Koeajossa 272-hevosvoimainen Skoda Superb – urheilullinen lippulaiva vaativaankin makuun

Skoda uudisti Superbin mallistoa kevyellä kasvojenkohotuksella. Otimme ajoon malliston lippulaivan urheilullisesti maustettuna.

Tykkäsimme

Voimalinjasta

Tiloista

Emme tykänneet

Lievästä pintakovuudesta

Tavaratilan nostokynnyksestä

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 46 924 €
Koeajoauto 60 392 €

Kyllä, se on uudistunut. Muutokset ovat varsin vähäisiä, mutta tarkkasilmäinen huomaa ajovaloissa ja maskissa ja puskurissa uutta tyyliä. Helpoiten uuden Superbin kuitenkin tunnistaa takaluukun uudesta vaakalistasta sekä Skodan logon vaihtumisesta tekstiin. Sisätiloissa muutokset ovat myös varsin vähäisiä, ja keskittyvät lähinnä materiaalien päivityksiin sekä digitaalisempaan ilmeeseen näytöllä toteutetun mittariston muodossa.

Voimalinjojen suhteen muutokset ovat keskittyneet hienosäätöön ja uusien päästömääräysten täyttämiseen. Siitä johtuen esimerkiksi malliston tehokkaimman ja nyt koeajossa olevan 2,0-litraisen bensaturbon teholukema on tippunut aavistuksen. Kun aikaisemmin lukemaksi kirjattiin 206 kW (280 hv), on uuden hiukkassuodattimella varustetun version huipputeho 200 kW. Suorituskyky on numeroiden valossa kuitenkin säilynyt entisellään.

Muutokset ovat siis varsin vähäisiä, joten mitään kovin suuria mullituksia Superb ei tarjoa. Auton ehdoton kohokohta on hulppeat tilat. Takapenkille istahtamisen jälkeen tilan määrää hämmästelee kerta toisensa jälkeen.

Yllättävää suorituskykyä

Koeajoauto oli varustettu urheilullisuutta korostavalla SportLine-varustelulla. Tämä tuo mukanaan mustia yksityiskohtia ulkonäköön, urheilulliset istuimet etumatkustajille sekä uniikit pintamateriaalit. Näiden lisäksi vakioalusta on 15 millimetriä matalampi. Koeajoauto oli kuitenkin varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka on SportLinen vakioalustaa 5 milliä korkeampi. Tämän alustan toiminta-alue on hyvin laaja. Comfort-asetuksella iskunvaimennusta ei tunnu olevan juuri ollenkaan ja isompien epätasaisuuksien jälkeen auto keinahtelee useamman kerran ennen asettumista. Sport-asetus on vedetty toiseen ääripäähän ja se on todella kova ja nypyttyvä. Onneksi keskimmäinen asetus on hyvä kompromissi näiden kahden välistä. Toivottavaa kuitenkin jää pienten epätasaisuuksien vaimennuksessa. Osittain varmaaankin isoista vanteista ja matalaprofiilisista renkaista johtuen esimerkiksi poikittaissaumat tuntuvat selvästi myös pehmeimmällä alustan asetuksella. Valitettavasti emme ole päässeet ajamaan vakioalustaa, sillä tämän kokemuksen perusteella reilun 900 euron hintainen säätömahdollisuus ei juuri tuo lisäarvoa auton käyttöön.

Voimalinja sen sijaan on pääasiassa hyvin vakuuttava. Kaksoiskytkinvaihteiston pieneen mietiskelyyn liikkeellelähdöissä tottuu nopeasti ja tämän jälkeen toiminta on hienoa. Moottori vääntää upeasti jo alhaisilta kierroksilta ja veto jatkuu pirteänä yläkierroksille saakka. Vauhtia kertyy huomaamatta enemmän kuin odottaisi. Ajossa myös vaihteisto toimii nopeasti ja täsmällisesti.

