Ensi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinen

Isot autonvalmistajat esittelevät nyt tiuhaan tahtiin uusia sähköautojaan. Mercedeksen uutukainen kulkee nimellä EQC ja se paljastettiin Tukholmassa.

Muutos kohti sähköisempää autoilua on hyvässä vauhdissa ja markkinoilla tarjonta kasvaa jatkuvasti. Mercedes-Benzillä on historiaa sähköautoista sekä henkilö- että tavara-autojen puolelta, mutta nyt saksalaisvalmistaja laittaa seuraavan vaihteen päälle, ja esittelee uuden sähköisen EQ-tuoteperheen ensimmäisen jäsenen.

Mercedeksen ensimmäinen uuden sukupolven täyssähköinen auto ei ole sattumalta keskikokoinen katumaasturi. Autoluokkana se on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, ja uudella sähköautolla Mercedes haluaa omansa tästä kasvusta. Korkeampi rakenne helpottaa myös akkupaketin piilottamista lattian alle.

Muotoilullisesti EQC viitoittaa tulevien EQ-tuoteperheen mallien tyyliä. Se on kokonaisuutena hyvin puhdaslinjainen, ja ainoat selkeät pokkaukset löytyvät kyljen alaosasta. Keulaan on haettu persoonallista ilmettä muusta mallistosta erottuvalla maskilla ja siihen integroiduilla ajovaloilla. Ajovalot puolestaan yhdistyvät vaakasuuntaisella valolistalla. Takaosassa valojen vaakasuuntainen asettelu korostaa korin leveyttä. Keulan tavoin myös takavalot yhdistyvät valolistalla, jollaisia on nähty viime aikoina useammissakin autoissa.

Sisällä tuttuja juttuja uutena yhdistelmänä

Sisätiloissa valmistaja on yhdistänyt varsin tyylikkäällä tavalla muista malleista tuttuja elementtejä. Ohjauspyörä on sama kuin viime aikoina nähdyissä Mercedeksissä. Mittaristo ja MBUX-multimediajärjestelmä on integroitu samaan paneeliin, josta löytyy kaksi näyttöä A-sarjalaisesta tuttuun tyyliin. Järjestelmä on siis tuttu A-sarjasta, mutta luonnollisesti valikoista löytyy sähköisyyden myötä myös uusia ominaisuuksia esimerkiksi akkuun ja lataamiseen liittyen. Näyttökompleksi on istutettu kojelautaan, joka jatkuu näytöistä alaspäin C-sarjasta tuttuun kaarevaan tyyliin.

Tilojen osalta EQC on samaa luokkaa GLC:n kanssa. Edessä on hyvät oltavat ja takapenkillä mahtuu istumaan vaivatta noin 180 senttisen kuljettajan takana. Tavaratila on hyvän muotoinen ja sitä on tarjolla varustelusta riippuen noin 500 litraa.

Kaiken sydän on akusto

Mercedeksen sähköautouutuuden energia varastoidaan 384 solusta koostuvasta 80 kWh:n akustoon. Akku sijaitsee ohjaamon alapuolella akseleiden välissä, ja sieltä viedään energiaa molemmista päistä löytyville sähkömoottoreille. Valmistaja ilmoittaa koko nimeltään EQC 400:n kokonaistehoksi 300 kW (408 hv) ja vääntöä on tarjolla 765 newtonmetriä. Satasen nopeuteen päästään 5,1 sekunnissa ja huippunopeutta autolle luvataan 180 km/h. Massaa katumaasturille on kertynyt 2 425 kiloa, josta akun osuus on noin 650 kiloa. Siitäkin huolimatta tämä esikoinen on tullut maailman varsin tukevassa kunnossa.

Täydellä latauksella matkaa pitäisi pystyä NEDC-mittauksen mukaan taittamaan noin 450 kilometriä. Todellinen lukema jäänee vajaseen 400 kilometriin, joka olisi myös lähempänä ilmoitetun 22,2 kWh:n energiankulutuksen mukaan laskettua toimintamatkaa.

Lataaminen hoituu kotiinkin saatavalla latauslaitteella 7,2 kW:n teholla, jolloin tyhjän akun täyttymiseen menee noin 11 tuntia. Auto tukee luonnollisesti myös pikalatausta, jolloin akkua täytetään 110 kW:n teholla ja 80 prosentin lataus on saavutettavissa alle 40 minuutissa. Akulle valmistaja lupaa 8 vuoden takuun.

Minkä kanssa EQC sitten kilpailee? Lista ei vielä ole kovin pitkä, sillä oletettavasti saman hintaluokan ja samaan toimintamatkaan yltäviä sähköautoja ovat lähinnä Teslan mallit sekä Jaguar I-Pace. Parin viikon päästä samaan joukkoon julkaistaan myös Audi e-tron. Paperilla vaihtoehdot asettuvat varsin lähelle toisiaan, mutta eroja syntyy ainakin tyylin suhteen.

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.