Esittelyssä aiempaa pehmeämmin paketoitu Audi A3 – sisätiloissa otettu sisarmallien tapaan digiloikka

Audi esitteli kompaktin kokoluokan A3:sta neljännen sukupolven. Konsernisisarten tapaan uutuus on ottanut merkittävän digiloikan.

Ensimmäinen Audi A3 esiteltiin vuonna 1996, joten kyseessä on jo varsin vakiintunut osa Audin mallistoa. Uusi A3 Sportback rakentuu hiljattain uudistuneiden konsernisisarten, eli Volkswagen Golfin, Seat Leonin sekä Skoda Octavian tapaan päivitetylle MBQ Evo -pohjalevylle. Asiaa ei varsinaisesti korosteta, sillä toki Audi tähtää enemmänkin kompaktien premium-autojen kimppuun.

Muotoilun osalta viisiovinen A3 tarjoaa uutta tyyliä merkin viimeaikaisiin malleihin verrattuna. Keulaa hallitsee edelleen tuttuun tapaan iso ja kulmikas maski ja terävälinjaiset valot. Siitä eteenpäin auton muodoissa on huomattavasti aiempaa enemmän pehmeyttä. Vyötärölinja on edelleen terävästi pokattu ja se luo kokonaisuudelle ryhdikkyyttä, mutta isompien sisarmallien sekavilta vaikuttavia pokkausviidakoita kyljistä ei löydy. Ovien kohdalta kylki on ikään kuin hieman vedetty sisään, millä on luotu vaikutelma pullistetuista pyöränkaarista.

Sisätiloissa on tapahtunut iso muutos ja siellä on siirrytty digiaikaan. Muotoilu noudattaa ulkopintaa enemmän sisarmallien kulmikasta tyyliä. Painikkeiden määrää on vähennetty, mutta esimerkiksi ilmastointiin liittyvät toiminnot hoidetaan sisarmalleista poiketen perinteisillä painikkeilla. Ohjaamosta löytyy vakiona kaksi isoa näyttöä. Mittaristo on perusversioissa toteutettu 10,25-tuumaisella näytöllä ja lisävarustelistalta löytyy monipuolisempi ja 12,3-tuumainen versio. Keskikonsolista löytyy vakiona 10,1-tuumainen kosketusnäyttö, eikä muiden uusien Audien tapaan keskikonsolista löydy enää rullakytkintä. Automaattivaihteisissa versioissa on siirrytty sähköiseen vaihteenvalitsimeen, mikä tuo tilaa keskikonsoliin.

Lanseerauksen alkuvaiheessa A3 Sportback tulee tarjolle Suomessa kahdella voimalinjalla. 1,5-litrainen 110 kW (150 hv) tarjoava nelisylinterinen TFSI-bensiinimoottori on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja siten kevythybriditekniikalla. Toinen moottori on niin ikään 110 kW (150 hv) tarjoava 2,0-litrainen TDI-turbodiesel. Molempien vaihteistona toimii 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. Mallisto täydentyy pian lanseerausvaiheen jälkeen nelivetoisilla versioilla sekä kahden eri tehotason lataushybridinä.

Uusi Audi A3 saapuu Suomeen tulevan kesän aikana.

Kuvat ja lähde: Audi

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin uusi tv-kausi käynnistyy sunnuntaina 15.3. tutulla ohjelmapaikalla klo 22.35 MTV3-kanavalla.