Ensituntuma: Toyota GR Supra – legendan arvolle sopiva paluu

Supra on etenkin autoharrastajien keskuudessa hyvinkin tunnettu malli. 17 vuoden tauon jälkeen legendaarinen malli tekee paluun Toyotan mallistoon.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta ei tiedossa

Uuden Toyota GR Supran resepti ainakin on kohdallaan; kaksiovinen ja kaksipaikkainen coupé, keulalta löytyy 3,0-litrainen ahdettu rivikuutonen, painojakauma on 50:50 ja voima välitetään aktiivisen lukkoperän kautta takapyörille. Varsin klassinen rakenne urheiluautolle. Tyhjästä Toyota ei ole tätä lähtenyt tekemään, vaan japanilaiset liittoutuivat BMW:n kanssa yhteisprojektia varten vuonna 2012. Lopputuloksena Toyotalle syntyi uusi kovakattoinen GR Supra, ja BMW:n mallistoon saatiin uusi avokattoinen Z4. Ja mitä auton nimeen tulee, uusi GR-liite, Gazoo Racing, on tiettävästi välttämättömyys nimenkäyttöön liittyvistä oikeudellisista syistä. Puhumme yksinkertaisuuden vuoksi jutussa kuitenkin vain Suprasta.

Uuden Supran muotokieli poikkeaa melkoisesti merkin muista malleista. Keulan ilmeessä on pyöreyttä, josta voi löytää yhtymäkohtia edelliseen, viimeisen kerran vuonna 2002 markkinoilla olleeseen neljännen sukupolven Supraan. Isot ilmanottoaukot ja leveät valot luovat Supralle helposti tunnistettavan ilmeen. Sivuprofiili edustaa perusrakenteen tapaan klassisen etumoottorisen urheiluauton tyyliä, jossa konepelti on pitkä ja ohjaamo sijaitsee takana lähes taka-akselin päällä. Auton takaosassa huomiota keräävät myös voimakkaasti pullistetut pyöränkaaret. Perää hallitsevat viirumaiset valot, korkealle nouseva downforcea tarjoa lippa sekä kaksi isoa pakoputkenpäätä ja diffuusori.

Ohjaamon puolella on huomattavasti hillitympi tunnelma. Yhteistyö BMW:n kanssa näkyy monissa komponenteissa. Esimerkiksi ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja keskikonsolin multimedijärjestelmä käyttöpainikkeineen ovat peräisin baijerilaisvalmistajalta. Ohjaamossa on tiivis tunnelma, mutta säätövarat riittävän hyvän ajoasennon saamiseksi.

Käynnistysnapin painallus herättää sivistyneesti murahtavan kuutoskoneen. ZF:n 8-portainen automaattivaihteisto puolestaan hoitaa liikkeellelähdön hienostuneesti. Voimalinja on niin ikään peräisin BMW:ltä, mutta Toyota on toki tehnyt omaa hienosäätöä Supraan sopivaksi. Moottori reagoi jo perusasetuksella kiitettävän ripeästi, ja vaihteisto hyödyntää tehokkaasti vahvaa vääntöä. Sport-asetus tiputtaa samantien tilanteesta riippuen pykälän tai pari pienemmälle vaihteelle ja reagointi nopeutuu entisestään. Moottori kiertää iloisesti ylärekisteriin saakka ja vaihdot ovat edelleen hienostuneita. Jopa hieman nopeampi ja rajumpi vaihtotapahtuma voisi sopia auton luonteeseen. Tasauspyörästön lukko huolehtii pidosta rajummissakin kiihdytyksissä ja toimii loogisesti kaikissa tilanteissa. Sport-asetus vahvistaa myös auton sisälle kuuluvia ääniä, joissa on lievää teennäisyyttä, mutta kuitenkin kuutoskoneelle tyypillinen sointi.

Alustan toiminta on hyvin balanssissa voimalinjan kanssa. Se tarjoaa riittävää mukavuutta pitempääkin matkantekoa ajatellen, mutta vauhtia nostettaessa kokonaisuudesta löytyy jämäkkyyttä. Sport-asetuksella korin liikkeet pienenevät, mutta menoon ei tule turhaa pintakovuutta. Haastavissakin kaarteen keskellä olevissa epätasaisuuksissa Supra menee vakaasti kuljettajan osoittamalla linjalla. Ohjaus on looginen, varsin nopea ja tarkka, mutta etenkin keskialueelle toivoisi tarkempaa tuntumaa.

Uusi Supra on todella tasapainoinen kokonaisuus. Toyota ei turhaa yritä piilotella yhteistyötä saksalaisten kanssa, vaan on tehnyt hyvistä komponenteista omalla tyylillä maustetun paketin. Autossa ei ole oikeastaan mitään ärsyttävää piirrettä ja siitä tärkeimmästä, eli ajamisesta, on helppo nauttia sekä rauhallisessa liikenteessä että hieman vauhdikkaammin edetessä. Toivotamme uutuuden lämpimästi tervetulleeksi.

Toyota GR Supra
Polttomoottori
2 998 cm3, R6 turbo
Teho 250 kW (340 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 600-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Takaveto
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,5 l/100 km (Huom. NEDC)
CO2-päästöt 170 g/km (Huom. NEDC)
Mitat Pituus 4 379 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 292 mm, akseliväli 2 470 mm
Omamassa 1 570 kg
Tavaratila 290 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.