Uudistunut Skoda Superb on erittäin vakuuttava perheauto. Siinä yhdistyvät käytännöllisyyden lisäksi moderni tyyli ja lippulaivamallissa vaikuttava suorituskyky varsin kilpailukykyiseen hintaan.

Uusi Skoda Superb 2.0 TSI SportLine on Risto Virtasen testissä Teknavin tv-kauden kuudennessa jaksossa, jonka ensiesitys nähdään sunnuntaina 27.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Skoda Superbin urheilullisesti maustettu lippulaiva.

KENELLE Vaivatonta suorituskykyä ja hyvää tilantarjontaa arvostavalle.

AJETTAVUUS Superb on ajettavuudeltaan helposti lähestyttävä ja tasapainoinen tuttavuus. Ohjauksessa on Normal-asetuksella varsin luonnollinen vaste ja kohtuullinen tuntuma. Sähköisen iskunvaimennuksen keskimmäinen asetus on paras kompromissa, ja se toimii sekä rauhallisessa että vauhdikkaammassa ajossa hyvin.

SUORITUSKYKY Nykyaikainen riittävän tehokas bensaturbo yhdessä kaksoiskytkinvaihteiston kanssa on vaivaton yhdistelmä. Liikkeellelähdöissä voi havaita pientä viivettä jarrun nostamisen jälkeen ennen kuin auto lähtee liikkeelle, mutta tämän kanssa oppii kyllä elämään ja auton pystyy rauhallisesti saattamaan liikkeelle ilman nykäyksiä. Tarvittaessa auto myös irtoaa viivalta hyvinkin rivakasti ja tehoa on tarpeeksi vaivattomaan etenemiseen kaikissa olosuhteissa.

TILAT Kuljettajan ympäristö on selkä ja ergonomia on kohdallaan. SportLine-varustelun myötä tulevat istuimet tarjoavat napakan sivuttaistuen. Skoda-malliston lippulaiva on tunnettu hulppeista takatiloistaan. Takapenkkiläisillä onkin tilaa kuin edustusautossa konsanaan ja istuimet tarjoavat myös miellyttävän tuen. Tämän lisäksi tavaratila on laaja, varustettu kätevillä kuormansidontaa helpottavilla verkoilla ja liftback-tyyliin katon rajasta avautuva luukku helpottaa tilan käytettävyyttä. Ainoastaan suhteellisen korkea nostokynnys on ikävä piirre painavampia tavaroita nostellessa.

MALLISTO Superbin keulalle on tarjolla koeajetun lisäksi kaksi bensakonetta (110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv)), kolme dieseliä (88 kW (120 hv), 110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv)). Faceliftin yhteydessä mukaan saatiin myös pistokehybridi (160 kW (218 hv)). Koeajettu tehokkain bensa on aina nelivetoinen ja tehokkain diesel on tarjolla nelivetoisena. Uudistuksen yhteydessä Skoda esitteli myös farmariversiosta maastohenkisen Scout-mallin. Verustelu on etenkin ylemmillä tasoilla todella kattavaa pitäen sisällään paljon mukavuusvarusteita ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Skoda Superb 2.0 TSI 4x4
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 200 kW (272 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 2 000-5 400 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 9,2 l/100 km
CO2-päästöt 193 g/km
Mitat Pituus 4 869 mm, leveys 1 864 mm, korkeus 1 454 mm, akseliväli 2 836 mm
Omamassa 1 645 kg
Perävaunumassa jarruin 2 200 kg
Tavaratila 625-1 760 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Tänään tv:ssä: Testissä Skoda Superbin tehoversio – “Suorituskyky ei jätä ketään kylmäksi”
Tänään tv:ssä: Urheiluautolegenda Porsche 911 rallilegenda Markku Alénin vauhtikäsittelyssä – “Tää on oma rotu”
Lumilautailija Enni Rukajärvi sähköauton ratissa – “Haluan tehdä asioita, että talvet pelastuisivat”

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.