Ensituntuma: Panameran toinen painos

Porsche on esitellyt toisen sukupolven Panameran tänä kesänä, ja nyt on koittanut aika päästä auton ratin taakse. Ensituntumat haettiin luonnollisesti Saksasta.

Hinta alkaen 176 130 €

Tätä päivää on odotettu. Porsche on esitellyt Panameran pitkän kaavan mukaan, sillä kävimme kesäkuun lopulla auton ensiesittelyssä Berliinissä, ja sen jälkeen olemme päässeet jo uutuuden kyytiin Lausitzringillä auton tekniikkapäivillä. Nyt on kuitenkin se mielenkiintoisin päivä, kun on vihdoin aika astua ratin taakse.

Uusi Panamera noudattaa Porschelle tyypillistä tyyliä, eikä ulkoiset muutokset ole kovin rajuja. Kyseessä on kuitenkin täysin uusi auto, jolla ei ole teknisessä mielessä käytännössä mitään yhteistä edeltäjänsä kanssa. Ainakin allekirjoittaneen silmään tärkeimpänä uudistuksena perä on huomattavasti linjakkaamman näköinen.

Kuskin paikalle istuutuessa ero vanhaan on selvä. Mittaristosta löytyy keskeltä edelleen analoginen kierroslukumittari, mutta sen molemmin puolin on perinteisten mittareiden sijaan kaksi 7-tuumaista näyttöä, joiden sisältöön voi luonnollisesti vaikuttaa. Keskikonsolista puolestaa löytyy iso 12,3-tuumainen näyttö, jonka kautta käytetään täysin uutta Porsche Communication Management (PCM) -järjestelmää. Aikaisempaan verrattuna tarjolla on paljon uusia ominaisuuksia, joiden opetteluun menee hetki. Ensivaikutelman perusteella osa järjestelmään sijoitetuista toiminnoista olisi kyllä edelleen voinut pitää erillisten nappien takana, mutta keskikonsolin karsiminen kaikesta on nykyään kovin muodikasta. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon keskikonsolin ilmastointisuuttimet, joiden puhalluksen suuntausta ja voimakkuutta pitää säätää kosketusnäytön kautta. Ei erityisen kätevää…

Keskikonsolin tuuletussuuttimia pitää ohjata kosketusnäytön kautta

Ensi vaiheen koeajoon valikoitui uusi maailman nopeimman dieselauton tittelin ottanut Panamera 4S Diesel. Pellin alta löytyvä 4,0-litrainen V8 ei pidä itsestään turhaa meteliä ja rauhallisesti lähdettäessä liikkeelle voimanlähteen tyyppiä on vaikea todeta muun kuin kierroslukumittarin perusteella. Kierrosten noustessa ääni lisääntyy, mutta ei missään vaiheessa ole erityisen dieselmäinen. Voimaa on kuitenkin tarjolla kuin pienessä kylässä. Ison auton spurtti sataseen kestää vain 4,3 sekuntia ja täysin uusi 8-portainen kaksoiskytkinautomaatti latoo isompia vaihteita sisään nopeasti ja huomaamattomasti. Voimalinjasta on vaikea löytyy pahaa sanottavaa.

Muutenkin ensivaikutelmaa hallitsee mukavuus ja hiljaisuus. Kaksikerroksiset ikkunat pitävät huolen tuulen suhinoista, ja isoista renkaista huolimatta myös tiestä kantautuvat äänet on hyvin eristetty ulkopuolelle. Uusi kolmikammioinen ilmajousitus pitää huolen mukavuudesta ja vakaudesta. Eri ajomoodeja kokeillessa jäykkyyden muutokset on helppo huomata, mutta edes jäykimmällä asetuksella alusta ei mene liian epämukavaksi.

Ja sitten se Porschen bravuuri, eli ison auton ajettavuus. Ohjaus on tarkka ja sopivasti tehostettu, minkä myötä isoa autoa on ilo viedä moottoritien lisäksi pienellä vuoristotielläkin. Edeltäjään verrattuna on kuitenkin menetetty aavistus kompaktista tunnelmasta. Auto tuntuu huomattavasti edeltäjäänsä isommalta, vaikka mitoissa ei ole kovin suurta eroa.

Porsche on tehnyt hyvin vakuuttavaa jälkeä Panameran suhteen. Se on edelleen isoksi autoksi hämmästyttävän hauska ajaa, eikä mikään siinä varsinaisesti ärsytä. Muotovalioksi sitä ei oikein vieläkään voi kehua, mutta ratin takana ulkonäkö unohtuu varsin nopeasti.

Etenkin perä on aiempaa linjakkaampi
Ohjaamo edustaa uutta tyyliä

Kuvat: Mikko Autio