Musta ja pyöreä, mutta myös paljon muuta. Auton renkaat voivat vaikuttaa yksinkertaisilta kompenenteilta, mutta niiden ympärille rakentuvat auton ajo-ominaisuudet ja pitkälti myös turvallisuus.
Nykyautot ovat muuttuneet muutamassa vuosikymmenessä radikaalisti. Etenkin kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten ABS, ASR ja ESC, ovat yleistyneet ja ne kuuluvat jo pienimpienkin autojen vakiovarusteluun. Nämä järjestelmät ovat epäilemättä parantaneet turvallisuutta ja helpottaneet kuljettajan tehtävää, mutta yksi asia jää edelleen monesti taka-alalle; renkaan merkitys. Mikään näistä järjestelmistä ei juurikaan auto, mikäli auton alla pyörivät mustat pyörylät eivät tarjoa riittävästi kitkaa auton nopeisiinkin suunnanmuutoksiin.
Pääsimme tutustumaan yhden maailman suurimman rengasvalmistajan, Michelinin, päätestikeskukseen. Ranskassa sijaitseva Ladouxin testi- ja tuotekehityskeskus on saanut alkunsa jo 1950-luvulla. Vuosikymmenien saatossa alue on laajentunut ja toimintoja siellä on lisätty. Nykyisellään 450 hehtaarin alueella on muun muassa 78 rakennusta, sekä 21 testirataa, joiden yhteispituus on 43 kilometriä.
Ennen testiradoille päätymistä ajoneuvojen renkaat käyvät läpi monivaiheisen tuotekehitysprosessin, kuten mikä tahansa tuote nykymaailmassa. Laboratorioissa hiotaan jatkuvasti parempia rengasseoksia ja pintakuvioita, joilla pyritään löytämään aina paras kompromissi tyypistä riippuen parempaan suorituskykyyn ja taloudellisuuden väliltä. Vuonna 2017 Michelin käytti tutkimukseen ja tuotekehitykseen yli 640 miljoonaa euroa, ja tällä osa-alueella valmistajalla työskentelee yli 6 000 työntekijää globaalisti. Teknavin vauhtikaksikko sai harvinaisen mahdollisuuden päästä tutustumaan renkaiden tuotekehitykseen ja samalla Michelin valotti avasi verhoa tulevaisuuden pyörästä, jossa vanne ja rengas ovat yhtä kokonaisuutta. Vierailumme Michelinin testikeskuksessa alkaa tv-kauden 3. jaksossa maanantaina 1.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
Tuotekehityksen ja erilaisten tietokonesimulaatioiden jälkeen renkaiden testaaminen. Testimäärät ovat hurjia; pelkästään Ladouxissa suoritetaan vuosittain 55 000 erilaista testiä. Kokonaisuudessaan Michelinin renkailla ajetaan vuosittain 1 800 000 000 miljoonaa testikilometriä, eli joka 12 minuutti maapallon ympäri. Myös Teknavin vauhtikaksikko pääsi suorittamaan omia testejään Ladouxin radoilla. He pääsivät tutustumaan uuteen applikaatioon, joka kertoo reaaliajassa informaatiota renkaasta auton kuljettajalle, tai esimerkiksi kilpailukäytössä tiimille. Tästä lisää Teknavin tv-kauden 4. jaksossa.
Yhteensä Michelinillä on tutkimus- ja tuotekehitysyksiköitä eri puolilla maailmaa seitsemän kappaletta. Näiden lisäksi löytyy vielä viisi yksikköä pelkästään renkaiden testaamiseen, ja näistä yksi sijaitsee Suomen Lapissa Ivalossa. Esimerkiksi Michelinin uutta 250 nastalla varustettua X-Ice North 4 -rengasta on testattu juurikin Suomen Lapin lumilla ennen renkaan tuloa markkinoille.
Kuvat: Michelin, Teknavi ja Jussi Ranta
Lue myös:
Onko tässä tulevaisuuden rengas? Vain yksi 3D-printattu kokonaisuus
Talvirengaskausi lähestyy – Michelin tähtää kärkeen ennätyksellisellä nastamäärällä
Tänään tv:ssä: NHL-tähti Aleksander Barkov Teknavin vieraskuskin paikalla: “Mukavassa autossa aika menee nopeasti”
Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.