin ensimmäinen hybridimalli iV, joka viitoittaa siten merkin sähköistymisen tietä myös nimeämisen osalta. Hybridivoimalinjan lisäksi Superb iV saa myös merkin uusimman sukupolven tietoviihdejärjestelmän. Se edustaa usealla tavalla Škodan tuoreinta tarjontaa.

Superb iV:ssä on kapasiteetiltaan 13 kWh:n akusto, jolla saavutetaan WLTP-testisyklin mukaisesti 55 kilometrin maksimitoimintamatka pelkästään sähköllä ajettaessa. Polttomoottorina on 115 kW:n (156 hv) tehon tuottava 1.4 TSI -bensiinimoottori ja sitä avustaa sähkömoottori, jonka teho on 85 kW (116 hv). Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv), joten voimalinjan tekniset tiedot muistuttavat varsin vahvasti Passat GTE:tä.

Akuston voi ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai seinälatauspisteestä. Lataamalla 3,6 kW:n teholla akku täyttyy tyhjästä 3 tunnin ja 30 minuutin aikana. Toki auto hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa ajon aikana akun lataamiseen.

Superb iV voidaan jäähdyttää ilmastoinnin avulla haluttuun lämpötilaan ennen liikkeellelähtöä. Tämä voidaan tehdä seinästä tulevan sähkön avulla tai hyödyntämällä auton omaa akkua. Näin voidaan päästä liikkeelle täydellä akulla ja valmiiksi viileällä autolla.

Muu Superb-mallisto tulee koostumaan kolmesta diesel- ja kolmesta bensiinimoottorista. Tehopaletti kattaa välin 88 kW (120 hv) ja 200 kw (272 hv). Näistä löytyy laajasti valittavaa jokaiseen makuun kaksi- ja nelivetoisin vaihtoehdoin sekä manuaali- että automaattivaihtein.

Koko mallisto hyötyy uusista LED-matriisiajovaloista, jotka ovat saatavilla nyt ensimmäistä kertaa Škodan keulalle. Samalla varustevalikoimaan liittyy ennakoiva vakionopeudensäädin sekä kaistanvaihtovaroitin, joista jälkimmäinen havaitsee ajoneuvot jopa 70 metrin päästä.

Uudet Superbit tunnistaa parhaiten keulasta uuden jäähdyttimen säleikön perusteella sekä takaa takavalojen välissä kulkevasta kromilistasta. Uuden etupuskurin muotoilu kasvattaa auton mittaa 8 millimetrillä, mutta muut mitat ovat säilyneet ennallaan. Sisätiloissa on tarjolla muun muassa uusia verhoiluvaihtoehtoja.

Vähintään mökkikansaa kiinnostava uutuus on Škoda Superb Scout -malli, joka pohjautuu aina farmarimalliin. Toki nelivetoinen korotetulla maavaralla varustettu Scout Combi sopii moneen muuhunkin käyttötarkoitukseen, mutta vaikeakulkuiset paikat haastavat sen piilevät kyvyt. Maavaraa on korotettu 15 millimetriä ja auton alle on asennettu alustan suojalevyjä.

Helpoiten Scout on helpoiten tunnistettavissa pyöränkoteloita, sivuhelmoja ja ovien alaosia suojaavista muovisista levikkeistä. Myös molempia puskureita on ryhditetty muusta mallistosta ja molemmissa päissä helmoja suojaa metallin väriset muoviset koristeet. Vakiovarusteisten kevytmetallivanteiden koko on 18-tuumaa. Erottautumistekijänä toimii Scout -mallistoon saatava oranssinsävyinen Tangerine Orange -metalliväri.

Moottorivaihtoehtoja on Scoutin tapauksessa vain kaksi ja ne ovat Superb -malliston tehokkaimmat. Kaksilitrainen dieselmoottori tuottaa 140 kW (190 hv) ja 400 Nm. Kaksilitrainen bensiinivaihtoehto on teholtaan 200 kW (272 hv), ja sen suurin vääntö on 350 Nm. Molemmat on paritettu 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa. Superb Scout soveltuu näillä voimanlähteillä myös perävaunun vetämiseen, sillä suurin sallittu perävaunumassa on 2 200 kilogrammaa.

Sisältä löytyy Scout -logoin koristellut puiset listat ja istuimet on verhoiltu nahan ja Alcantaran yhdistelmällä ruskein kontrastiompelein. Vakiovarusteisen etuistuinten istuinlämmityksen lisäksi lämmitystä saa lisävarustelistalta myös reunimmaisille takamatkustajille.

Uusi Superb -mallisto on saatavilla syyskuun alkupuolella Scout-mallistoa myöden, mutta hybridiä joudutaan odottamaan hieman kauemmin. Superb iV on odotettavissa maahan suunnilleen seuraavan vuodenvaihteen tienoilla.

Kuvat: Henri Posa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.