Ensituntuma: Porsche 911 Cabriolet – fiilistelijän valinta

Kevät lähestyy vääjäämättä, ja sehän tarkoittaa myös avoautokauden alkamista. Pääsimme tutustumaan kesäksi Suomeen ennättävään uuteen Porsche 911 Cabrioletiin Kreikassa.

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Hinta alkaen 211 976 €

Välimeren keväinen tuuli puhaltaa vielä varsin viileästi, mutta nyt ei ole vaihtoehtoja. Olemme tulleet tutustumaan Ateenan kupeeseen uuteen Porsche 911 Cabrioletiin, joten katto on avattava. Porschen omaa käsialaa oleva kangaskatto laskostuu ohjaamon taakse 12 sekunnissa, ja operaatio on mahdollista suorittaa 50 km/h ajonopeuteen saakka.

Katon poistaminen ei ole varsinaisesti mikään pieni juttu etenkään urheiluauton kohdalla. Korin jäykkyys kärsii väistämättä ratkaisusta, minkä vuoksi auton muihin rakenteisiin joudutaan lisäämään jäykistyksiä. Tämä puolestaan lisää auton massaa, ja sehän ei tunnetusti tee hyvää ajo-ominaisuuksille tai taloudellisuudelle. 911:n kohdalla lisämassaa kovakattoiseen sisarmalliin verrattuna on kertynyt noin 70 kiloa.

Koeajoauto oli varustettu Sport Design -paketilla, joka tuo mukanaan vakiosta poikkeavat puskurit sekä eteen että taakse.

Ratin takana eroa kovakattoiseen sisarmalliin ei helpolla huomaa. Pieni lisämassa tekee marginaalisen eron suorituskykyyn, mutta käytännön ajossa se S-version 331 kW (450 hv) tehoilla se ei juuri tunnu. Avoautojen korien vääntöjäykkyyden puute on yleisesti helpointa huomata korin tärähtelyistä epätasaisuuksissa, muta tämäkin on saatu kitkettyä lähes kokonaan pois. Terävissä ja isoissa epätasaisuuksissa lajityypille ominaista käytöstä on havaittavissa, mutta ilman erityistä tarkkailua sekin jää taustalle.

Kuten Carrera Coupén ensikoeajon yhteydessä totesimme, yksi 992-sukupolven merkittävimmistä kehitysaskeleista on säädettävän alustan aiempaa laajempi toiminta-alue. Cabriolet on ensimmäistä kertaa varusteltavissa aktiivisella ja säädettävällä iskunvaimennuksella (PASM), ja kokonaisuus on erittäin vakuuttava. Kokonaisuus on toki jämäkkä, mutta epämiellyttävä kovuus puuttuu etenemisestä. Rauhallisessa ajossa epätasaisuudet suodattuvat tyylikkäästi, eikä nopeuden nostaminen Normal-asetuksellakaan tuota ongelmia. Jatkuvasti mukautuva alusta pitää korin liikkeet hyvin hallinnassa, mutta lisäjämäkkyyttä ja parempaa yhteyttä ajoalustaan kaipaavalle on tarjolla jämäkämpi Sport-asetus. Miellyttävän tunnokas ja tarkka ohjaus kruunaa ajonautinnon.

Kehut ansaitsee myös kattavasti uudistunut voimalinja. Lukuisien muutosten, kuten täysin uuden jäähdytysjärjestelmän, isompien turbojen, ja aiempaa hiotumman paloprosessin ansiosta tarjolla on enemmän tehoa paremmalla taloudellisuudella. Voimaa on tarjolla vaivattomaan etenemiseen kaikissa tilanteissa ja moottori kiertää iloisesti aina lukemassa 7 500 olevalle rajoittimelle saakka. Vaihteistona toimii uusi 8-portainen kaksoiskytkinvaihteisto, joka tarjoaa entistäkin sulavammat liikkeellelähdöt pääasiassa aiempaa lyhyempien ensimmäisten vaihteiden ansiosta. Vastaavasti yhden lisäpykälän ansiosta moottori käy entistä pienemmillä kierroksilla matka-ajossa.

Avoautoilun yksi olennainen osa luonnollisesti mahdollisuus aistia ympäristöä laajemmin. Ja kun urheiluautosta on kyse, niin äänimaailma on tärkeässä osassa kokonaiselämystä. Sporttiputkiston normaalilla asetuksella rauhallisessa katto auki ohjaamoon kantautuu varsin vaimea ja sivistynyt bokserimoottorin raksutus. Kierrosten noustessa ääneen tulee luonnollista räväkkyyttä. Läpät auki etenkin alakierroksille tulee mukaan hymyä nostattavaa rähinää ja pientenkin kiihdytysten jälkeen kaasua nostettaessa putkistosta kuuluu pientä pauketta. Showta toki, mutta miksipäs ei.

Ensituntumien perusteella 911 Cabriolet on ehdottomasti oikea valinta fiilistelijälle. Katto auki nautiskelu kesäisellä kelillä tuo liikkumiseen täysin uuden ulottuvuuden, mutta myönnytykset suorituskyvyssä kovakattoiseen sisarmalliin verrattuna jäävät marginaalisiksi.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet
Polttomoottori
2 981 cm3, B6 tuplaturbo
Teho 331 kW (450 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 530 Nm / 2 300-5 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,6 s (Sport Plus -asetuksella)
0-200 km/h 13,1 s
Huippunopeus 304 km/h
EU-kulutus 10,6 l/100 km
CO2-päästöt 242 g/km (WLTP)
Mitat Pituus 4 519 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 299 mm, akseliväli 2 450 mm
Omamassa 1 635 kg
Tavaratila 132 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntuma: Uuden sukupolven Porsche 911 on parempi paketti kuin koskaan

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.