Kulmikkaat muodot takaavat tehokkaan tilankäytön – auto sopii hyvin isommankin porukan liikutteluun, kunhan matkat eivät ole pitkiä.
Tykkäsimme
Sähkömoottorista
Päästöttömyydestä
Väljistä sisätiloista
Emme tykänneet
Muotoilusta
Toimintasäteestä
Ensivilkaisu ei herätä suuria tunteita Nissanin sähkötila-autoa kohtaan. Laatikkomainen ulkomuoto ei ole suunnittelun kukkanen ja kirkkaan sininen väri hyppii silmille. Autoa ei kannata kuitenkaan tuomita pelkän ulkonäön perusteella. Se nimittäin paketoi Nissan Leafista tutun palkitun tekniikan ja tila-auton käytettävyyden yksiin kuoriin. Autoa saa myös pakettiautoversiona, eli kyseessä on ensimmäinen Suomen markkinoilla oleva täyssähkö tila/pakettiauto.
Ulkoisesti sähköversion erottaa etusäleikön tilalla olevasta latausluukusta. Akut on sijoitettu auton pohjarakenteisiin, joten ne eivät vaikuta auton kuljetuskapasiteettiin. Matala painopiste on puolestaan vaikuttanut positiivisesti auton ajo-ominaisuuksiin.
Ajossa e-NV-200 on kuin mikä tahansa kompakti tila-auto, mutta äänetön ja vääntävä sähkömoottori tekee ajamisesta tavallista hauskempaa. Ja tietenkin tieto siitä, että autolla ajetaan luontoa säästäen. Sähkömoottorin suurin etu on ennen kaikkea kaasun välitön vaste. Auto liikkuu ketterän oloisesti vaikka sähkömoottorissa on tehoa vain 80 kilowattia. Huippunopeus on rajoitettu lukemaan 120 km/h, joten moottoritielläkään ei tarvitse jäädä muiden jalkoihin.
Suurin haaste sähköautossa on luonnollisesti vaatimaton toimintasäde. Tämän auton kohdalla se on valmistajan mukaan 170 kilometriä. Todellisuudessa toimintamatka on ilmoitettua pienempi. Kuinka paljon, se riippuu monesta eri asiasta. Pääsääntöisesti voisi sanoa, että yli 100 kilometrin päähän ei kannata lähteä, jos vastassa on moottoritieajoa. Kaupungissa ja hitaissa vauhdeissa etäisyys voi olla suurempikin. Oman haasteensa tekee myös pikalatausasemien rajallinen määrä. Käytännössä auto kannattaa ladata yön aikana omassa tallissa. Kotitalouspistokkeesta tyhjästä täyteen lataaminen kestää noin 8 tuntia.
Lyhyen toimintasäteen lisäksi kynnyskysymykseksi voi nousta auton korkea hinta. Tavallisella bensiinimoottorilla (110 hv) varustettu NV-200 tila-auto maksaa 30 266 euroa kun sähköversioista joutuu maksamaan halvimmillaan 38 646 euroa. Toisaalta käyttökustannuksissa pystyy vuosien mittaan säästämään pitkän pennin.
Pienistä haasteista huolimatta Nissanin sähköautossa voi olla potentiaalia suosituksi lyhyiden matkojen tavaran ja ihmisten kuljettimeksi. Siitä pitävät huolen sähköautoiluun ohjaava verotus ja jatkuva tarve kaupunkialueiden päästöjen pienentämiseen. Suomen kaupungeissa saa ajaa toistaiseksi vapaasti polttomoottoriautoilla, mutta tulevaisuudessa asiat voivat olla toisin. Jo nykyäänkin löytyy useita kaupunkeja, jossa saa kulkea ainoastaan sähköajoneuvoilla.
Nissan e-NV200 Evalia
Hinta alkaen 38 646 e
Moottori: Sähkömoottori (AC)
Teho 80 kW (109 hv)
Vääntö 254 Nm
0–100 km/h 14,0 s
Huippunopeus 120 km/h
CO2-päästöt 0 g/km
NEDC Toimintamatka 170 km
Mitat pituus 4 560 mm, leveys 1 755 mm, korkeus 1 858 mm, akseliväli 2 725 mm
Omamassa 1727 kg
Tavaratila 3100 l