Ensituntuma: Porsche Taycan 4S Lapin lumilla

Porsche julkaisi alkuun ensimmäisestä sähköautostaan vain huippumallit, mutta nyt mallisto saa täydennystä myös edullisemmasta 4S-versiosta.

Tykkäsimme

Ajettavuudesta

Alustan toiminnasta

Emme tykänneet

Ohjauksen keskialue varauksin

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 113 986 €
Koeajoauto 134 950 €

Vaikka kello on jo yhdeksän aamulla, ulkona on pimeää kuin yöllä konsanaan. Pakkasta on hieman yli kymmenen aste ja parkkipaikalla seisoo näyttävä rivi Porsche Taycaneita. Saksalaisvalmistaja päätti esitellä ensimmäisen sähköautonsa uuden 4S-malliversion Suomen Lapissa tuodakseen esille paitsi sähköauton talvikelpoisuutta myös kyseisen automallin ajo-ominaisuuksia liukkaissa olosuhteissa.

Aina nelivetoisesta Taycan 4S:stä löytyy vakiona 79,2 kWh akusto, minkä yhteydessä auton hetkelliseksi huipputehoksi kirjataan 390 kW (530 hv) ja vääntöä on tarjolla 640 Nm. Tällä yhdistelmällä toimintamatkaa WLTP-syklin mukaan on parhaimmillaan 407 kilometriä. Taycan 4S on tarjolla myös Turbo ja Turbo S -malleista tutulla Performance Battery Plus -akustolla, jolloin akuston nimelliskapasiteetti on 93,4 kWh. Tämän myötä toimintamatka luonnollisesti kasvaa ja on parhaimmillaan 463 kilometriä. Tällä paketilla hetkellinen huipputeho on 420 kW (571 hv) ja vääntöä on tarjolla 650 newtonmetriä. Tämä isommalla akustolla varustettu 4S-versio tarjoaa tällä hetkellä markkinoilla olevista versioista Taycan-malliston pisimmän toimintamatkan. Akkuvaihtoehtojen välillä on myös pieni ero latausmahdollisuuksissa, sillä pienempi pystyy vastaanottamaan DC-pikalatausta 225 kW teholla, kun jälkimmäinen kykenee lippulaivamallin kanssa samaan 270 kW lukemaan.

On aika istua autoon. Isomman akun varaustason ollessa 88 % auto näyttää toimintamatkaksi pakkaskelissä hieman yli 230 kilometriä. Luku vaikuttaa ensimmäisellä vilkaisulla pieneltä, mutta asiaa selittää auton jäljellä olevan toimintamatkan laskentatapa, joka huomioi myös paljon rata-ajoa sisältäneen edellisen 600 kilometrin ajon ja ajotietokoneen mukaan edellisen 200 kilometrin keskikulutus onkin ollut yli 40 kWh/100 km.

Mukavuutta maantielle

Matkaa on suunnitelman mukaan noin 150 kilometriä, joten ongelmaa tämän suorittamiseen ei ole. Liikkeelle lähdetään sähköauton hiljaisuudessa. Matalissa nopeuksissa ulkona kuuluu lain vaatima varoitusääni ja renkaiden alla narskuva lumi. Sisällä kantautuu kävelyvauhtien yläpuolelle noustessa sähkömoottorille tyypillinen pienoinen ujellus.

Taycan 4S on muiden versioiden tapaan aina nelivetoinen. Erona Turbo ja Turbo S -versioihin on teholukemien lisäksi fyysisesti hieman pienempi sähkömoottori takana, minkä ansiosta tavaratilaa on aavistus enemmän. Taka-akselin yhteydessä on edellä mainittujen mallien tapaan kaksiportainen vaihteisto, jonka toimintaan kuljettaja ei voi suoranaisesti ohjata.

Ensimmäinen hieman rivakampi kiihdytys paljastaa suorituskyvyn kuitenkin olevan vähintään riittävällä tasolla. Kitkarenkaat ja luistonesto taistelevat pidon menettämistä vastaan ja käytännössä auto etenee sutien neljällä pyörällä aina maantienopeuksiin saakka. Pitävissä olosuhteissa 4S kiihtyy valmistajan mukaan satasen nopeuteen 4,0 sekunnissa, joten kiihtyvyys on riittävää.

Jäisillä ja uraisilla teillä Taycan yllättää mukavuudellaan. Alusta nielee epätasaisuudet hienosti ja kori pysyy hyvin vakaana. Auto tottelee tarkasti kuljettajan pyyntöjä, mutta ainoa pientä epävarmuutta aiheuttava tekijä on ohjauksen keskialueen varsin voimakas jäykistyminen nopeuden noustessa. Kesäolosuhteissa tasaiselle pinnalla tällaiseen ei välttämättä kiinnitä edes huomiota, mutta tiedostetun liukkaissa olosuhteissa jäykistyminen hukkaa parhaan tuntuman ja tiedon eturenkaiden pidon tilanteesta. Ohjauksen ollessa käännettynä vastaavaa ongelmaa ei ole.

