Koeajo: BMW 2-sarjan avoversio – korirakenne ja alusta vakuuttavat

BMW 220i Cabrio tarjoaa hyvät eväät kesästä nautiskeluun, kunhan vain kelit osuisivat kohdalleen.

Tykkäsimme

Voimalinjastosta

Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

Ohjaustuntumasta

Isosta omapainosta

Aivan, se ikuinen ongelma avoautojen kanssa Suomessa. Vuodessa on vain vajaa kuukausi täydellisiä avoautokelejä. Se on johtanut myös lieveilmiöön, jossa innokkaat avoautoilijat nostavat katon pois jo kaukana hellelukemista. Pakko tunnustaa, että näin tapahtui myös omalla kohdalla, sillä BMW:n avomallin koeajo osui toukokuulle. Tämä selittää myös osaltaan sen, että kotimaan avoautokannassa ei ole isommin hurraamista.

Onneksi jotkut katsovat asiaa eri näkökulmasta. Ensiksikin avoautot ovat paljon käytännöllisempiä kuin monet kuvittelevat. Nykypäivän rättikatot eristävät lämmön ja äänet käytännössä yhtä hyvin kuin kovakattoiset versiot. Myös korin jäykkyydet ovat parantuneet vuosien saatossa, joten ajo-ominaisuuksiltaan avoautot ovat lähes umpikoristen veroisia. Ja kun hieno kesäpäivä koittaa, mikään ei voita avoautoilua (ainakaan housut jalassa). 

​

Ja sitten itse asiaan. BMW 2-sarjan Cabrio korvaa mallistosta poistuneen 1-sarjan avoversion, aivan kuten tapahtui myös 2-sarjan Coupén kohdalla. Isontuneesta mallimerkinnästä huolimatta kyseessä on BMW:n pienin avoauto. Muodoiltaan auto jatkaa pitkälti Coupésta tuttua linjaa, ja myös ohjaamo on lähes identtinen umpimallin kanssa. Rättikaton myötä auton paino on kuitenkin lisääntynyt 165 kilolla.

Avoautoksi 2-sarjan Cabrio on yllättävän hyvä ajettava. Jousitus toimii mallikkaasti, eikä korissa ilmene avoautoille tyypillistä elämistä. Ainoastaan hieman tunnoton ohjaus verottaa ajo-ominaisuuksia.

Sateen yllättäessä katon saa päälle 20 sekunnissa. Sen voi tehdä vaikka auto olisi liikkeessä. Nopeus ei saa kuitenkaan ylittää 50 km/h tunnissa. Edeltäjämalliin verrattuna kattoon on lisätty yksi kerros kangasta, jonka ansiosta ulkopuoliset äänet pysyvät entistä paremmin loitolla. Ainoastaan renkaista kantautuva humina häiritsee moottoritienopeuksissa. Avonaisena ajettaessa taakse voi asentaa tuulisuojan, joka vähentää selvästi ohjaamoon kantautuvia tuulen pyörteilyjä. Nykytrendin mukaista niskatukilämmitintä autoon ei kuitenkaan ole saatavilla. Sellainen kun löytyy esimerkiksi kilpailija Audi A3 Cabrioletista. 

​

Tilat eivät ole luonnollisesti avoauton vahvin puoli, mutta pieneksi yllätykseksi taakse mahtuu 180–senttinen ilman suurempia ongelmia. Tavaratilakin on kohtuullisen kokoinen, kun katto on päällä. Tärkeintä lienee kuitenkin se, että kuljettajalla ja kartturilla on hyvät oltavat. 

Hintaa BMW 2-sarjan Cabriolle kertyy pienimmällä moottorilla 44102 euroa (220i), joten se on 6589 euroa vastaavaa 2-sarjan Coupéta arvokkaampi. 

BMW 220i Cabrio
Koeajoyksilön hinta 46 075 €
 
Moottori 1998 cm3, 4-syl. turbo
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Teho 135 kW (184 hv) 5000–6250 r/min
Vääntö 270 Nm / 1250–4500 r/min
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 226 km/h
Keskikulutus 6,2 l / 100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat pituus 4432 mm, leveys 1774 mm, korkeus 1413 mm, akseliväli 2690 mm
Omamassa 1605 kg
Tavaratila 52 l

​