Mercedes aloittaa pakettiautojen sähköistämisen – ensimmäisenä luvassa eVito

Sähköautot valtaavat alaa paitsi henkilöautomarkkinoilla myös tavaraliikenteessä. Mercedes julkaisi hiljattain ensi vuonna markkinoille tulevan täysin sähköisen pakettiauton.

Mercedes-Benziltä on nähty ensimmäinen sähköisellä voimalinjalla varustettu konseptiauto jo 90-luvulla. Henkilöautomallistossa hybriditekniikka valtaa jatkuvasti alaa ja B-sarja on tarjolla myös täyssähköisenä vaihtoehtona. Myös edellisestä Vitosta nähtiin sähköinen E-Cell-versio, mutta nyt valmistajan pakettiauto-osasto ottaa askeleen kohti suurempia tavoitteita.

Mercedes esittelee ensi vuonna täyssähköisen eViton, joka on alkusoittoa tulevasta. Valmistaja painottaa tulevan sähköisen pakettiautomatlliston olevan asiakkaiden tarpeisiin tehty, ja eri kokoluokkien myötä erilaisiin tarpeisiin löytyy omat vaihtoehdot. Vuonna 2019 markkinoilla nähdään isompi eSprinter ja tämän perässä seuraa vielä pienemmän Citanin sähköistetty versio.

Uuden eViton ominaisuuksia on optimoitu etenkin kaupungeissa toimivien yritysten tarpeita ajatellen. Moottori tarjoaa 84 kW (114 hv) tehoa ja 300 newtonmetriä vääntöä, joiden turvin liikkuminen kaupunkinopeuksissa on riittävää. Asiakas voi myös itse päättää haluaako hän autonsa huippunopeuden olevan rajoitettu 80 vai 120 km/h, joista alempi mahdollistaa pidemmän toimintasäteen. Akun kapasiteetti on 41,4 kWh, jonka turvin autolla pystyy ajamaan hyvissä olosuhteissa noin 150 kilometriä. Kuljetuskapasiteettia eVito tarjoaa 6,6 kuutiota ja kantavuutta on yli 1 000 kiloa.

Mercedes-Benz tähtää eVitolla samoihin kokonaiskustannuksiin kuin vastaavanlainen auto dieselmoottorilla varustettuna. Korkeampaa hankintahintaa luonnollisesti kompensoi edullisemmat käyttökustannukset sekä vähäisempi huoltotarve. Etenkin kaupunkiympäristöissä tämä on yksi tehokkaimmista vaihtoehdoista ilmanlaatuongelmien hillitsemiseksi.

Auton tulemisesta Suomeen ei ole tarkempaa tietoa.

Kuva: Valmistaja

Lue lisää sähköisistä hyötyajoneuvoista:
Kuorma-auto Teslan tyylillä – kuljettajakeskeinen ohjaamo ja 800 kilometrin toimintamatka
Lisää sähköä tavaraliikenteeseen – Ford testaa pistokkeesta ladattavaa pakettiautoa​​​​​​​