Olosuhteet siirtymän aikana vaihtelevat noin 10 ja 25 pakkasasteen välillä. Automatiikka pitää akun lämpötilan tasaisena, jotta kuljettajan käytettävissä on aina luvattu määrä tehoa. Ajon lähestyessä loppuaan energiaa on jäljellä hyvin tarkasti alussa luvatun verran. Noin 150 kilometrin ajo söi hieman noin 60 prosenttia latauksesta ja keskikulutus on varsin raju yli 30 kWh/100 km. Keliä isompi merkitys kulutukseen on ajotavalla, ja tässä tapauksessa emme ajaneet kulutustestiä. Palaamme käytännön kulutuslukemiin mahdollisuuksien mukaan ensi vuoden puolella.

Taycanin toinen puoli

Pikaisen lataustuokion jälkeen on vuorossa kenties odotetumpi osuus, kun Taycanin keula suunnataan jääradalle. Valitettavasti alla pyörivät edelleen kitkarenkaat. Onneksemme pakkasta on edellispäiviä enemmän ja kevyen lumipeitteen saanut pinta tarjoaa alkuun hieman pitoa.

Taycan tottelee kuljettajan pyyntöjä todella tarkasti ja nelipyöräohjaus auttaa kääntymisessä. Luistonesto ja ajonvakautus toimivat erittäin sivistyneesti ja määrätietoisesti. Järjestelmät päällä auto kyllä irtoaa pieneen luistoon, mutta vain etenemisen edistämiseksi. PSM Sport -asetus tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden kokeille omia taitojaan enemmän. Perä irtoaa ja pienellä kaasupolkimen painalluksella ja autoa on helppo viedä pienessä luisussa. Liiallinen luisukulma ja terävä vastaohjaus kuitenkin herättävät järjestelmät ja vauhti leikataan tehokkaasti pois.

Onneksi apujärjestelmät saa myös kytkettyä kokonaan pois, mikä on ainoa oikea vaihtoehto jääradalle. Neliveto toimii Porschelle ominaiseen tapaan hyvin takavetopainotteisesti. Kiitos sähkömoottorien välittömän väännön ja suoran reagoinnin perän saa aina kaasupolkimen pienellä näpäytyksellä irti. Myös ohjauksen tarkkuus tulee näissä olosuhteissa hyvin esille ja autoa on helppo ohjastaa pienessä luisussa keilakujan läpi puolelta toiselle heilahdellen.

Iso 180-asteen käännös alkaa sisäänkäännöllä, perän irroituksella ja pienellä vastaohjauksella. Tämän jälkeen luisua hallitaan pienillä ohjausliikkeillä ja kaasulla. Tämän jälkeen auto etenee noin 90-asteen kulmassa renkaiden osoittamaan suuntaan nähden, ja luisun pituutta hallitaan kaasupolkimella. Myös myöhemmin vuorossa ollutta kitkaympyrää pystyi ajamaan helposti jatkuvassa luisussa.

Kylki edellä eteneminen ei varsinaisesti ole kovin olennainen ominaisuus paikasta toiseen liikkumisen suhteen, mutta kertoo omaa kieltään auton tarjoamista mahdollisuuksista. Tämä on Porschen tapa ilmaista, että sähköinen autoilu toimii kaikkialla. Todennäköisesti harva Taycanin omistaja päätyy omalla autollaan jääradalle, mutta jos näin käy on luvassa taatusti hauskoja ajohetkiä.

Porsche Taycan 4S Barformance Battery Plus
Kaksi kestomagnetoitua synkronimoottoria
Yhteisteho
420 kW (571 hv)
Yhteisvääntö 650 Nm
Akkukapasiteetti 93,4 kWh (tehollinen 83,7 kWh)
Vaihteisto Edessä kiinteä välitys, takana 2-vaihdetta
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,0 s
0-200 km/h 12,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 22,0 kWh/100 km
Toimintamatka 463 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 966 mm, korkeus 1 379 mm, akseliväli 2 900 mm
Omamassa 2 220 kg
Perävaunumassa jarruin Ei sallittu
Tavaratila 407+81 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Sähkö-Porschen ratissa ei haikaile polttomoottorin perään
Koeajossa sähköautouutuus Porsche Taycan – odotusten täyttäjä
Koeajossa Porsche Taycan Turbo S – suorituskykyä ja laadukasta tunnelmaa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.